Koordinacija hrvatske obiteljske medicine (KoHOM) poručila je u srijedu da poziv Ministarstva zdravstva i HZZO-a pacijentima da prijave liječnike koje ne mogu dobiti na telefon neće riješiti problem jer su oni preopterećeni nizom poslova koje zbog pandemije moraju obavljati.
Uz nepotrebno administriranje u pandemiji je na obiteljske liječnike pao i teret cijepljenja, u ordinacijama i na punktovima, obvezno BAT testiranje, traženje i obavještavanje kontakata oboljelih, slanje na PCR testiranja, izdavanje raznih potvrda, ispričnica, dežuranja u tzv. COVID ambulantama, zamjena oboljelih kolega itd.
- Istodobno u ordinacijama primamo i pregledavamo pacijente. Kako je moguće da se u takvim radnim uvjetima obiteljski liječnici jave na telefon? Kako je moguće očekivati da telefoni u ordinacijama veći dio dana neće biti zauzeti, pita KoHOM.
Pritom obiteljska medicina nijedan jedini dan nije zatvorila svoja vrata pacijentima. Zbog svega toga obiteljski liječnik tijekom osamsatnog radnog vremena obradi između 150 i 200 pacijenata, pa pacijent dobije između 2,4 do 3,2 minute vremena, što je sramotno.
- Ne može se govoriti o nedostupnosti liječnika obiteljske medicine, nego o preopterećenosti koja dovodi do iscrpljivanja medicinskog osoblja, čija je posljedica nedostupnost svim pacijentima. Obiteljski doktori koji to mogu rade i od kuće, izvan redovitog radnog vremena, a i oni su samo ljudi i vrlo često pacijenti, kažu u KoHOM-u.
Treba otvoriti punktove za besplatno testiranje bez uputnice
Osim toga, oko 35 posto obiteljskih liječnika starije je od 60 godina i ubraja se u rizične skupine govorimo li o COVID-u.
KoHOM stoga apelira na ministra zdravstva Vilija Beroša da ne zavarava javnost uvođenjem e-mail adrese za pacijente koji ne mogu telefonom dobiti svojeg obiteljskog liječnika jer je to "zgodan PR za ministra" koji neće riješiti problem. Umjesto toga neka otvori punktove za besplatno testiranje bez uputnice i bez obveze kontaktiranja i opterećivanja liječnika primarne zdravstvene zaštite.
Predlažu ministru da otvori pozivne centre za sve informacije s priučenim osobljem te donošenje preciznih pravila izolacije i samoizolacije, koji se neće mijenjati na tjednoj osnovi, kao i precizne alate za samoprocjenu s pomoću kojih osoba oboljela od COVID-a može sama procijeniti treba li pomoć liječnika.
- Omogućite bolovanje u trajanju od 7 do 10 dana za blage slučajeve koje bi se reguliralo izravno s pozivnim centrima i poslodavcem. Tako bi obiteljski liječnici bili i dostupni telefonom, a mogli bi raditi i u svojoj struci, koja se temelji na ranom otkrivanju bolesti, te dobroj kontroli kroničnih nezaraznih bolesti, ističu u KoHOM-u.