Nekoliko stotina Splićana i mještana okolnih gradova prosvjedovalo je u petak ujutro ispred zgrade Gradske uprave tražeći da "Moby Drea", talijanski brod na kojem se u panelima nalazi azbest i koji je jučer oko podneva uplovio u luku, iz nje isplovi i napusti grad. A Brodosplit je objavio da su na brodu počele pripremne aktivnosti - ispitivanje zraka prije početka radova.
'Nitko nas ništa ne pita, zdravlje nije ideologija'
Prosvjednici su nosili transparente na kojima je pisalo: "Brod Split 91-e, Brodosplit 25-e", "Vranjic & Split zajedno u azbestu", "Nama rak - Debeljaku profit", "Turci su pametniji od Hrvata", "Debeljak truje našu djecu" i "Ako ne znaš šta je azbest, neka ti kaže Vranjic".
Među prosvjednicima bili su i članovi Građanske inicijative Mjesto koje hoće živjeti, Vranjic, a potporu su im dali i brojni drugi gradski aktivisti. Organizator prosvjeda je Građanska inicijativa "Zdravi Split" iz koje su zatražili na uvid svu dokumentaciju od ministarstava, inspektorata i svih koji sudjeluju u postupku.
Žele se uvjeriti da je to zaista sigurno kao što navode iz Brodosplita, iako, kako kažu, znaju da nije jer poznaju opus i rad brodogradilišta i sličnih privatnika. Izvijestili su i da nemaju informaciju kako je brod ušao i tko mu je to dopustio, a to ih najviše zanima.
- Nitko nas nije ništa pitao, a radi se o zdravlju svih nas. Zdravlje nije ideologija, zdravlje je naše pravo. Nećemo šutjeti. Brodosplit je odobrio dolazak još jednog broda u naš grad radi uklanjanja azbestnih ploča. Ovo je prosvjed za zdrav razum i za djecu, poručila je
Luči Lončar iz GI "Zdrav Split".
Šegvić: Tko je brodu s azbestom dopustio da uđe u Hrvatsku
Umirovljeni dugogodišnji sindikalni povjerenik brodogradilišta Zvonko Šegvić rekao je da je pravo pitanje tko je takvom brodu dao dozvolu da uđe u Hrvatsku. Upozorio je da je Hrvatska u Zakon o koncesijama ugradila Baselsku konvenciju o nadzoru prekograničnog prometa opasnog otpada i njegovu odlaganju koja azbest kategorizira kao opasni otpad.
- Konvencija kontrolira kretanje azbestnog otpada preko međunarodnih granica sprečavajući njegovo nekontrolirano odlaganje ili nepravilno zbrinjavanje u drugim zemljama. Ovaj brod nije smio ući u teritorijalne vode Republike Hrvatske. Brod mora odmah otići, poručio je Šegvić uz glasno odobravanje okupljenih.
Liječnica: Od azbesta oboljeli i stručnjaci koji su educirani
Na prosvjedu je sudjelovala i liječnica Tajana Ivanović Biočić koja je otkrila da su od 2001. do 2022. od mezotelioma umrle 1 452 osobe, a 2022. zabilježen je 61 smrtni slučaj od te vrste malignog tumora. Rekla je i da je broj azbestoza, plućne bolesti uzrokovane česticama azbesta, znatno veći, ali da se sve ne evidentira kao profesionalna bolest.
- U ovom slučaju je više nego jasno da se ne pridržavaju Pravilnika o zaštiti radnika u radu s azbestom. Struka kaže da se moraju mjeriti čestice u zraku elektronskim mikroskopom. Hajde vi meni recite s kim je Debeljak potpisao ugovor, tko ima elektronski mikroskop i tko će brojati sve čestice? Od azbesta su oboljeli i stručni radnici 'Ciana' koji su educirani, a kamoli neće netko tko nije educiran za rad s njim, izjavila je Ivanović Biočić.
Na prosvjedu i dio gradskih vijećnika
Na prosvjedu je sve vrijeme bio i dio gradskih vijećnika kao i gradonačelnik Splita Tomislav Šuta, kojemu su građani zviždali i vikali sramota. Šuta je novinarima rekao da brod mora van iz grada jer se radi o velikom riziku za zdravlje građana. Otkrio je i da "Brodosplit" nije imao osnove krenuti s radovima te pozvao ministra prometa i infrastrukture Olega Butkovića da raskine koncesiju.
Brodosplit: Na brodu počele pripreme za radove
Brodosplit je priopćio da su na brodu započete aktivnosti u sklopu priprema za planirane radove uklanjanja starog namještaja i azbestno-cementnih obloga. U ovoj fazi radova još nije započelo uklanjanje materijala, već se provodi inicijalno ispitivanje zraka kako bi se utvrdila prisutnost i koncentracija respirabilnih azbestnih vlakana u zatvorenim prostorima broda, poručili su.
