13:56 / 11.11.2021.

Autor: B.A./Hina/HRT

Veće kazne za brzu vožnju, romobili se više neće moći voziti svugdje

Romobil

Romobil

Foto: Ilustracija / Shutterstock

Vlada izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama (EU) predlaže povećanje visine novčane kazne za prekršaj neprilagođena brzina s 500 na tisuću kuna, a definiraju se i nove kategorije vozila - "pomoćno pješačko sredstvo" i "osobno prijevozno sredstvo".

Predlagatelj, Ministarstvo unutarnjih poslova, povećanje iznosa kazne obrazlaže činjenicom da sadašnja visina novčane kazne ne ispunjava svoju svrhu, odnosno počinitelje prekršaja ne odvraća od ponavljanja činjenja prekršaja.


- Nažalost, moram navesti da je u deset mjeseci 2021. najviše osoba smrtno stradalo zbog brzine neprimjerene uvjetima (35 posto) te zbog nepropisne brzine (3 posto). Ukupno je zbog neprilagođene i nepropisne brzine u ovoj godini smrtno stradala 99 osoba odnosno 38 posto od ukupno stradalih 259 osoba do sada u 2021., upozorio je potpredsjednik Vlade i ministar unutarnjih poslova Davor Božinović.


Izmjenama i dopunama zakona definira se da u "pomoćna pješačka sredstva" spadaju romobili bez motornog ili električnog pogona, koturaljke, role i sl, a u "osobna prijevozna sredstva" spadaju, pak, vozila koja nisu razvrstana niti u jednu kategoriju vozila - monocikli s motornim ili električnim pogonom, segwayi, hoverboardi, romobili s motornim ili električnim pogonom i sl.).


Izmjenama zakona uređeno je njihovo sudjelovanje u prometu na cestama te će vozači "osobnih prijevoznih sredstava" biti dužni kretati se biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja, a u slučajevima da biciklistička staza ili traka ne postoje, mogu se kretati površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu.


Propisuje se i obaveza liječnika koji obavio pregled ili liječio vozača te izabranog liječnika, da ukoliko na zdravstvenom pregledu ili u tijeku liječenja utvrdi zdravstveno stanje radi kojeg vozač nije više sposoban upravljati vozilom privremeno, a najduže na šest mjeseci, o tome upozori vozača, upozorenje evidentira u medicinskoj dokumentaciji i o tome obavijesti policijsku upravu ili policijsku postaju preko Centralnog zdravstvenog informacijski sustava, istaknuo je Božinović.


Radi provedbe ove odredbe ministar nadležan za zdravstvo će uskladiti pravilnik o zdravstvenim pregledima za vozača i kandidata za vozače.


- Potrebno je napomenuti da je u slučajevima kad je zdravstveno stanje vozača teže narušeno, on će i nadalje biti upućivan na obavljanje izvanrednog nadzornog zdravstvenog pregleda, dodao je ministar.


Uvodi se i definicija potpuno automatiziranog vozila te sankcije za vozače koji nepropisno koriste vozila s djelomično automatiziranim sustavima.


Moći će se izreći i sankcije nesavjesnim vozačima koji parkiraju vozila na mjestima predviđenim za punjenje električnih vozila, ukidaju se registarske pločice s crvenim i zelenim brojkama i slovima, a definira se i način prolaza vozila hitnih službi na prometnicama s jednom i više od dvije prometne trake, pojam potpuno automatiziranog vozila.


Tri zakona upućena u hitnu saborsku proceduru


U hitnu saborsku proceduru Vlada je uputila tri zakona koji se usklađuju sa zakonodavstvom EU, a ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Buković objasnio je kako njihovo pravovremeno donošenje jedan od preduvjeta za povlačenje dodijeljenih sredstava kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO).


Izmjenama i dopunama Zakona o cestama (EU) želi se tako osigurati interoperabilnost elektroničkih sustava za naplatu cestarine cijele cestovne mreže EU, a olakšat će se prekogranična razmjena podataka iz registra vozila u vezi s vozilima i vlasnicima ili korisnicima vozila za koje je utvrđeno neplaćanje bilo koje vrste cestarine u Uniji, naveo je ministar.


U zakon su uključene i odredbe kojima se potiče unaprjeđenje infrastrukture za promet bicikala i pješaka, a određuju se kriteriji i uvjeti za pokrivanje troškova naplate cestarine.


Prijedlogom zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu (EU) se, istaknuo je ministar Butković pridonosi zelenoj tranziciji s konačnim ciljem očuvanja okoliša kao jedne od glavnih okosnica održivog modela rasta.


Tako se, uz ostalo, potiče uvođenje novogradnji na linije u javnom linijskom prijevozu, kao i brodova s pogonom na alternativna goriva i izvore energije, čime će se doprinijeti smanjenu stakleničkih plinova s brodova, kao i podizanju kvalitete pružanja usluga u javnom linijskom pomorskom prijevozu.


Ovim se zakonom također uvodi Centralni informatički sustav javnog linijskog pomorskog prijevoza, koji omogućuje izdavanje putnih karata u digitalnom obliku i njihovo očitavanje prilikom ukrcaja na brod, kao i prijenos podataka u realnom vremenu za statističke i nadzorne potrebe, što će od posebne koristi biti turističkom sektoru prilikom planiranja i analize turističke sezone, rekao je Butković.


Prijedlogom zakona o plovidbi i lukama unutarnjih voda unaprjeđuje se sustav stjecanja kvalifikacija posade unutarnje plovidbe, a radi mobilnosti radne snage te razvoja brodarstva i obnove flote kroz dobivanje namjenske potpore usmjerene na energetsku učinkovitost te uvođenje alternativnih izvora energije, naveo je ministar.


Smanjuju se i administrativna opterećenja jer se pojednostavnjuju postupci izdavanja elektroničkih isprava i ubrzava njihovo dobivanje što će, ustvrdio je ministar, pozitivno utjecati na poslovanje malih, srednjih i mikropoduzetnika.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!