Danas je obilježen Europski dan bez automobila koji i ove godine okuplja gradove diljem Europe u zajedničkoj misiji – smanjiti korištenje automobila i potaknuti održive oblike prijevoza. Ova inicijativa dio je šire kampanje pod nazivom Europski tjedan mobilnosti (16.–22. rujna).
Središte Zagreba na 12 sati potpuno je prepušteno pješacima i biciklistima. Grad Zagreb poticao je danas alternativni prijevoz omogućujući besplatnu vožnju tramvajima, autobusima i javnim biciklima na području cijeloga grada. No onima koji su morali automobilom, već uobičajene prometne gužve bile su još veće.
Tjedan mobilnosti završio je tradicionalnom utrkom Zagrebačka žbica te nizom aktivnosti u Parku Zrinjevac, a jedna od njih bila je alka na javnom biciklu.
Najavljeno je i proširenje pješačkih zona, i to na Gajevu i Teslinu ulicu. Pješačke zone će i ozeleniti, a otvorenje se očekuje iduće proljeće ili ljeto.
Građani iz centra Zagreba pozdravljaju ovu odluku
Iz središta Zagreba danas ranije javila se HRT-ova reporterka Kristina Jozić.
- Do centra se danas može doći samo javnim prijevozom koji je danas besplatan za sve građane te hodanjem i biciklom. Ova mjera je na snagu stupila u osam sati, no gužve se još nisu stvarale, javila je novinarka.
Kasnije su došli prometni policajci koji su počeli regulirati cijeli promet. Neke od najvažnijih ulica koje su zatvorene su Mesnička, Gajeva je zatvorena cijeli vikend, zatim na Zrinjevcu Martićeva pa sve do Kaptola i Ilirskog trga.
- Neki građani iz centra su pozdravili ovu odluku jer će imati više slobodnog prostora, no problem je za one koji dolaze izvana i nemaju alternativnih pravaca, rekla je Jozić.
Središte Zagreba zatvoreno za promet vozila
U Zagrebu se za promet automobila od 8 do 20 sati zatvara gradsko središte, a Grad Zagreb je osigurao besplatan prijevoz ZET-ovim tramvajima i autobusima na području cijelog grada te besplatno korištenje javnih bicikala Bajs.
S obzirom na to da se brojne ulice Gornjeg i Donjeg Grada zatvaraju za promet motornih vozila, iz zagrebačke gradske uprave građanima preporučuju da dnevne obveze obave pješice ili biciklom, na raspolaganju im je i besplatan javni bicikl Bajs, a javni gradski prijevoz je također besplatan za sve.
Grad je na Zrinjevcu od 15 do 21 sat priredio raznolik program za sve uzraste. Moći će uživati u ponudi OPG-ova s oznakom "Plavi ceker", sudjelovati u sportskim i edukativnim aktivnostima, okušati se u atraktivnoj "Alki na Bajsu" te posjetiti radionice i zdravstvene kutke. Najmlađe očekuje Dječja biciklijada od 17 sati, a cijelo događanje pratit će i glazbeni program.
Tradicionalna "Zagrebačka žbica", biciklistička vožnja zagrebačkim ulicama počet će na Zrinjevcu u 18 sati. Trasa vožnje bit će Zrinjevac - Ulica grada Vukovara - Ulica Hrvatske bratske zajednice - Slavonska - Savski nasip (Greenway) - Savska povratak na Zrinjevac. Organizira je Grad u suradnji s MUP-om i udrugom Sindikat biciklista.
Glavni cilj ovih aktivnosti je podići svijest o ozbiljnim posljedicama prekomjernog korištenja automobila: zagađenju zraka, buci i prometnim gužvama koje negativno utječu na zdravlje ljudi i kvalitetu života u urbanim sredinama.
Europski dan bez automobila potiče povratak pješaka, biciklista i korisnika javnog prijevoza u gradska središta, stvarajući ugodnije, sigurnije i ekološki prihvatljivije urbane prostore.
Europski dan bez automobila
Foto: Patrik Macek / Pixsell
Cilj je poticanje građana na veće korištenje javnog prijevoza, hodanje ili vožnju biciklom
U središtu Zagreba je HTV-ova novinarka Kristina Jozić.
