Hoće li se poslovni subjekti pridržavati Etičkog kodeksa vezano uz euro?

21.08.2022.

07:00

Autor: M.Š./HRT

U emisiji "Dobro jutro, Hrvatska" o Etičkom kodeksu vezano uz euro

U emisiji "Dobro jutro, Hrvatska" o Etičkom kodeksu vezano uz euro

Foto: HTV / HRT

Pred nama je uvođenje eura - 1. siječnja 2023. prelazimo na novu valutu, što kod mnogih građana izaziva određene strahove i ostavlja mnoge upitnike iznad glava.

- Temeljno načelo uvođenja eura u Hrvatskoj upravo je zaštita potrošača, napominje Mirela Skočić, Voditeljica službe za provedbu politike zaštite prava potrošača, Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, a etički kodeks je jedan od mehanizama koji će pridonijeti stvaranju sigurnog okruženja za potrošače i njihovoj zaštiti.

- Etički kodeks je potpuno besplatan i nije obavezan, iako su se poslovni subjekti dužni pridržavati nekih načela etičkog kodeksa sukladno zakonu.

Etički kodeks, objašnjava Skočić, odnosi se na poslovne subjekte u financijskom i nefinancijskom sektoru, koji posluju u izravnom odnosu s krajnjim potrošačima. Sastoji se od sedam načela, i kada mu poslovni subjekti pristupaju moraju prihvatiti sva načela.

- Neka načela su da neće neopravdano dizati cijene - bez obzira na to što se cijene formiraju sukladno ponudi i potražnji, da će ispravno preračunavati i zaokruživati cijene, da će koristiti fiksni tečaj konverzije, da će ga istaknuti na vidljivo mjesto u svojim prodajnim prostorijama, na internetskim stranicama, računima, u katalozima, i slično, da će educirati svoje radnike o procesu uvođenja eura, te da će u periodu dvojnog optjecaja od 1. do 14. siječnja posebnu pažnju obratiti na pažljivo preračunavanje vraćanja ostatka novca.

Postavlja se pitanje kako uvjeriti sve poslovne subjekte da budu "fer" i etični prema potrošačima?

- Pristupanje etičkom kodeksu vrši se putem e-građana, i po pristupanju poslovni subjekti stječu pravo na vizualnu identifikacijsku oznaku – dvije naljepnice, jedna sa serijskim brojem, a druga s QR kodom. Kada od 5. rujna započne obveza dvojnog iskazivanja cijena, pa do kraja sljedeće godine, potrošači će skeniranjem tog QR koda moći unijeti pohvale i pritužbe na te poslovne subjekte, kaže Skočić.

Za one poslovne subjekte koji neće pristupiti etičkom kodeksu, potrošači će se moći požaliti jednom od 12 nadzornih tijela ili na besplatnoj telefonskoj liniji za potrošače.

- Bez obzira pristupe li ili ne, postoje odredbe zakona koje su sadržane i u etičkom kodeksu, kojih će se poslovni subjekti svakako morati pridržavati. Pozivamo sve poslovne subjekte da se pridruže ovoj inicijativi, i tako daju signal potrošačima da se radi o pouzdanom i transparentnom trgovcu koji neće neopravdano dizati cijene, zaključuje Skočić.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!