"Sigurna plovidba 2025" utvrdila 133 povrede propisa

06.08.2025.

Zadnja izmjena 22:47

Autor: A.D.H./T.V./Studio 4/Dnevnik/HRT/Hina

U akciji pojačanog nadzora sigurnosti plovidbe "Sigurna plovidba 2025", koja je u srijedu provedena na području osam lučkih kapetanija, obavljeno je 355 inspekcijskih pregleda te su utvrđene 133 povrede propisa i izrečene kazne veće od 76.000 eura, izvijestilo je Ministarstvo mora.

U akciji je sudjelovalo 113 djelatnika lučkih kapetanija na 27 plovila, koja su ukupno prešla 1166 nautičkih milja. Cilj je akcije, koja se svake godine održava u ljetnim mjesecima, preventivna zaštita sudionika pomorskog prometa tijekom turističke sezone, kada je znatno povećana prisutnost domaćih i stranih plovila na Jadranu, navodi Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.

Posebna pažnja bila je usmjerena na nadzor brzine plovidbe u nedozvoljenim zonama, kontrolu putničkih brodova za izlete i krstarenja, kao i iznajmljivanja plovila. Provjeravala se brodska dokumentacija, svjedodžbe članova posade te ispunjavanje obveza u sustavu CIMIS.

Ukupno je obavljeno 355 inspekcijskih pregleda pri čemu su utvrđene 133 povrede propisa. Na temelju utvrđenih nepravilnosti izrečene su novčane kazne u ukupnom iznosu od 76.480,43 eura, od čega je 27.755,11 eura naplaćeno na mjestu počinjenja prekršaja.

Zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta dio lučkih kapetanija sudjelovao je i u akcijama traganja i spašavanja. Prema podacima Nacionalne središnjice za usklađivanje traganja i spašavanja na moru (MRCC Rijeka), zaprimljeno je oko stotinu poziva, a najzahtjevnija akcija provedena je na području pulskog akvatorija.

U toj akciji, pokrenutoj danas oko 15 sati, spašena su dva talijanska državljana koji su ostali na moru nakon potonuća plovila. U potragu su bili uključeni djelatnici Lučke kapetanije Pula, Obalne straže RH te zrakoplov Oružanih snaga RH koji je oko 17,30 sati uočio osobe u moru. Talijanski državljani spašeni su oko 15 nautičkih milja od obale, stoji u priopćenju Ministarstva.

Na području Dubrovnika akciju prati HTV-ova reporterka Morana Baričević koja je kazala kako je najčešći prekršaj prekoračenje brzine, no u posljednje vrijeme je toga sve manje.


Najčešći prekršaj - prekoračenje brzine


- Razlog je aplikacija koja vlasnicima i iznajmljivačima jet skija omogućuje ograničavanje brzine na određenom području, prema ograničenjima brzine, objašnjava Baričević.


Dodaje kako su najavljene akcije dobra preventiva, jer informacija o kontroli brzo se proširi, a nitko ne želi riskirati kaznu.


– Cijelo prijepodne bili smo s posadom broda "Danče" i nismo zatekli nijednog prekršitelja. Akcija traje do 18 sati, no poruka je da oprez treba biti svakodnevna navika, zaključuje Baričević.

Kapetan Orlić: Jadran nudi ljepotu, ali skriva i opasnosti


Ispred resornog Ministarstva akciju u pulskom akvatoriju prati ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe, kapetan Siniša Orlić koji je jutros gostovao na HRT-u.


- Želimo osvijestiti domaću javnost i strane nautičare o opasnostima koje vrebaju na moru. Jadran pruža jako puno lijepih događanja i doživljaja, međutim, skriva i neke opasnosti. Ovo je akcija koju provodimo više godina da bismo osvijestili naše građane, nautičare i strane turiste o opasnostima i načinu ponašanja na moru, kazao je Orlić.


- Kad govorimo o sigurnosti na moru, ovo što danas radimo je samo jedan aspekt, odnosno jedan dio sigurnosti plovidbe. Orijentiran je uglavnom na domaće i strane nautičare i izletničke brodove. Jedan dio priče ne zahvaćamo s ovom akcijom - a to je kontrola sigurnosti na velikim brodovima, ističe.


- Kontrolira se sve - kod izletničkih brodova jesu li uredni i imaju li sve svjedodžbe. Broj ukrcanih putnika. Svjedodžbe - je li posada kompletna, odnosno svjedodžbe posade. Kod manjih brodica i jahti kontroliraju se dokumenti, dozvole za voditelje brodica ili jahti, njihov način plovidbe, sidrenja i svega ostalog za što smatramo da potencijalno može ugroziti sigurnost na moru, zaključio je.

- Svaka najavljena akcija je dobra jer svi sudionici u pomorskom prometu znaju da će se provoditi pa se i ponašaju drugačije. Nama su, naravno, zanimljivije nenajavljene akcije - to su one svakodnevne plovidbe kada nadziremo akvatorij, rekao je Mato Kekez, lučki kapetan Lučke kapetanije Dubrovnik.

U riječkom akvatoriju akcija je prošla bez većih problema. 


Rijeka: Zbog jake bure nema puno brodica


Zbog jake bure koja je jutros puhala na moru nije bilo puno brodica. 


U četiri pregleda nisu utvrđeni prekršaji i vozači su brzo pušteni, no skupina mladih Nizozemaca koja je unajmila brodicu ipak je morala platiti kaznu. 


Prekršili su zabranu glisiranja na udaljenosti manjoj od 300 metara od obale.


