U valu poskupljenja početkom godine odjeknula je i najava da će cijene svojih usluga podignuti i teleoperateri. Svi su u svoje opće uvjete poslovanja, zahvaljujući europskim pravilima, uvrstili i klauzulu prema kojoj mogu povećavati cijene onoliko koliko iznosi godišnja stopa inflacije. Ove godine, usluge telekoma mogle bi poskupjeti najviše 10,8 posto. O tome je u emisiji Studio 4 govorila Marina Ljubić Karanović, zamjenica rukovoditelja Odjela pravnih poslova u HAKOM-u.
Ljubić Karanović je rekla da HAKOM zasad nije dobio najavu niti od jednog teleoperatera o podizanju cijena. Kako kaže, dobili su samo obavijest o tome što operateri trebaju prema Zakonu, a to je da se uvodi indeksna klauzula u opće uvjete poslovanja.
Pravo da podignu cijene u skladu s inflacijom, telekomi su uveli početkom godine kada je euro postao službena valuta.
- Povećanje cijena je priča koja se dugo vremena najavljuje od strane operatera. HAKOM ne daje odobrenja ni za povećanje, ali ni za smanjenje cijena. Ovo uvođenje indeksne klauzule je rezultat presude europskog suda s kojom su operateri došli HAKOM-u i pitali nas za mišljenje, govori.
Dodaje da je HAKOM operaterima dao smjernice kako da najbezbolnije uvedu indeksnu klauzulu kako ne bi izašli iz okvira presude.
- Potrošači imaju pravo na raskid ugovora s teleoperaterom bez plaćanja penala, rekla je.
Istaknula je da se još ne zna hoće li usluge poskupjeti, ali se zna da operateri imaju tu mogućnost.
- Potrošači trebaju pogledati svoje ugovore. Ako je potrošač dobio obavijest za svoj ugovor, za svoje posebne uvjete da se uvodi indeksna klauzula, odnosno mogućnost povećanja cijene, onda potrošač ima pravo na raskid u roku od 60 dana od dana kada je dobio obavijest, naglasila je.
Indeksna klauzula ugrađena je i u opće uvjete poslovanja, ali i u svaki pojedinačni ugovor.
- Relevantno je da operateri ne smiju staviti stopu inflacije onako kako se njima sviđa. Moraju imati okvire, a taj okvir je stopa inflacije koju objavljuje Državni zavod za statistiku svake godine. Operateri imaju 90 dana da se za tu godinu usklade s njom ili će čekati sljedeću godinu, naglasila je Ljubić Karanović.
Važno je da moraju u općim uvjetima navesti maksimalnu stopu inflacije koju će primijeniti na potrošače ako se poskupljenje dogodi, istaknula je.
- Ako stopa inflacije koju Državni zavod za statistiku objavi bude manja u odnosu na ovu koju su operateri inicijalno propisali u općim uvjetima, na potrošače se primjenjuje ta manja, naglasila je.
- Ako se operateri odluče na poskupljenje, oni neće moći kalkulirati sa stopama inflacije, već će to povećanje biti isto za sve kategorije potrošača, govori.
Ljubić Karanović je rekla da se korisnički ugovor može raskinuti i na daljinu, odnosno telefonom.
Do kraja ožujka teleoperateri trebaju donijeti odluku hoće li poskupiti ili ne. Više saznajte u videu:
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!