14:37 / 09.10.2021.

Autor: P.F./HR/HRT

Novaković: U borbi protiv korupcije teško je napraviti iskorak

Nataša Novaković

Nataša Novaković

Foto: HRT / HTV

Nataša Novaković, predsjednica Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa, izjavila je u emisiji Hrvatskog radija "Intervju tjedna" kako je teško jednoznačno ocijeniti novi zakon o sprječavanju sukoba interesa koji je u javnoj raspravi.

Novaković, je na pitanje urednice i voditeljice emisije Jasmine Popović je li novi zakon korak naprijed kako tvrdi predlagatelj ili korak natrag kako se može čuti od pravne struke rekla kako se na prvi pogled čini da se radi o jednom super zakonu koji sada uvodi neke nove dužnosnike.

- Povećava se broj dužnosnika, broj kartica koje ćemo zaprimati svake godine. Čini se da se povećava snaga Povjerenstva, ali nije tako. Povećava nam se administrativni dio posla i broj kartica, kazala je Novaković i dodaje kako ipak ima nekih poboljšanja u zakonu. Naglasila je i da je vrlo bitno to što nestaje preventivno i etičko djelovanje Povjerenstva. 

Novim zakonom krug obuhvaćenih dužnosnika povećava se za oko 8000. Primjedba je da novi zakon smanjuje ovlasti Povjerenstva. U kojem segmentu?


- Trenutačno imamo četiri osobe koje rade na 3-4 tisuće kartica. S dolaskom novih kartica koje će se morati podnositi svake godine, odokativno mogu reći da bih ja trebala 20 osoba da se bave tim administrativnim poslom zaprimanja, urudžbiranja i pregledavanja. Međutim, dobro je da su neke osobe obuhvaćene ovim zakonom, a posebno lokalna samouprava, uprave trgovačkih društava u lokalnom vlasništvu. Dobro je da oni uđu pod naš zakon, da budu obveznici zakona jer je tamo veliki koruptivni rizik i ima zapošljavanja koja nisu propisana. No, imamo i famozni članak 5 Zakona o sprječavanju sukoba interesa prema kojem se, dakle to nisu nekakva klasična zakonska načela nego načela kako se dužnosnik mora ponašati - transparentnost, savjesnost, pristranost, istaknula je Novaković.

Do koje razine Povjerenstvo može ići u ispitivanjima?

- Intencija zakonodavca je da ako je netko samo netransparentan, a pri tome ne počini neku drugu povredu Zakona o sprječavanju sukoba interesa, da je to u redu. Transparentnost je prevencija korupcije. Ako ste transparentni ne možete se baviti korupcijom jer vas svi promatraju. Ako možete biti netransparentni nedvojbeno dajete prostor za korupciju. Mi se više netransparentnošću kao takvom ne možemo baviti, osim ako niste netransparentni i uz put ste zlouporabili svoju dužnost, što je već granica s nekom kaznenom odgovornošću. Načela kao načela postupanja su takva i vrlo jasno propisana što dužnosnik mora i kako svoju dužnost mora obnašati. Mislim da bi se svi trebali složiti da dužnosnik mora biti savjestan, nepristran u donošenju svojih odluka, da mora biti transparentan, odgovara javnosti, smatra Novaković.

Tko dokazuje netransparentnost ako nema konkretne povrede, ako nismo otišli u kazneni dio. Kako onda dokazati da netko nije transparentan? I ovih dana imamo slučajeve - netko nekog poznaje, netko je nekome kum, netko je s nekim možda bio u nekom bivšem poslu, netko je radio s nekom firmom, a sad se javi na natječaj u tu istu firmu i kaže nemam ništa s tim?

- Sve te okolnosti je Povjerenstvo ispitivalo. Naša svaka odluka ima takvih 10-15 strana. Mi ne možemo samo tako načelno reći niste bili transparentni. Ali ako imate upite javnosti za neka putovanja, ako se ne daje dokumentacija koju trebate dati, vi naprosto niste transparentni. Imate obvezu kao javna osoba dati informacije, a ne dajete ih ja ne znam kako bi to drugačije klasificirala nego netransparentnost, navela je Novaković.

Mi smo preventivno antikorupcijsko tijelo, istaknula je Novaković te dodaje da je iznimno loše ako im sada izmakne ta preventivna zona. Na pitanje bi li Povjerenstvo trebalo imati veće sankcije, kazala je da ne zna.