- Centar Zagreb i Gornji i Donji grad danas su zatvoreni za sva motorna vozila. Krenulo je u osam sati tako da tek počinje. Još ne možemo vidjeti kako funkcionira, stvaraju li se gužve, trajat će večeras sve do 20 sati, rekla je Jozić.
Događa se u sklopu Europskog tjedna mobilnosti, cilj je poticanje građana na veće korištenje javnog prijevoza, hodanje ili vožnju biciklom.
- Danas je besplatan javni prijevoz za sve građane diljem Zagreba, a sam grad nedavno je uveo besplatne karte za mlađe od 18 i starije od 65 godina tako da je to sustavno nastojanje poticanja korištenja javnog prijevoza za sve građane kako bi se smanjilo zagađenje i gužve, barem u centru, ali i u ostalim dijelovima grada, ispričala je novinarka.
Tema ovogodišnjeg tjedna je "Mobilnost za sve" kako bi se podigla svijest o prometnom siromaštvu, odnosno o izazovima poput visokih troškova ili nedostatka prijevoza tako da mnogi kasne u školu, na poslove i druge osnovne usluge tako da Grad Zagreb radi sve više na javnom prijevozu, nabavljanjem niskopodnih tramvaja, autobusa i nedavno otvorenog sustava javnih bicikala Bajs.
- Europski tjedan mobilnosti završava danas na Zrinjevcu, program počinje u 15:30, završava u 21 sat, a današnji dan bez automobila će biti dobar pokazatelj kako to uopće funkcionira jer Grad će u skorije vrijeme najaviti proširivanje pješačkih zona u centru grada, zaključila je Jozić.
Grad Zagreb je od 19. rujna za motorna vozila privremeno do 23. rujna u 14 sati zatvorio i Gajevu ulicu sjeverno od Berislavićeve te Teslinu između Gajeve i Praške. Time su, kako kažu, "označili pokretanje postupka za proširenje pješačke zone na te ulice, što bi se trebalo dogoditi kroz godinu dana'".
- Širenjem pješačkih zona smanjuje se prometno opterećenje u središtu grada, poboljšava kvaliteta zraka i razina buke, a javni prostor postaje sigurniji i ugodniji za boravak. Pješačke zone potiču zdravije načine kretanja, jačaju lokalnu ekonomiju jer privlače više posjetitelja i povećavaju korištenje terasa i trgovina, a dodavanjem zelenila stvaraju se hladovitija i ljepša mjesta za druženje, poručili su iz zagrebačke gradske uprave.
Dodaj i da su izmjene i dopune Generalnog urbanističkog plana (GUP) omogućile pokretanje procedure za cjelovito uređenje nove pješačke zone od Gundulićeve do Praške, uključujući i sjeverni dio Preradovićeve i Gajeve. U planu je, kažu, proširenje pješačke zone i na druge lokacije, za Ulicu Pod zidom za to postoje višegodišnji zahtjevi, a dio Martićeve kod HNB-a također se planira zatvoriti za promet i rekonstruirati.
- Zagreb širenjem pješačkih zona slijedi primjer europskih gradova koji godinama ulažu u javne prostore i kvalitetniji život u centru, naveli su iz Grada.
Europski dan bez automobila
Foto: Patrik Macek / Pixsell
Prvi put Europski dan bez automobila obilježen je 1998. u Francuskoj, u 1999. obilježavanju se priključuju talijanski gradovi, a svake godine obilježavanje Europskoga dana bez automobila poprima šire razmjere, priključuju se brojni europski gradovi, čak i zemalja koje nisu članice Europske unije.
Danas je simbol napora za stvaranje održivijih gradova u kojima je prioritet zdravlje građana i zaštita okoliša. Lokalne vlasti diljem Europe zatvaraju ulice za motorni promet, organiziraju biciklističke ture, pješačke zone i druge sadržaje koji potiču aktivni i zeleni način života.
U Hrvatskoj pad ukupnih registracija, ali osobni automobili u usponu
Prema podacima Centra za vozila Hrvatske, u prvoj polovici 2025. obavljeno je 112.369 prvih registracija vozila svih kategorija, što je 3,3 posto manje nego lani. Ipak, unutar tog broja, registracije osobnih automobila (M1 kategorija) porasle su za 4,5 posto – na ukupno 87.624.
Od toga je registrirano 41.825 novih i 45.799 rabljenih automobila. Najviše novih automobila pokretali su benzinski motori (48,23 %), dok su rabljeni automobili u najvećem broju dizelaši (58,81 %).
