07:32 / 29.01.2019.

Autor: HRT

Grbin o borbenim avionima: "Ušli smo grlom u jagode"

-

-

Foto: - / -

Grbin smatra da sada dolazimo do nekoliko stupnjeva političke odgovornosti jer je netko na ovom poslu radio dvije godine, dvije godine su propale. Dodao je da smo izgubili ključne dvije godine i da smo u goroj poziciji nego što smo bili prije dvije godine.
Je li oko pokušaja nabavke izraelskih bojnih zrakoplova sve bilo čisto kao dan ili je javnost obmanjena tema je o kojoj su u "U mreži Prvog" govorili Tomislav Sokol  (HDZ), Peđa Grbin (SDP) te vojni alanitičar Jan Ivanjek. Urednica i voditeljica je Marija Gerbec Njavro.

Američki veleposlanik Robert Kohorst je u obraćanju novinarima govorio o dokumentu koji je dao premijeru Andreju Plenkoviću i koji definira proceduru za dobivanje dozvole za prodaju F-16 što su neki protumačili da je premijer lagao. Nekoliko sati kasnije Kohorst je priopćio kako dokument koji je dao premijeru nije toliko važan i kako su njegove izjave medijima pogrešno interpretirane.

Grbin kaže da je činjenica da je američka strana kontinuirano upozoravala hrvatsku stranu da u slučaju sklapanja poslova s državom Izrael Hrvatska mora ispoštovati određene uvjete, odnosno Hrvatska i Izrael moraju ispoštovati određene uvjete u pogledu opreme koja se nalazi na borbenim zrakoplovima odnosno da američka strana neće dopustiti izvoz aviona iz države Izrael u Republiku Hrvatsku s dodatnom opremom koja je u njih instalirana. Smatra da je svakome tko je čitao trebalo biti jasno da posao u onom obliku u kojem ga je Hrvatska ugovarala neće moći biti realiziran.

Sokol kaže da je Kohorst sam dao interpretaciju svoje izjave naknadno, odnosno kroz priopćenje gdje je jasno naveo da se tu radilo o razmjeni dokumenata na jednoj tehničkoj razini.

- Tih dokumenata je bilo puno i to ni približno nema takvu važnost kao što se to u djelu naših medija koji su to možda dočekali odnosno dio oporbe da napadne Vladu. I to je dio jednog zapravo procesa. Znači ono što je bitno, što bih svakako naglasio, kad govorimo odgovornost, znači odgovornost za same uvjete i za dobivanje odobrenja je bila na Izraelu. I to je sam Izrael, izraelski generalni direktor Ministarstva obrane priznao. Tako da mislim da je tu sve jasno. Dapače i američka strana i izraelska strana su izričito rekle da Hrvatska nije odgovorna za ovo. Dakle, mislim da ne trebamo mi iz Hrvatske, neki od nas, govoriti što su oni mislili nego se trebamo koncentrirati na ono što su sami rekli.

Na Kohorstovu tvrdnju da je dao premijeru papir, na što je premijer kazao da taj papir nisam vidio, Sokol kaže da je on to shvatio na način da je određena dokumentacija otišla iz Veleposlanstva u Vladu, a na kojoj razini, tko ga je vidio, to je veleposlanik jasno objasnio da se radilo o jednoj tehničkoj razini koja vjerojatno i nije za premijera da bi on to trebao osobno čitati.

Referirao se na Grbinovu izjavu i kaže da Hrvatska nije ništa ugovorila jer ugovor nije sklopljen, a nikakva financijska šteta nije nastala za državu za razliku od remonta MIG-ova u Ukrajini koja je koštala 133 milijuna kuna.

- A znamo kakva je sada situacija s njima, znamo da je tu i Ministarstvo obrane pokušavalo s Ukrajinom riješiti probleme koji su nastali budući da oni avioni koji su dokupljeni uopće zapravo ne lete. Znamo da je tu bilo i nekih pokrenutih sudskih postupaka tako da mislim da doista ova Vlada nema za što biti odgovorna u tom smislu. Znači situacija je sada takva kakva je. Analize će se provesti da se vidi kako najbolje postupiti dalje i sukladno tome će se donijeti odluke. Ali kažem, naglašavam da za državu nikakva šteta nije nastala, dodao je.
Kohorst ekskluzivno za HRT o zrakoplovima F-16
Ivanjek kaže da mu je bilo zanimljivo kada je američki veleposlanik opet naglasio da nije odgovornost Hrvatske, nego da je to bilo isključivo stvar dogovora i neuspjeha da se dogovore između Izraela i SAD-a. Kazao je da ima dojam da je to jedan poprilično pomirljivi ton jer je SAD-u jasno da je to bila jedna opcija koja je nama bila priuštiva, koja bi nam omogućila izuzetne borbene avione i riješila pitanje našeg borbenog zrakoplovstva.

- Mi nismo uspjeli to provesti do kraja i HRZ je sada u situaciji da se opet mora tražiti rješenje, a vremena je sve manje. Dakle mi nismo izgubili ništa u samom postupku. Mi smo stekli veliko iskustvo. Takav jedan postupak je prvi put se uopće provodio u Hrvatskoj. Međutim to je ipak trebalo određeno vrijeme za to. I kako se resursi MIG-ova bliže svom kraju, postoji pitanje kada će se pokrenuti taj idući postupak i na koji način da se napravi nekakva mogućnost premošćivanja tog perioda da MIG-ovi to izdrže do uvođenja novog borbenog aviona koji je apsolutno potreban, kazao je.

