Ilustracija
Foto: Grgo Jelavic / PIXSELL
Dvije akcije traganja i spašavanja na moru odvijale su se u ponedjeljak poslijepodne na Kvarneru i dubrovačkom području. Lučka kapetanija spašavala je ispred dubrovačkih zidina turiste u kajacima po olujnom nevremenu, a kod Lopara na Rabu nasukao se turistički brod na kojem je bilo gotovo 40-ero ljudi. Riječki lučki kapetan Darko Glažar istaknuo je kako je akcija kod Lopara bila iznimno zahtjevna jer je puhala vrlo jaka bura, a na brodu su se nalazili stariji putnici, najviše njih od 50 do 70 godina.
Obje akcije uspješno su završene, spašeni su svi životi. Kako su izgledale, što se sve događalo, ali i o sigurnosti na moru u ljetnim mjesecima u "Studiju 4" govorili su Mato Kekez, kapetan Lučke kapetanije Dubrovnik i riječki lučki kapetan Darko Glažar.
Mato Kekez ispričao je kako je došlo do drame u moru s vanjske strane otoka Lokruma, koja je na sreću, dobro završila.
- Kajaci su redovno isplovljavali iz svojih pozicija za iznajmljivanje. U popodnevnim satima naglo je zapuhala jaka bura i to je bio razlog zbog čega je došlo do ovakve pojave, rekao je Kekez.
Tada je pokrenuta akcija u kojoj su sudjelovali lučka kapetanija, pomorska policija, vatrogasci, brod rezervata Lokrum i privatne brodice iz stare gradske luke.
- Naglo se to sve dogodilo, kajaci su se prevrnuli, osobe koje su bile u kajacima završile su u moru. Voditelji grupa su ih izvlačili na sigurno, ostali smo bez dva kajaka u kojima su bile tri osobe i tada se pristupilo traganju za njima, pojašnjava Kekez.
- Žensku osobu koja je sama bila u kajaku je iznajmljivač apartmana u kojem je bila smještena prijavio da je sigurna u svom apartmanu. Drugi kajak je nađen sutradan na Lokrumu, s uredno složenom opremom. Osobe su s brodom došle u grad, rekao je.
Kako se može dogoditi da iznajmljivači ne znaju podatke o osobama koje su iznajmile njihova plovila?
- Nije ni u pravilniku propisano da iznajmljivači osobnih plovila moraju imati evidenciju osoba kojima su iznajmile te kajake, rekao je Kekez, ali je ustvrdio da bi se to trebalo promijeniti.
'Treba mijenjati pravilnik'
- Sada imamo jedno iskustvo više i svakako će se predložiti da se to uvrsti u novi pravilnik, istaknuo je.
Što se tiče nasukanog turističkog broda na Loparu, Glažar je istaknuo da su u ponedjeljak ujutro dobili informaciju upravo od zapovjednika koji se nasukao.
- Putnika je bilo 32, a šestero je bilo članova posade. To su bili ljudi u godinama; od 50 do 70, i zbog toga je situacija bila još zahtjevnija. On se nasukao i nismo mogli s našim brodicama doći do njega jer je bila izuzetno jaka bura. Tada smo angažirali DVD Lopar jer oni imaju manju brodicu, manji je gaz, a naše brodice imaju veći gaz i priča s većim gazom je opasnija. Moramo naglasiti da je to bila prva ovako značajnija akcija brze brodice za hitne medicinske prijevoze koje smo predodređeno, u kratko vrijeme primopredali u Maom Lošinju, ističe Glažar.
Srećom, kod sve je završilo bez ozljeda i svi su na sigurno dostavljeni. Oko 12:30 su posljednji ljudi bili spašeni. Poslijepodne je krenula akcija odsukanja toga broda.
- Angažirali smo tegljač iz Rijeke koji ga je odsukao. Oko 18:30 sati je odsukan i dotegljen u luku Lopar, tamo su ga pregledali naši djelatnici i inspektori. Prema njihovim nalazima, nema prodora vode. Danas još dolazi završni ovlašteni ronioc koji će pregledati podvodni dio voda. Nakon pregleda, ide prema otoku Ugljanu i time bi se ta priča uspješno završila. Ova akcija je bila vrlo zahtjevna, ali i vrlo kvalitetno izvršena, istaknuo je Glažar.
U 2023. godini na akvatoriju LK Dubrovnik učinjeno je 50 akcija, ali njih sedam se smatraju akcijama traganja i spašavanja. Najveći dio njih se odnosi na hitne medicinske prijevoze.
- Sigurnost na našem području procjenjujem uobičajenom kao i proteklih godina, ali svakako treba povećati pozornost na moru, ističe kapetan Lučke kapetanije Dubrovnik.
Riječko područje poznato po jakoj buri
- Imamo jaku buru, posebice podvelebitska bura je posebno jaka. Tijekom ljeta je isto tako bilo lošega vremena i bilo je tu dosta akcija, ističe Glažar.
Kao najčešće prekršaje kod nautičara i kupača kapetan Kekez ističe glisiranje preko dozvoljene brzine unutar granice 300 metara od obale.
Poruka nautičarima, kupačima i svima koji se nalaze na moru
- Nautičarima bih preporučio da prilikom svakog isplovljavanja provjere svoje plovne objekte, opremu i tek onda se upute na more te da dobro pogledaju vremensku prognozu, rekao je Kekez. Kupače bih molio da se ne udaljavaju daleko od obale, da ne idu dalje od označenih plutača, roniocima da budu označeni, da se vrte oko svoje bove, zaključuje.
Cijeli razgovor pogledajte u nastavku:
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!