Brod je do nedavno bio u aktivnom prometu i prevozio putnike, te ne očekujemo prisutnost značajnih količina azbestne prašine, no u svrhu maksimalne zaštite radnika i okoliša, mjerenja se provode preventivno i u skladu sa zakonskim obvezama, navode iz Brodosplita.
Dodaju kako su danas na terenu bili i nadležni inspektori rada, kojima je prezentiran detaljan plan radova, tehnologija uklanjanja, mjere zaštite radnika, plan zbrinjavanja otpada te organizacija radilišta. Na njihov zahtjev, određeni aspekti provedbe su dodatno precizirani i usklađuju se tijekom današnjeg dana.
- Radovi na uklanjanju azbestnih elemenata započet će nakon što budu dostupni laboratorijski rezultati mjerenja zraka, te će se provoditi isključivo sukladno Zakonu o zaštiti na radu, Pravilniku o zaštiti radnika od izloženosti azbestu i drugim mjerodavnim propisima. Još jednom naglašavamo da se ne radi o transportu azbesta, niti o opasnom teretu, već o standardnim konstrukcijskim materijalima koji su bili uobičajeni u brodovima izgrađenima prije 2001. godine, stoji u priopćenju.
Stigla inspekcija i zaštita na radu
Inspekcija rada u području zaštite na radu i Inspekcija zaštite okoliša Državnog inspektorata započele su danas inspekcijske nadzore iz svoje nadležnosti, a vezano uz izvođenje radova uklanjanja azbestnih ploča na brodu Moby Drea. Inspekcija rada provodit će nadzor u području zaštite na radu te će se utvrđivati je li poslodavac organizirao radove na način da su osigurani svi potrebni uvjeti i zaštitne mjere u skladu s važećim propisima, a osobito sukladno odredbama Pravilnika o zaštiti radnika od rizika zbog izlaganja azbestu.
Sukladno istom Pravilniku, Državnom inspektoratu prethodno je dostavljena obavijest o radovima s azbestom i plan izvođenja tih radova.
- Inspekcija zaštite okoliša nadzirat će postupanje s otpadnim azbestom. Otpadni azbest mora se obraditi u skladu sa Zakonom o gospodarenju otpadom i Pravilnikom o građevnom otpadu i otpadu koji sadrži azbest, što uključuje odgovarajuće pakiranje otpada radi sprečavanja širenja azbestnih čestica u okoliš, kao i predaju otpada ovlaštenoj osobi koja posjeduje dozvolu za gospodarenje otpadom za odgovarajući ključni broj otpada, uz propisanu dokumentaciju. Po završetku inspekcijskih nadzora, javnost će biti pravovremeno obaviještena o utvrđenim činjenicama i eventualno poduzetim mjerama, izvijestili su iz Državnog inspektorata.
Moby Drea
Foto: - / Brodosplit
Carinska uprava odgovorila da nije nadležna
Carinska uprava Ministarstva financija provodi službeno postupanje provjere carinskog statusa predmetnog plovila, odgovorili su u Hini iz Ministarstva financija. S obzirom na to da su i Hrvatska i Italija u Europskoj uniji, a "Moby Drea" plovi pod talijanskom zastavom, za carinu je to domaće plovilo. No, kada bi sporni brod imao zastavu trećih zemalja koje nisu u sastavu EU u tom bi slučaju to bila nadležnost carine.
Iz Carinske uprave, međutim, provode i daljnje radnje radi utvrđenja svih okolnosti slučaja, a kako bi se osiguralo da ne dođe do raspolaganja robom prije konačnog utvrđenja svih okolnosti.
Ministarstvo mora: Nismo nadležni za nadzor radova u brodogradilištu
Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture kažu pak da se nadležnost Lučke kapetanije, odnosno službenika tog ministarstva odnosi na zaprimanje najave uplovljavanja broda u Hrvatskom integriranom pomorskom informacijskom sustavu CIMIS-u te provjere cjelovitosti i valjanosti dostavljenih dokumenata, a koji u slučaju uplovljavanja broda u brodogradilište ne uključuju dostavu podataka o radovima koji će se obavljati u brodogradilištu.
- U konkretnom slučaju, sukladno najavi dolaska u CIMIS-u, riječ je o uplovljavanju broda u brodogradilište. Plovni objekt 'Moby Drea' i brod 'Sea Dream' koji ga je doteglio plove pod zastavom Republike Italije i imaju potrebne dokumente za tegljenje i uplovljavanje u luku posebne namjene, odnosno brodogradilište Brodosplit, naveli su u priopćenju.
Istaknuli su također da ni Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture niti Lučka kapetanija nisu nadležni za nadzor obavljanja radova u brodogradilištu nego da je to u djelokrugu rada drugih tijela, pa tako i u slučajevima postupanja s opasnim tvarima. Hrvatska pomorska administracija postupala je i postupa u okviru svoje nadležnosti te ostaje u kontinuiranoj komunikaciji s Obalnom stražom Republike Italije, odnosno Guardiom Costierom, stoji u priopćenju.
Debeljak: Posao ćemo odraditi stručno, ispričavam se zbog izjave Jurišića
Predsjednik Uprave Brodosplita Tomislav Develjak poslao je priopćenje za medije koje prenosimo u cijelosti:
"Kao predsjednik Uprave Brodosplita, osjećam odgovornost osobno se obratiti javnosti. Da sam znao da će ovaj posao i ova tema izazvati toliki interes, ne samo zbog svojih tehničkih i zdravstvenih aspekata, već i šire, možda bismo u samom početku drugačije pristupili cijelom projektu.
Da sam ranije u potpunosti razumio koliko često podcjenjujemo vlastitu hrvatsku stručnost, znanje i kapacitete, možda nikada ne bih uložio sve ove godine i sredstva u zapošljavanje, gradnju postrojenja, istraživanje i razvoj domaće proizvodnje. No ovdje nismo da bježimo.
U vezi s brodom Moby Drea, koji sadrži pregradne panele s azbestom treba iskreno reći: takve panele ima i velik broj drugih brodova na Jadranu. Ti brodovi redovno plove, pristaju i prevoze putnike bez šire javne reakcije. Isto vrijedi i za brojne krovove i vodovodne sustave izrađene od sličnih materijala. Ipak, kada se Brodosplit uključi u njihovo stručno i transparentno uklanjanje, ta tema izaziva značajnu pažnju i različite interpretacije.
U tom kontekstu želim se ispričati zbog izjave gospodina Jurišića u kojoj je rekao da ga nije briga gdje će otpad na kraju završiti. Ta izjava nije u skladu s vrijednostima odgovornog poslovanja i odnosa prema okolišu koje zagovara Brodosplit.
Pozivam sve nadležne inspekcijske službe da u potpunosti, temeljito i odgovorno odrade svoj posao sukladno zakonskim obvezama i propisima, a sve u cilju zaštite zdravlja građana i okoliša. Također upućujem apel Gradu Splitu da u što skorijem roku osnuje stručno, neovisno i kvalificirano tijelo koje će nadzirati provedbu svih faza ovog projekta uklanjanja otpada te time dodatno osigurati povjerenje javnosti i transparentnost procesa.
Ne osporavamo pravo javnosti na informacije, baš naprotiv. No ponekad razlike u interpretaciji činjenica mogu izazvati zabrinutost koja nadilazi stvarni rizik. Zbog toga je važno da se svaki korak temelji na struci, zakonima i mjerljivim standardima, a ne na dojmovima.
Zato, iako ovaj posao možda ne bismo ugovarali da smo znali koliko će pažnje izazvati, sada kada smo ga preuzeli, odradit ćemo ga do kraja: profesionalno, transparentno i zakonito, kao i uvijek. Podsjećam i na još jednu činjenicu: kada smo ugovarali velike kruzere i rezidencijske brodove s profitom, tada nam je iz usta bivšeg ministra gospodarstva upućen savjet da se orijentiramo na remont, a ne na novu gradnju. I sada, kad smo poslušali taj smjer i dijelom ušli i u segment remontnog tržišta, čini se da ni to nije dovoljno dobro.
"Želim da svi živimo zdravo, složno, sigurno i sretno"
Imam više djece i osjećam potrebu i pravo reći: želim da svi mi u Hrvatskoj živimo zdravo, složno, sigurno i sretno. Ali to nećemo postići širenjem straha, niti stvaranjem nepovjerenja prema ljudima koji odgovorno i zakonito rade svoj posao.
Nažalost, u današnje vrijeme često ovisimo o informacijama koje brzo kruže, a ne stignu uvijek biti provjerene do kraja, dok mnoge druge opasnosti prolaze nezapaženo. Zato želim jasno reći: Brodosplit će i ovaj posao odraditi stručno, odgovorno i po najvišim sigurnosnim standardima. Bit ćemo ponosni što smo baš mi ti koji ćemo umjesto da zažmirimo, sigurno i zakonito zbrinuti materijal koji su u svjetske brodove ugrađivali oni koji su to učinili davno prije nas.
To nije samo zadatak - to je naša obveza", stoji u priopćenju Tomislava Debeljaka, predsjednika Uprave Brodosplita.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!