- S jedne strane Povjerenstvo ima sankcije. Sada svi članci za koje zakonodavac misli da se mogu prekršiti, imaju sankcije. I što smo dobili s time? Ništa, rekla je te dodala da Povjerenstvo više neće moći voditi preventivne postupke kako bi upozorilo gdje netko griješi.

Dostava tražene dokumentacije

Novim zakonom uvodi se kazna od 1.000 kuna za nedostavu dokumentacije. No Novaković smatra da je to mala kazna jer se bez dostave dokumentacije ne može raditi i onda se stopira predmet. Tisuću kuna je sankcija koja je smiješna, rekla je.

Rekla je da nekakve teze da je Povjerenstvo nekakva čudnovata institucija koje nema nigdje nije istina. Postoje takve institucije, postoje institucije koje su etičke i koje su administrativno upravne, ali definitivno Povjerenstvo nije nešto što bi se trebalo svesti na administrativno-upravno tijelo koje bi se samo bavilo imovinskim karticama.

Je li Povjerenstvo potrošilo svoj smisao?

- Povjerenstvo je trenutno u procesu prikupljanja primjedbi na zakon i bavi se novim zakonom, još uvijek smatramo da se to može promijeniti. Povjerenstvo je odlučilo obratiti se GRECO-u s obzirom na to da je u javnom prostoru izgovoreno, kao i na radnoj skupini, da oni smatraju da su usvojene sve preporuke GRECO-a, a baš vezano za načela je preporuka da se trebaju propisati sankcije za članak 5 i članak 2 a to nije napravljeno u zakonu i mi smo odlučili pitati GRECO jesmo li mi u krivu ili zakonodavac. U konačnici Hrvatska će morati obrazlagati do kraja godine gdje je napredovala s preporukama GRECO-a pa ćemo vidjeti što oni misle o tom dijelu zakona, rekla je Novaković.

(GRECO - Group of States against Corruption prati sukladnost zemalja članica s instrumentima Vijeća Europe protiv korupcije. GRECO je ekspertno tijelo Vijeća Europe zaduženo za evaluaciju i monitoring antikorupcijske politike u zemljama članicama, kandidatima i trećim zemljama. Hrvatska je članica od 2000. godine., o p. a.).

Borba protiv korupcije

Za malo više od godine dana ističe mandat Povjerenstva za sprječavanje sukoba interesa. Novaković je rekla da će mandat odraditi do kraja, ali je zasad mišljenja da se neće kandidirati za novi mandat na koji ima pravo.

- Svi misle da se treba boriti protiv korupcije. Hrvatska toliko loše stoji da reći da se ne treba boriti protiv korupcije bilo bi suludo. Jasno je da svi imaju to da borimo se protiv korupcije međutim nekakav iskorak napraviti u toj borbi jako je teško, smatra Novaković.

Bila je u radnoj skupini za izradu novog zakona.

- U onim pitanjima koja nisu osjetljiva su nas rado slušali, a u osjetljivima mi smo tu da samo damo svoje primjedbe i zapravo nas se nije slušalo, rekla je te dodala kako je očekivala više argumentiranu raspravu.

Na pitanje da usporedi mandat bivšeg ministra Kuščevića i sadašnjeg Malenice i gdje su razlike u prihvaćanju stavova Novaković je rekla da je Kuščevićev prijedlog, na koji je imala puno kritika, bio bolji u dijelu načela jer je stajalo Povjerenstvo može donositi deklaratorne odluke zbog povrede članka 2 i 5.

- To je ono što smo mi htjeli u ovom zakonu. S druge strane ovaj novi zakon je bolji u drugim stvarima, primjerice u vezi imovinskih kartica, rekla je Novaković no spomenula je problem s periodom "hlađenja".

Govoreći od ad-hoc sukobu interesa rekla je da su to dva stavka koja se uvode i koja su dio načela no da joj je to dosta neodređeno.

- Sukob interesa je normalna situacija. To nije ništa nenormalno. Svatko od nas može biti u sukobu interesa, međutim tom situacijom se treba upravljati. A upravlja se upravo na način na koji smo mi i postavili načela. Dakle deklariraj, delegiraj, izuzmi se. Nemoj sudjelovati u tome. Onda je jasno i javnosti, ima potpunu sliku, a ne da se nakon 2-3 tjedna saznaje da ne netko nekome brat ili kum, pa se onda ide kopati pa se gleda kakva je bila procedura, pa onda nama stižu prijave. Čemu to? Ako se sve zna, puno je lakše i kontrolirati i transparentnost postupka je puno lakša i za kontrolu političke i bilo koje druge štete, smatra Novaković.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!