Nacionalna linija 116 006: Besplatna i anonimna podrška svaki dan

22.08.2025.

13:02

Autor: T.V./Studio 4/HRT

Koordinatorica Nacionalnog pozivnog centra Mateja Meštrović
Koordinatorica Nacionalnog pozivnog centra Mateja Meštrović
Foto: HTV / HRT

Nacionalna linija za podršku žrtvama i svjedocima kaznenih djela i prekršaja djeluje već 12 godina, a broj onih koji traže pomoć svake godine raste. Na broju 116 006 moguće je dobiti pravne, proceduralne i psihološke savjete, besplatno i anonimno.

Koordinatorica Nacionalnog pozivnog centra Mateja Meštrović istaknula je da je linija otvorena svakodnevno, uključujući vikende i blagdane.

– Naša linija je dostupna 12 sati dnevno, putem telefona ili chata na web-stranici www.sr.hr. Nije potrebno unositi predbroj, dovoljno je utipkati 116 006, rekla je Meštrović.

Najviše se javljaju građani s područja Zagreba i Zagrebačke županije, a u dobi su između 36 i 50 godina. Linija je namijenjena punoljetnim osobama. Zapreke zbog kojih žrtve često ne prijavljuju nasilje su brojne – od ekonomske nesigurnosti do neinformiranosti, posebno u ruralnim područjima.

– Katkad nisu ni svjesni da je ono što doživljavaju, poput ekonomskog ili seksualnog nasilja, kazneno djelo. Naša je uloga da im pružimo informacije, podršku i sigurnost u prvom koraku, istaknula je Meštrović.

Pozivatelji često nisu sigurni smiju li uopće nazvati.

– Linija je besplatna i anonimna. Osobe nam mogu ispričati sve što žele, a mi im dajemo informacije o tome koje su im opcije dostupne i komu se mogu obratiti. Prvi cilj nam je stvoriti povjerenje i osjećaj sigurnosti, rekla je Meštrović.

Dodala je da nakon razgovora žrtva sama odlučuje što će dalje poduzeti, a linija je tu da ih upućuje na policiju, državno odvjetništvo, relevantne institucije i organizacije civilnog društva. Suradnja s institucijama ocijenjena je odličnom.

– Posebno bih istaknula projekt s Ministarstvom unutarnjih poslova, gdje u nekoliko županija žrtve mogu ostaviti svoje kontakte, a mi ih u roku od 48 sati nazovemo i pružimo im prvu podršku, objasnila je Meštrović.

Sve češće pozivi se odnose i na online nasilje.

– Žrtve najčešće opisuju što im se dogodilo i koje posljedice trpe. Pomažemo im prepoznati da se radi o kaznenom djelu, savjetujemo da sačuvaju poruke i objašnjavamo što ih čeka u razgovoru s policijom i drugim institucijama, kazala je.

Roditelji se često javljaju kada njihova djeca postanu žrtve vršnjačkog nasilja, bullyinga ili dijeljenja neovlaštenih fotografija.

– Informiramo ih o mogućnostima, zakonima i protokolima te ih upućujemo na specijalizirane institucije i telefone. Djeci je posebno važna podrška uživo, naglasila je Meštrović.

Roditeljima savjetuje da obrate pozornost na promjene u ponašanju djece i otvoreno razgovaraju o opasnostima online svijeta.

– Važno je da djeca znaju da se mogu povjeriti roditeljima ako nešto dožive. Ako roditelji nisu sigurni što učiniti, mogu se obratiti nama i mi ćemo ih dalje informirati i uputiti, rekla je.

Kampanje koje se provode u svrhu osvještavanja o nasilju i podršci žrtvama, dodaje, donose rezultate.

– One podižu svijest društva o najčešćim oblicima kaznenih djela i sustavima pomoći koji postoje, zaključila je Meštrović.

Cijeli razgovor pogledajte u nastavku:

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!