17:15 / 12.01.2020.

Autor: Željko Valčić/HRT

Gajeta Viktorija - što starija to ljepša

-

-

Foto: - / -

Viktorija je prije dvije godine krenula u još jednu avanturu koja je trajala do nedavno. Sada ima 169 godina i gotovo da nikad nije bila ljepša.
Gajeta Viktorija s godinama postaje sve ljepša, kako dolikuje dami u godinama. A sad već broji 169 godina. Viktorija je prije dvije godine krenula u još jednu avanturu koja je trajala do nedavno.

- Obnova je trajala godinu i sedam, osam mjeseci. To vam je kao u kući - počnete "pituravati", pa vidite da treba gletati, pa nije dobro, onda struži, brusi... pa vidiš da treba struja, pa voda, ispričao je Nenad Mauko, vlasnik gajete.

- Nije bilo jednostavno. Obnova drvenoga broda i to još s mogućom titulom najstarijega plovećega na Jadranu, nije ono "ajmo rastaviti pa sastaviti". Ovdje je riječ o umjetnosti, pa neka misli tko što hoće, objašnjava Niko Papeša, kalafat, Betina.

- Brod je u milimetar isti, isti oblik, veličina, sve je onako kako je bilo, nema zbora o tome. Ubliku kako je doveden tako je i završio. S time da se nadodalo dijelove koji su zbog gornjega raspadanja bili maknuti, rekao je Nenad Mauko. Postavlja se neizbježno pitanje: otkud novci za sve to?

- Uzeo sam neki kredit, imao sam nešto ušteđevine pa onda od mjesečnih prihoda i zatvorio sam financijsku konstrukciju, pravda potet Nenad Mauko.

Potom stiže neizbježno pitanje broj dva: Zašto?

- Vrijednost broda za mene je neprocjenjiva jer nešto što imate u prsima, to vam je to - ljubav, srce. Ako to imate u sebi krenut ćete u to ili nećete, to je tako jednostavno, makar i financijski nešto zaostali. To je zbilja skupi sport iako za mene ovo nije sport nego čuvanje hrvatske pomorske baštine, objasnio je svoj potez Mauko.

Vrijednost baštine znao je i kalafat Niko Papeša pa je bio spreman čekati plaćanje i više mjeseci nakon isporuke broda. Na sreću sve je dobro prošlo. 
Država, koja se diči pomorskom tradicijom, baštinom u ovom slučaju kasni.

- Kucao sam, pitao sam  na mnoga vrata i onda sam odlučio da ću to sam riješiti pa kasnije pitati, rekao je Mauko.

U Slatinama ima još nekoliko drvenih brodova kojima vrijedi produljiti vijek trajanja. I mladima, koji polako počinju shvaćati vrijednost baštine, ostaviti u naslijeđe dio znanja, vještina i povijesti ribarske i težačke muke utisnute u rebra, bande, timune i jarbole starih ljepotica.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!