Sve više stradalih motociklista: Kako povećati sigurnost na cestama?

13.05.2025.

08:59

Autor: V.K./U mreži Prvog/HR/HRT

Prometne nesreće
Prometne nesreće
Foto: - / Shutterstock

Tijekom vikenda u manje od 24 sata na cestama su poginula četiri motociklista. Koji su najčešći uzroci nesreća te kako ih spriječiti? Postoji li razlika u ponašanju između iskusnijih i mlađih motociklista u prometu? U dvije posljednje nesreće motoristi nisu imali ni zaštitnu kacigu – koliko korištenje zaštitne opreme smanjuje ozbiljnost ozljeda? 

Voditelj Službe prometne policije Ravnateljstva policije Josip Mataija u emisiji "U mreži Prvog" kazao je kako su se ovaj vikend tri prometne nesreće dogodile zbog brzine, a u jednoj je bilo oduzimanje prednosti motociklu.

Apelirao je na motocikliste da trebaju prilagoditi na vožnju, ali i na ostale vozače.

- Na početku sezone vožnje motocikala imamo najviše stradalih osoba. Što se tiče statistike, u prošloj smo godini imali 60 posto prometnih nesreća u kojima su sudjelovali motociklisti i oni su bili krivi, a što se tiče teških prometnih nesreća s poginulim osobama, njihova je krivnja išla i do 80 posto, istaknuo je Mataija.

"Zaštitna oprema motociklistima štiti smrtni ishod do 80 posto"


Predsjednica Hrvatskog društva za hitnu medicinu Višnja Nesek Adam naglasila je kako zaštitna oprema štiti od smrtnog ishoda do 80 posto, a težih ozljeda i do 60 posto.

- Motociklisti stradavaju na različite načine, ali najčešće je da se oni u nešto zalete, što znači da lete preko prednjeg dijela motora što dovodi do traume glave, a to dovodi do smrtnosti ili trajnog invaliditeta, ali i svih ostalih povreda, rekla je.

Predsjednik Udruge Moto Gymkhana Hrvatska, Željko Marinović kazao je kako je za motoriste od opreme samo kaciga zakonski obvezna, ali smatra kako je potrebna potpuna zaštitna oprema, a to znači čizme, hlače i jakna s protektorima, rukavice.

- Mi smo u nedjelju, kada su ljudi stradavali provodili školu sigurne vožnje u Kutini. Stalno ljude obučavamo i educiramo kako bismo im pokazali kakve motocikli benefite donose, ali i opasnosti, istaknuo je.

Smatra kako su motociklisti osposobljeni za vožnju, ali ne i za sudjelovanje u prometu.

Moto Gymkhana bavi se vještinama prolaženja poligona koji zahtijeva preciznost i to je sve više prepoznato kao alat za prevenciju nesreća.

- U osam godina, od kako postojimo u Hrvatskoj, educirali smo 4 tisuće kandidata, rekao je Marinović.

Važnost prevencije


Mataija smatra kako su sve edukacije glede prevencije korisne stoga što vozač početnik nema iskustva.

- Statistika pokazuje kako u zadnje vrijeme stradavaju osobe starije životne dobi koji imaju iskustvo u prometu, ali ne i iskustvo na dva kotača. Motocikl je postao popularan i dostupan. Došli smo do broja registriranih motocikala od 113 tisuća, a to je 10 tisuća više nego prošle godine, naglasio je.

Nesek Adam je kazala kako uz motociklističke nesreće vežemo traume glave i eksplantaciju njihovih organa.

- Danas postoji bolja skrb za unesrećene, ali na žalost, nesreća je često povezana s trajnim invaliditetom, istaknula je.

Mataija je kazao kako je prošle godine bilo oko 6 tisuća vozača koji nisu polagali vozački ispit, a oko 3 tisuće vozača je vozilo za vrijeme zabrane. Novčane sankcije su iste i za jedan i za drugi prekršaj, a one iznose od 1320 do 2650 eura ili kazna zatvora. Postoji i zaštitna mjera, ako se prekršaj dogodi prvi puta, onda je to 3 mjeseca plus 6 negativnih bodova, a 12 negativnih bodova je dovoljno da se ukine vozačka dozvola.

"Kognitivne funkcije starijih ljudi manje, što se odražava na broj nesreća"


Martinović je rekao kako je prometna kultura u Hrvatskoj dosta dobra, ali kod nas za nesreće je ključna brzina.

Nesek Adam je kazala kako danas vozačku dozvolu imaju sve generacije - što je problem.

- Kognitivne funkcije starijih ljudi su manje i to se odražava na broj nesreća, istaknula je.

Dodaje kako i razgovor na telefonu u autu dovodi do senzorne deprivacije što znači da mi čujemo, ali ne vidimo i mogućnost percepcije je enormno smanjena, pogotovo za starije.

Mataija je naglasio kako ove godine imamo manje prometnih nesreća, 17 posto manje teško tjelesno ozlijeđenih osoba, 10 posto manje lakše ozlijeđenih, ali imamo znatno više smrtno stradalih osoba. Do sada ih je 88.

Marinović je poručio motociklistima da moraju voziti defenzivno i biti svjesni okoline u kojoj se nalaze.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!