Brod s azbestom uplovio u splitski škver, Ministarstvo prikuplja informacije

31.07.2025.

Zadnja izmjena 20:20

Autor: A.D.H./HRT/Hina

Uplovljavanje broda Moby Drea u splitski škver
Uplovljavanje broda Moby Drea u splitski škver
Foto: Ivo Cagalj / Pixsell

Talijanski putnički brod "Moby Drea", koji je od ponedjeljka čekao da radi remonta i uklanjanja panela s azbestom uplovi u splitsko brodogradilište, uplovio je četvrtak u škversku luku, u kojoj bi u petak trebali početi radovi na uklanjanju 350 tona panela s azbestom, izvijestili su iz Brodosplita.

Glasnogovornik škvera Josip Jurišić rekao je na konferenciji za novinare da će se na brodu najprije provesti nadzor, a u Brodosplitu očekuju da će s poslom, koji bi trebao trajati dva mjeseca, početi u petak. Istaknuo je da su rad na panelima s azbestom prijavili "svima koji to trebaju znati", nemaju najavljen dolazak inspektorata, ali ih očekuju s obzirom na situaciju.

"Moby Drea" u ponedjeljak je dotegljen do Splitskih vrata, gdje je čekao uplovljavanje u brodogradilište, kako bi mu se ondje napravio remont i skinuli paneli s azbestom.


- Brod će se privezati, mi ćemo iz mjera predostrožnosti obaviti mjerenje odmah po dolasku broda - ima li postotka čestica azbesta u zraku. Radnici su već organizirani, a i odijela. Jednokratna su, bacat će se. Mi skidamo panele i sve ćemo ih ručno složiti na paletu. I ta paleta silazi s broda, uzima je kamion i vozi na nepoznatu lokaciju, rekao je Jurišić.

Govoreći o poslu koji će obaviti radnici, istaknuo je da će paneli s azbestom biti izvađeni iz salonskog prostora i kabina i potom složeni na paletu. Nju će s broda preuzeti kamioni tvrtke CIAK i odvesti na nepoznatu lokaciju.

- Za lokaciju ćemo znati tek na kraju cijele operacije. Svi radovi će biti dokumentirani, ustvrdio je Jurišić. Dodao je da će "azbest prilikom radova 20-ak radnika štrcati deterdžentom" i ponovno ustvrdio da imaju sve potrebne dozvole za taj posao. 


Glasnogovornik škvara kaže da je opravdana zabrinutost građana Splita zbog azbesta, no da su poduzeli sve potrebne mjere i za njihove radnike nema nikakvog rizika. 

Brod je dug 183 metra i širok 26,88 metara.


Prema planu, u škveru je predviđeno uklanjanje pregradnih panela koji sadržavaju azbest, materijal koji se, u skladu s tadašnjim standardima, upotrebljavao za izradu protupožarnih klasa A60 u vrijeme gradnje broda, sredinom 1970-ih.

Splitska javnost bunila se protekla dva dana protiv remonta tog 50 godina starog broda u škveru. U utorak su građani prosvjedovali ispred Brodosplita, a pridružili su im se i lokalni političari. 


Tek osnovana Građanska inicijativa Zdravi Split najavila je novi prosvjed u petak u 10 sati ispred Banovine te pozvala građane da svojim brodicama zaustave uplovljavanje spornog broda u škver.


Zabrana korištenja azbesta u Hrvatskoj na snazi je od 2006., samo godinu dana nakon što je tu odluku donio EU.

Ministarstvo zaštite okoliša prikuplja informacije o brodu s azbestom


Iz Ministarstva zaštite okoliša najavili su u četvrtak da od nadležnih tijela prikupljaju informacije o slučaju talijanskog broda koji je uplovio u splitsku škversku luku s panelima s azbestom i da će reagirati kako ne bi bilo onečišćenja okoliša.


U Ministarstvu kažu da nisu dobili službene informacije o uplovljavanju broda "Moby Drea" u splitsku škversku luku, a da su prve vijesti o tom talijanskom brodu i namjeri uklanjanja dijelova broda koji sadrže azbest dobili putem medija nakon čega su stupili u kontakt s nadležnim službama "s obzirom na interes javnosti i povezanosti zaštite okoliša te postupanja s eventualnim proizvodnim otpadom koji sadrži azbest".

U odgovoru Hini ističu činjenicu da u tom slučaju i ovom trenutku Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije nema nadležnost.

- Napominjemo kako nije riječ o brodu s azbestom kao teretom ili otpadom već o, prema zasad dostupnim informacijama, brodu koji je djelomično napravljen od azbesta i remontu koji nije prvi takav u Hrvatskoj. U postupcima remonta ili drugim vrstama poslova u brodogradilištima može doći do stvaranja proizvodnog otpada s kojim se mora postupati po Zakonu o gospodarenju otpadom, izvijestili su iz Ministarstva zaštite okoliša.

