Dvanaest dana do izbora, predsjednički kandidati od juga do sjevera zemlje bore se za glasove birača. Koji su ključni trenuci kampanje i bave li se kandidati uopće temama iz ovlasti predsjednika, analizirali su komunikolozi u emisiji "Otvoreno".
17.12.2024.
22:39
Autor: V.G./Otvoreno/HRT
Dvanaest dana do izbora, predsjednički kandidati od juga do sjevera zemlje bore se za glasove birača. Koji su ključni trenuci kampanje i bave li se kandidati uopće temama iz ovlasti predsjednika, analizirali su komunikolozi u emisiji "Otvoreno".
Galerija




Jerko Trogrlić, komunikacijski stručnjak, rekao je kako je slučaj Kekin, odnosno susret Mile Kekina i Nikice Jelavića, prva tema po prisutnosti u kampanji.
- Zauzela je pažnju većine hrvatske javnosti, možda i zbog svoje bizarnosti, kako je rekao sam Mile Kekin. Radi se o nečemu što je građanima blisko i jasno i možda je neobično da je ta priča postala afera koja je zauzela više pažnje od afere bivšeg ministra Beroša. Ova afera je doživjela je svoj drugi život na društvenim mrežama, počeli su različiti memeovi, počele su različite dosjetke i šale na taj račun. Mislio sam da Možemo ide zatvoriti nekakvu potencijalnu komunikacijsku opasnost koja bi se iz toga mogla izroditi, međutim ta priča jako živi i opterećuje ovu kampanju.
- S obzirom na ljude koji se uključuju i koji napadaju Ivanu Kekin, ne znači nužno da će joj nanijeti štetu. Donijela je veliku vidljivost, a kako će to na kraju završiti ovisit će i o komunikaciji, dodao je.
Kekin pokušava izbjeći temu i zatvoriti je, međutim Trogrlić smatra da ona to nije u stanju jer je previše pitanja otvoreno.
- Mislim da bi Mile Kekin mogao biti taj koji bi na kvalitetan način mogao zatvoriti tu temu. Jer zapravo od trenutka kad je objavio post do danas njega u javnom prostoru nema, a on je netko tko je sudjelovao u tome svemu, rekao je Trogrlić.
Smiljana Leinert Novosel, komunikologinja, smatra da je komunikacija u slučaju Kekin od samog početka pogrešna.
- Ona se bez ikakvog razloga stavlja u prvi plan. Kad gledate proces kampanje, onda vidite kako pomalo bezvezne teme mogu zaokupiti pažnju ljudi, a pored toga ide proces predstavljanja ozbiljnih onih koji ulaze u kampanju sa svojim najavama, programima, sloganima itd. Cijelo vrijeme se pažnja usmjerava na nešto što ne može bitno promijeniti sam proces predsjedničke kampanje, ali u svakom slučaju riječ je o lošoj komunikaciji koja će završiti time da će Ivana Kekin uglavnom dobiti podršku onih koji bi i onako dali glas, da neće time nimalo osvojiti nekog s druge strane čiji bi glas eventualno željela privući i da zapravo ta komunikacija iscrpljuje ljude, a ne donosi ništa novo, rekla je Leinert Novosel.
Komunikolog Mikić kazao je kako među ovlastima ima važnih i relevantnih tema, poput vanjske politike, imenovanja veleposlanika ili obrane.
- Jako je važno kako će se Hrvatska za idućih pet ili deset godina pozicionirati na međunarodnoj sceni. Vidimo i sami kako su svjetske okolnosti nestabilne i skoro da nam prijeti neposredna ratna opasnost. Mislim da je u takvoj situaciji jako važno čuti koju to generalnu orijentaciju, vanjskopolitičku, Republika Hrvatska s budućim predsjednikom želi graditi i s kojim to partnerima, rekao je.
- Mi valjda već pet godina nismo imenovali jednog jedinog veleposlanika. Nemamo svoje predstavnike na mjestima na kojima se raspravlja o budućnosti Europe i svijeta i to je svakako tema koja zaslužuje javnu pozornost. Volio bih čuti od postojećeg predsjednika i od njegovih izazivača kako tu situaciju planiraju riješiti, jer to je iz pozicije normalnog funkcioniranja zemlje potpuno nedopustivo, ustvrdio je Mikić.
- Može zvučati simpatično da se ljudi predstavljaju za čuvara granice ili dizatelja ekonomske aktivnosti zemlje, ali tu su u kontekstu ovlasti predsjednika, prazne priče. To može zabavljati glasače i medije, ali od toga nema koristi, zaključio je.
Trogrlić je rekao kako je Primorac pokušao s pomirljivom retorikom, ignorirajući Milanovića, međutim to mu u rejtingu nije donijelo ništa dobro.
- Kampanja se odvija u smjeru u kojem bi Milanović poželio. Nitko ga nije ozbiljno napao niti je postao živa tema u kampanji. Ostali se kandidati između sebe prozivaju i tuku, a on je na pijedestalu predsjedničke uloge i gleda kako se stvari odvijaju u njegovu korist. Jedina osoba koja je radila izuzetno kvalitetno u pretkampanji i u samoj kampanji do afere sa poznatom kavom je bila Ivana Kekin, koja je bez šanse da uđe u drugi krug ili pobijedi na ovim izborima, ali s osnovnim ciljem da se isprofilira i podigne osobni rejting, a onda i rejting svoje stranke, dobro adresirala teme, dobro komunicirala, bila jako kreativna i prisutna na društvenim mrežama, rekao je Trogrlić.
Naglasio je kako kandidati u borbi za naklonost birača ne biraju teme po važnosti, nego biraju teme po tom kako će dospjeti do srca odnosno do glasa svojih birača.
- Teme koje se tiču građana na dnevnoj razini su one koje ih puno više diraju, o čemu očekuju odgovor, neovisno imate li za to nadležnost ili ne. Ljude nadležnost ne zanima, ustvrdio je Trogrlić.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!

Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora