Tijekom ljeta broj plovila uz hrvatsku obalu i otoke umnogostručuje se. S gustim pomorskim prometom raste i opasnost od nesreća, pa pomorska policija i lučka kapetanija češće nadziru nautičare i organiziraju preventivne akcije. Jedna takva održana je jučer, istovremeno na području svih lučkih kapetanija. Konačne rezultate još ne znamo, ali prema prvima kontrolirano je oko 400 plovila, utvrđeno između 100 i 200 prekršaja, pa bi se u državnu blagajnu moglo sliti i više od 400 tisuća kuna.
Prošle godine je Nacionalna središnjica za traganje i spašavanje na moru imala 610 intervencija - spašeno je više od 700 osoba, dok je 28 preminulo. Darko Glažar, lučki kapetan Lučke kapetanije Rijeka, ističe kako se vrlo veliki brojevi brodova tijekom godine nalaze na Jadranu – i preko 100 tisuća plovila. Kontrole su, kaže, redovite, što doprinosi povećanju razine odgovornosti svih sudionika u pomorskom prometu. No, uvijek postoji i određen broj ljudi koji krše morska prometna pravila. Svake godine kada je povećan broj nautičara, lučka kapetanija i policija provode ciljane akcije nadzora na moru – poput onih jučerašnjih.
- Bilo je izuzetno nepovoljno vrijeme, ali 61 inspekcijski pregled koji smo napravili je izuzetan rezultat. Ako ne na moru, imamo posla i u kopnenom dijelu maritimne akcije. Sama nazočnost kapetanije na moru je poruka koja se brzo prenosi među nautičarima na moru, ali to je i cilj – da se našom nazočnošću preventivno djeluje, izvijestio je u emisiji Studio 4 Glažar.
Kazne su visoke za kršenje pravila – poput glisiranja bliže od 300 metara od obale za koje će prekršitelji platiti od 3 do 50 tisuća kuna. Glažar dodaje kako su problematični i kupači koje zbog nepripremljenosti nerijetko treba spašavati na moru - kazne za neodgovornost i nepridržavanje pravila kreću se od 500 pa sve do 10 tisuća kuna.
- Važno je praćenje vremenske prognoze, kao i konzultirati se s lokalnim ljudima. Ne bi trebalo biti razloga da čovjek ide ‘grlom u jagode’ te izaziva sudbinu i za sebe i one koji ga spašavaju, dodaje.
Osim preventivnih, jučer se odvila i akcija spašavanja talijanskih državljana kod Unija, gdje je zbog prodora mora potopljen 20-metarski drveni brod s poljskom zastavom. Srećom, nema ozlijeđenih, kaže Glažar.
- Ljudi su spašeni jer su imali svoju pomoćnu brodicu. Velikog onečišćenja nema - brzom intervencijom smo s gliserom županijske lučke uprave Mali Lošinj postavili upijajuće brane. Jutros je isplovila tvrtka ‘Dezinsekcija’ s roniocima državne intervencijske postrojbe civilne zaštite, a isplovio je i brod lučke kapetanije Rijeka i Cresa pa će se postaviti još dodatne brane i odčepiti odušnici da ne bi došlo do znatnijih onečišćenja. U ovom je trenutku situacija pod kontrolom, kaže.
Što se tiče lokacija na kojima je nadzor pojačan, na području lučke kapetanije Rijeka uglavnom je to Krčki most, kao i atraktivne lokacije poput Supetarske drage na otoku Rabu.
- U dosadašnjem tijeku sezone smo imali 14 akcija spašavanja u kojima je spašeno 36-ero ljudi. Sve su akcije bile uspješne, i to nam daje poticaj da radimo tako i dalje. Preporučujemo nautičarima da znaju kako mogu nazvati besplatni broj 195 koji je 24 sata dostupan, a imamo i centar prometnih odjela lučkih kapetanija koji su dostupni 24 sata dnevno. Svima na moru, nulti uvjet je pratiti vremensku prognozu. Što se tiče odlaska na more, brodice trebaju biti dobro opremljene - i po pitanju certifikata, i po pitanju same sigurnosne opreme. Sigurnosne prsluke treba nositi tijekom cijelog boravka na brodu, zaključuje Glažar.