Kažu i da je razumljiva bojazan ljudi, s obzirom na rizike u postupanju s otpadom i azbestom te da preventivno prikupljaju informacije od nadležnih tijela i da će u okviru svojih nadležnosti poduzeti će sve potrebne radnje da ni u kojem slučaju ne dođe do onečišćenja okoliša.

Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije u stalnom je kontaktu s inspekcijom zaštite okoliša Državnog inspektorata koja će provesti nadzor nad postupanjem s otpadnim azbestom na lokaciji brodogradilišta, kao i s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture koje u okviru sigurnosti plovidbe nadzire taj brod i naposljetku sa Carinskom upravom.

Iz Brodosplita su se prije oglasili priopćenjem vezano uz azbest na brodu.


Priopćenje Brodosplita


Priopćenje prenosimo u cijelosti:


U vezi s objavljenim informacijama o prisutnosti azbesta na brodu "Moby Drea", želimo javnost jasno informirati o stvarnom stanju i mjerama koje poduzimamo kako bismo osigurali potpunu sigurnost svih uključenih.


Azbest koji se nalazi na brodu ugrađen je unutar tzv. sendvič-panela. Riječ je o materijalu u kojem je azbest čvrsto zatvoren između dva metalna sloja, debljine 2 cm. Takva konstrukcija onemogućuje slobodno ispuštanje čestica u okoliš, sve dok se paneli ne oštete ili mehanički obrađuju (npr. rezanjem, bušenjem ili lomljenjem). 


Napominjemo da se takve radnje neće izvoditi - paneli će se isključivo skidati, omatati i predavati ovlaštenoj tvrtki na zbrinjavanje.


Važno je naglasiti da se ne radi o tzv. "slobodnom" azbestu koji bi se nekontrolirano širio zrakom, već o fiksiranom, kompaktnom materijalu koji ne predstavlja neposredan zdravstveni rizik u svom postojećem stanju.


U potpunosti smo svjesni ozbiljnosti izlaganja azbestu. Čak i minimalna količina udahnutih čestica može dugoročno ostati u plućima, zbog čega su na snazi stroge sigurnosne i zakonske mjere koje ćemo dosljedno i bez iznimke provoditi.


Svi radovi koji uključuju uklanjanje ili demontažu panela izvodit će se isključivo od strane obučenih radnika za rad s opasnim tvarima, u zaštitnoj opremi za jednokratnu uporabu, uz nadzor ovlaštenih stručnjaka i uz pridržavanje svih propisa o zaštiti na radu i zaštiti okoliša.


Sigurnost radnika i svih osoba koje borave na ili u blizini broda naš je apsolutni prioritet.


Zahvaljujemo javnosti na razumijevanju te ćemo, kao i do sada, transparentno komunicirati sve važne informacije, izvijestili su iz Brodosplita.

Podsjetimo, kako je Hina jučer doznala iz pouzdanih izvora, nakon što brod uplovi u škversku luku, obići će ga službenici Državnog inspektorata i carine, koji bi kapetanu broda trebali zabraniti ostanak u luci zbog opasnog tereta, odnosno panela s azbestom.

Šuta: Ovakvom brodogradilištu nije mjesto u Splitu


Splitski gradonačelnik Tomislav Šuta reagirao je u četvrtak na dolazak talijanskog broda s azbestom u Brodosplit poručivši kako takvom brodogradilištu nije mjesto u Splitu. Stoga poziva na pokretanje procedure za prenamjenu dijela splitskog škvera.


- Prostor koji danas zauzima Brodosplit mora se smanjiti i prenamijeniti za nove moderne tehnologije koje imaju budućnost, objavio je Šuta na Facebooku.


- Ovo što se događa nedopustivo je za glavni grad Mediterana, stoga kao gradonačelnik apeliram da se pokrene procedura prenamjene prostora dijela brodogradilišta.


U tom je kontekstu u razgovorima s predsjednikom Vlade Andrejom Plenkovićem i ministrom obrane Ivanom Anušićem jasno definirao kako je vrijeme da Split krene naprijed.


Šuta se u predizbornoj kampanji zauzimao da se polovina od 400.000 četvornih metra splitskog škvera prenamijeni i pretvori u međunarodni tehnološki centar.


- Prostor Brodosplita od 400.000 četvornih metara dobrim dijelom zjapi prazan pa bi trebalo 200.000 četvornih metara prenamijeniti i dati Gradu Splitu na upravljanje kako bi se na tom prostoru smjestio Međunarodni tehnološki centar, kojim bi se otvorila nova radna mjesta, rekao je tada Šuta. 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!