- Danas se gleda sve - od glisiranja, vožnje preblizu, alkoholiziranost, prekrcanost putničkih brodova putnicima, svjedodžbe za plovila i osobe, rekao je Darko Glažar, kapetan Lučke kapetanije Rijeka.


- Imali smo jedno glisiranje ispod Krčkog mosta, kažnjivo po pomorskom zakoniku. Gospodin je priznao krivicu, platio je kaznu u iznosu 411 eura i 27 centi, kaže Toni Mlinar, mornar na patrolnom brodu "Vid" Lučke kapetanije Rijeka.

Orlić iz Pule: Ove godine sezona je nešto lošija


U akciji u Puli su sudjelovala plovila i službenici lučke kapetanije, među kojima su bili ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe Siniša Orlić te kapetanica Lučke kapetanije Pula Dolores Brenko-Škerjanc.


- Ove je godine sezona nešto lošija. Vremenske prilike su jako čudne ovo ljeto, komentirao je kapetan Siniša Orlić te dodao kako je za turiste područje srednjeg Jadrana atraktivnije te je puno veći i gušći promet od onog na sjevernom Jadranu.


- Uprava sigurnosti plovidbe ukupno broji oko 420 ljudi od kojih je 370 na terenu. U zadnjih godinu dana smo krenuli sa zapošljavanjem, trenutno imamo više ljudi nego ikada, što se tiče same Uprave sigurnosti plovidbe. Međutim, to još uvijek nije dovoljno. Morat ćemo napraviti dodatne iskorake kako bi zanimanje i posao u lučkoj kapetaniji bio atraktivniji, rekao je Orlić.


Osvrnuvši se na rekonstrukciju flota na području čitavog Jadrana, ravnatelj je kazao je kako je u tijeku nabava 37 brodica i dva velika broda podsjetivši kako je do sada isporučeno 26 brodica te je jedan dio završio i u Istri.


- Do sljedeće godine, najavio je, trebali bi dobiti ostalih 11 brodica i dva velika broda. Tada će to biti optimalno, s obzirom na broj ljudi i rasprostranjenost ispostava po otocima i kopnima, poručio je Orlić.


- Trebaju se sagledati sve okolnosti prekršaja, međutim, propisi su propisi koji se moraju poštivati. Nažalost, naš je posao takav da moramo kazniti prekršitelje. Prošle je godine Lučka kapetanija Pula izdala 328 prekršaja, a do sada 60-ak, što znači da je na moru stvarno smanjen promet. Najčešći su prekršaji glisiranje i iznajmljivanje brodica bez dozvola za upravljanje, rekla je kapetanica Lučke kapetanije Pula, Dolores Brenko-Škerjanc.


Apelirala je na one koji iznajmljuju brodice da ne izdaju brodice bez dozvole za upravljanje.

Na Kvarneru: 77 pregleda, 13 prekršitelja i važna poruka kupačima i nautičarima


U sklopu nacionalne akcije "Sigurna plovidba", koja se provodi svake godine diljem Jadrana, i na Kvarneru je danas provedena intenzivna kontrola sigurnosti na moru. Akcija je započela ujutro oko 9 sati, a završila oko 18, a sve je pratila i naša ekipa u riječkoj luci.

Kapetan Lučke kapetanije Rijeka, Darko Glažar, iznio je konkretne rezultate:

- Danas smo na našem području obavili 77 inspekcijskih pregleda, a uočeno je 13 prekršitelja koji su odmah sankcionirani. Od toga je u pet slučajeva posada ili brod nisu imali adekvatne svjedodžbe, u tri slučaja zabilježena je prekrcanost, a ostatak se odnosio na preblizu plovidbu i glisiranje, rekao je Glažar.

Iako se ova akcija provodi svake godine kao kampanja, Glažar napominje da nadzor nije ograničen samo na ovakve dane.

- Mi to radimo gotovo svakodnevno, osim kada to ne dopuštaju vremenski uvjeti, ističe.

Na pitanje o tome mijenja li se odnos građana prema sigurnosti na moru, Glažar ističe pozitivan pomak.

- Rekao bih da društvo postaje odgovornije, a i rezultati pokazuju da nas ljudi sve više slušaju. Kad je loše vrijeme, imamo znatno manje izlazaka jer ljudi poštuju upozorenja, kaže.

Unatoč poboljšanjima, i dalje se bilježe rizična ponašanja. Jedan od primjera je slučaj s Omiškog područja, gdje je spašavan strani državljanin na SUP-u po jakom vjetru. Sličan slučaj dogodio se i danas na Kvarneru.

- To je kao kad idemo na skijanje – želimo svih sedam dana iskoristiti. Tako i oni žele svih sedam dana jedriti, plivati, uživati... Ponese ih adrenalin, i onda smo tu mi da spašavamo avanturiste, kazao je Glažar.

Govoreći o najčešćim problemima, naveo je glisiranje kao jednu od najopasnijih situacija na moru.

- Nije isto ako netko glisira prvi put ili ako je recidivist. Također, razlika je između glisiranja na 50 i na 290 metara od obale – razina opasnosti nije ista, objašnjava.

U sklopu akcije testirana je i prisutnost alkohola kod nautičara, a rezultati su ohrabrujući – nije zabilježen nijedan pozitivan nalaz.

Za kraj, Glažar je uputio važnu poruku kupačima i svima koji borave na moru:

"Kupači moraju znati da je granica do koje brodice smiju ploviti 100 metara od obale. I ono najvažnije – prije svakog izlaska na more treba konzultirati vremensku prognozu. To je prva stvar koju treba napraviti, jer na temelju toga donosite ključnu odluku: ići ili ostati na kopnu."

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!