Međutim, unatoč sve većem globalnom fokusu na održivu mobilnost, registracije električnih automobila u Hrvatskoj su pale – u prvih šest mjeseci ove godine registrirano je ukupno 1.138 električnih vozila, što je pad od čak 19 % u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Zabilježen je i značajan pad novih električnih vozila – gotovo za polovicu (393 u odnosu na 790 prošle godine).
Europski dan bez automobila
Foto: Patrik Macek / Pixsell
Gradovi Zagreb, Rijeka, Split i drugi aktivno sudjeluju u obilježavanju Europskog tjedna mobilnosti i dana bez automobila, zatvarajući ulice za motorna vozila i organizirajući biciklističke ture i druge aktivnosti koje potiču održiviji način života.
Ministarstva, udruge za zaštitu okoliša i lokalne vlasti pozivaju na hitno unapređenje javnog prijevoza, širenje pješačkih i biciklističkih zona te smanjenje ovisnosti o automobilima kako bi se zaštitila klima i povećala sigurnost u prometu.
Zelena akcija za više subvencije za željeznički promet, ne zračni
Zelena akcija upozorava da prometna politika i dalje stavlja prioritet na kriva rješenja koja ne donose stvarnu promjenu te traži više subvencije za željeznički promet i ukidanja subvencija za zračni promet jer on uvelike doprinosi klimatskoj krizi.
- Hrvatska i dalje javnim novcem subvencionira zračni prijevoz - samo prošle godine u iznosu od preko 24 milijuna eura. To je osobito problematično jer zračni promet ima izuzetno velik doprinos klimatskoj krizi. Iako rastu ulaganja u željezničku infrastrukturu, subvencioniranje zračnog prijevoza treba biti potpuno ukinuto. Ta je sredstva nužno uložiti u daljnje subvencioniranje željezničkog prometa koji treba biti stvarna alternativa za međugradski, priopćila je Zelena akcija.
Ističe i da je u Hrvatskoj registrirano skoro dva milijuna automobila i još oko 700.000 drugih motornih vozila.
Unatoč tome što su cestovna vozila pojedinačno učinkovitija nego prije nekoliko desetljeća, upozoravaju da drastičan porast njihova broja onemogućava smanjenje ukupnih emisija iz cestovnog prometa.
- Dok se broj automobila kontinuirano povećava, javni prijevoz stagnira, a biciklistička infrastruktura sporo se razvija. Službena politika i dalje favorizira tehnološka rješenja poput električnih automobila, koja usprkos manjem utjecaju na klimu i okoliš i dalje predstavljaju problem ako broj automobila nastavi rasti. Umjesto toga, potrebna nam je tranzicija prema javnom prijevozu, biciklističkom prometu i pametnijem prostornom planiranju, poručio je
Bernard Ivčić iz Zelene akcije.
Kaže da se u Zagrebu i dalje većina putovanja ostvaruju automobilom, više nego što zajednički otpada na javni prijevoz, biciklistički promet i pješačenje. Pri tome, Zagreb ima relativno razgranatu mrežu javnog prijevoza te u dobrom dijelu grada ravničarski teren pogodan za bicikliranje, dok je u brojnim gradovima s lošijim uvjetima, a osobito u ruralnim dijelovima, udio korištenja automobila bitno veći.
To dovodi do takozvanog "prometnog siromaštva" - situacije u kojoj građani s nižim prihodima, osobe s invaliditetom i stariji imaju otežani pristup zdravstvenim ustanovama, poslovima, obrazovnim i drugim uslugama zbog neposjedovanja automobila i nedostupnosti ili visoke cijene prijevoza, upozorio je Ivčić.
- Zbog toga je potrebno povećati dostupnost javnog prijevoza koji ne smije biti komercijalna kategorija, već treba što više biti subvencioniran javnim sredstvima. Nužno je nastaviti izgradnju sigurnih biciklističkih traka, staza i magistrala i ograničiti brzinu vožnje automobila unutar gradskih kvartova na 30 km/h, nastaviti širiti pješačke zone, ne samo u gradskim središtima, već i drugim dijelovima grada. Potrebno je daljnje unaprjeđenje željezničke infrastrukture, znatno ubrzanje željezničkog prometa i njegova daljnja elektrifikacija, kažu u Zelenoj akciji.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!