Na pitanje kako tumači da oko ovog posla ima puno različitih informacija, posebice kada se govori o NATO kompatibilnosti, Ivanjek je kazao da je NATO kompatibilna oprema u prvom redu onaj minimum za međusobno djelovanje u nekakvim združenim operacijama - to je transponder i AFF, dakle sustav za identifikaciju, komunikacijski uređaj i ta dva ključna sustava su posebno važna, odnosno bitno je shvatiti da to nisu uređaji koji su sami po sebi iz tvornice NATO kompatibilni. To su uređaji koji se proizvode serijski i onda se posebno tretirani kanali i ostalo dodaje u zemlji korisnici. Sada da li je tu SAD imao još nekakvih zahtjeva, vjerojatno nije, smatra.

Vezano za program produženja trajanja zrakoplova, Izraelci su se obvezali da će to dogovoriti sa Lockheed Martinom koji su pak još u prosincu 2017. rekli da neće dozvoliti prodaju zrakoplova Hrvatskoj.

Ivanjek kaže da taj SLEP koji je bio planiran i B su zajedno riješili Lockheed Martin i Israel aerospace industries - oni su u tom SLEP-u, znači zajednički su ga definirali i on bi se proveo s alatima proizvođača sa svom tehničkom dokumentacijom originalnog proizvođača.

- Dakle to nije nešto što su Izraelci izmislili na svoju ruku. Što se tiče ostatka te NATO kompatibilnosti, ono što bi SAD vjerojatno tražio su dakle tu i misijska računala i OFP-ovi odnosno Operation of flight program koji zapravo definira na koji način avion leti. I tu sve stvari koje bi vjerojatno SAD volio da budu izvorno američko. U osnovni je bila stvar u tome da je SAD računao da ćemo mi te avione morati modernizirati kroz 15-20 godina da bi mogli odslužiti ostatak svog životnog vijeka i da će tu naravno se onda ostvariti profit za američku stranu. Međutim uvidom u sve specifikacije aviona se shvatilo da neće biti potrebne nikakve modernizacije i da zapravo ta varijanta da će se tu ostvariti nekakav profit - propada.

Govoreći o različitim informacijama koje su kolale, poput non papera ili white papera, Grbin kaže da se ovdje  radilo o pravnom poslu kojeg sklapaju Hrvatska i država Izrael - Hrvatska je ugovarala, ali nije ugovorila jer treća strana koja ima ključeve ovog posla s njim nije bila suglasna.

Komentirao je zašto treća strana ima ključeve ovog posla, kaže da je to zato što se ovdje ne radi o najobičnijem motornom vozilu, nekakvom autu ili kamionu, već o vojnoj tehnici koja uključuje ne samo patente, već i određene stvari koje su tajne i koje Sjedinjene Države ne žele da padnu u ruke trećoj, četvrtoj, petoj ili nekoj desetoj strani - zbog toga oni moraju dati odobrenje.

- Oni su od početka, a to je jučer izrijekom potvrdio veleposlanik iako je o tome govorio nekoliko puta, od početka su govorili koji su njihovi uvjeti da se ti avioni prodaju Hrvatskoj. Ti uvjeti su uključivali da se oni ogole od opreme kojom je Izrael njih nadogradio. S obzirom na to da je ta oprema kojom je Izrael nadogradio avione za Hrvatsku bila ključna da izabere upravo ovu opciju, jasno je da su oni u Hrvatskoj koji su radili na ovom poslu, a to je prije svega Ministarstvo obrane, to je ministar Krstičević, to je njegov tim, da su se zatrčali - ušli su grlom u jagode, u nešto što se do kraja nije moglo realizirati, dodao je.

Smatra da sada dolazimo do nekoliko stupnjeva političke odgovornosti jer je netko na ovom poslu radio dvije godine, dvije godine su propale. Dodao je da smo izgubili ključne dvije godine i da smo u goroj poziciji nego što smo bili prije dvije godine.

- Pitanje je da li ćemo ponovno dobiti onakve ponude, onoliko kvalitetne koliko smo ih dobili u ovom postupku nabave i pitanje kako će ovo sve u konačnici završiti. Činjenica je i ona koja je bitna da je američka strana kontinuirano upozoravala hrvatsku stranu. Mislim da oko toga više nema dvojbe. Gospodin Sokol može govoriti o tome da se radilo na nekakvom niskom nivou. Ali ako pomoćnik ministra dobije obavijest da nešto ne štima, onda je on dužan o tome obavijestiti ministra. A s obzirom na to da se ovdje radilo o nabavi teškoj nekoliko milijardi kuna, čisto sumnjam da ministar i premijer o njoj nisu razgovarali. Dakle, netko je s hrvatske strane ozbiljno pogriješio. Na nama je da utvrdimo tko je i na nama je da utvrdimo koja je politička odgovornost za to, naglasio je Grbin.

Sokol smatra da nismo išli grlom u jagode te da na političkoj razini nije bilo praktički nikakvih signala da bi moglo biti nekih problema.

- Ministar obrane Mattis je bio ljetos u Hrvatskoj i predsjednik Izraela Rivlin i Baraci su letjeli na Dan pobjede i Domovinske zahvalnosti. Dakle, potpuno je jasno da na toj političkoj razini nitko to nije problematizirao na taj način do recimo negdje 11. mjeseca prošle godine, dodao je.

Na pitanje što se onda dogodilo, Sokol kaže da je došlo do toga da neke stvari jednostavno ne mogu proći, a na pitanje koji su sve razlozi, to će dalje utvrditi analiza.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!