12:51 / 05.01.2022.

Autor: HRT/Hina/D.S./T.D.

Banožić: Volio bih da je postupak u vezi s Bradleyem išao pozitivnijim putem

Ministar obrane Mario Banožić

Ministar obrane Mario Banožić

Foto: Dnevnik HTV / HRT

U procesu projekta Bradley, koji je započeo 2017., događale su se brojne promjene, one su se prvenstveno odnosile na pitanje samog tipa vozila koje je trebalo ući kao materijalni resurs u Hrvatsku vojsku, rekao je ministar obrane Mario Banožić.

Govoreći o projektu Bradley, ministar Banožić je rekao da se brojna pitanja odnose na održivost samog projekta i njegov utjecaj koji će imati na proračun Ministarstva obrane i buduća ulaganja potrebna da bi se ostvario cilj za 2026. godinu.


- Volio bih da je ovaj proces išao jednim pozitivnijim putem, kao što je to bilo primjerice u slučaju nabavke višenamjenskih borbenih aviona, kada imate formiranu međuresornu skupinu i kada na jasnoj metodi definirate vaša očekivanja od vozila, odnosno materijalnog resursa, koje zadaće očekujete da s njim izvršavate i što se događa u slučaju budućih ulaganja i razvoja, no u slučaju Bradley nije tako, rekao je Banožić. 


- U projektu Bradley djelomično se radi o donaciji američke vlade, dok se dio plaća, a za te potrebe bi Vlada RH trebala osigurati 153 mil. američkih dolara gdje bi se uveo tip vozila s nižom razinom opremljenosti u odnosu na prvotni dogovor, kaže.


- Ovo nije projekt o kojem ovisi budućnost naših odnosa sa Sjedinjenim Državama, niti to treba postavljati tako, a taj stav je jasno iskazan u dosadašnjim susretima i na razini veleposlanstva ovdje u Hrvatskoj, ali i u dosadašnjim kontaktima s američkim saveznicima, istaknuo je Banožić.

Na upit o tvrdnji predsjednika države Zorana Milanovića da netko oteže taj proces radi osobnih interesa, ministar Banožić je rekao kako se postupak provodi baš onako kako treba, do detalja, kako bi se vidjelo koje će biti implikacije na državni proračun.

- Bilo bi najbolje da oni koji tvrde da otežemo, kažu koji je njihov interes da nas požuruju, naglasio je ministar obrane Banožić.

Upitan o troškovima modernizacije oklopnog vozila Bradley, Banožić je rekao kako bi 153 milijuna dolara trebala dati hrvatska država, a 45 milijuna dolara je administrativni trošak koji bi pokrila američka vlada kroz donaciju opreme u toj vrijednosti.

- Republika Hrvatska bi 153 milijuna dolara trebala platiti kroz nekoliko godina, sukladno ponuđenom planu isporuke vozila M2A2 ODS i to bi zapravo bila kupnja, rekao je Banožić, napominjući da bi se dobio jedan dio naoružanja i rezervnih dijelova. 

- Pitanje je što treba uložiti u dio opreme kako bi bilo na razini onih koji se danas koriste u američkoj vojsci, istaknuo je, dodavši kako se tako definira ulaganje po vozilu. Iznos od 6,5 milijuna dolara je nastao kao tema s brojnih sastanaka o opremanju i modernizaciji, rekao je Banožić.

Odgovorio je i na novinarsko pitanje ima li smisla uložiti 6,5 milijuna dolara po komadu u modernizaciju oklopnog vozila koje ni nakon toga neće biti na razini novih koje ima američka vojska, ako novi njemački oklopnjak Lynx stoji 10 milijuna. Banožić je rekao da se zamjena oklopnjaka istočne proizvodnje koje sada imamo, provodi radi ostvarivanja NATO cilja do 2026. i formiranja pješačke brigade, i to čine i druge države.

- Rješavanje tog pitanja ne treba pristupiti u usmjerenosti prema donaciji opreme, jer se onda ne može ići putem kao kod nabave višenamjenskih borbenih aviona kada su se prvotno definirali ciljevi i potrebe, upozorio je.

- Put kojim su krenule neke druge zemlje, nabava Lynxa, je financijski puno izdašnija. Neozbiljno bi bilo govoriti o bilo kojem iznosu bez specifikacije opreme i naoružanja, jer svaka zemlja ima specifičnost broja i opremljenosti vozila koja nabavlja, rokova isporuke i sve to utječe na cijenu, pojasnio je ministar. Pitanje je i što će se događati u idućim godinama oko indeksacije cijena rezervnih dijelova i svih potrebnih usluga za uvođenje i održavanje tih vozila, dodao je.

Pojedini političari moraju shvatiti da u resoru obrane nema 'dnevne politike' 

Podsjetio je kako je tema o oklopnim vozilima Bradley bila još prošlog ljeta na sjednici saborskog Odbora za obranu, te da je neozbiljno iznositi paušalne iznose o modernizaciji tih vozila. Dodao je kako se na sastancima s predstavnicima Đure Đakovića pokušavalo definirati koji su to dijelovi i garancije, i što bi to značilo za RH.

Bez toga se odluke ne donose, rekao je dodavši kako mu je žao što je predsjednik Odbora za obranu to komunicirao na nespretan način.

Što se tiče održavanja vozila Bradley u Đuri Đakoviću koji bi za to bio specijaliziran, ministar obrane Banožić je podsjetio da je ono u uporabi u nekim europskim zemljama i u mirovnim misijama. Što se tiče vlasničke strukture Đure Đakovića nakon ulaska češkog partnera, Banožić je rekao kako je Hrvatskoj u interesu s gospodarskog stajališta da se dobar dio poslova obavlja u Hrvatskoj.

- Mene kao ministra obrane, prije svega zanima kako će se u budućnosti aplicirati proračunska sredstva, jer trebamo ulagati i u druge projekte, jer mi nije u cilju da 2024. i 2025. kažem da trebam još milijarde uložiti u to vozilo, naglasio je Banožić.

Naglasio je i da, kada je riječ o resoru obrane, pojedini političari moraju shvatiti kako nema dnevne politike u tome, nego je jedina politika interes sigurnost Republike Hrvatske i njezin obrambeni sustav.

Ministar Banožić kaže da resoru obrane na taj način pristupa i on kao ministar i cijela Vlada na kojoj leži cjelokupna odgovornost.     


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!