Uzinić: Da bi zaštitila svoj ugled, Crkva je štitila one koji su činili zlo

11.06.2023.

Zadnja izmjena 15:37

Autor: Nedjeljom u 2/HRT/B.B.B.

Nadbiskup Mate Uzinić

Nadbiskup Mate Uzinić

Foto: HTV / HRT

Gost emisije "Nedjeljom u 2" voditelja Aleksandra Stanovića bio je nadbiskup Mate Uzinić. Govorio je o stanju u Crkvi, svećenicima optuženima za zlostavljanje djece i odnosima s državom. Gubi li Katolička crkva ugled u društvu te što može ponuditi vjernicima u doba jačanja konzumerističkih vrijednosti, neka su od pitanja emisije. 

Emisiju je nadbiskup Mate Uzinić otvorio temom zlostavljanja u Katoličkoj crkvi. Otkrio je kada se prvi put susreo s tom temom te kako je reagirao na sve veći broj slučajeva.

- Za to sam čuo nakon što se počelo o tome govoriti u SAD-u. Crkva je tada počela s otvaranjem vezano za tu temu. Poslije sam imao susret s jednim slučajem gdje sam bio posrednik u prijavljivanju onima koji su nadređeni, rekao je.

Uzinić se osvrnuo i na vlastiti skepticizam prema toj temi u ranijim danima. Mislio je kako je to veći problem na Zapadu.

- Iskreno, bio sam skeptičan, tomu nije bilo lako vjerovati. Nisam lako mogao povjerovati da netko na taj način može zloupotrijebiti svećeničku službu. Uglavnom smo mislili da se to događa negdje drugdje. Onda smo počeli otkrivati da se to ne događa samo negdje drugdje, nego i kod nas, priznao je.

Nadbiskup je rekao da je i prije dolaska u Riječku nadbiskupiju čuo glasine o zlostavljanju.

- Ja sam glasine čuo i prije nego što sam došao u Riječku nadbiskupiju. Među nama u Crkvi svakako su kružile. Nisam znao konkretne podatke. Njih sam saznao nakon preuzimanja uprave Riječke nadbiskupije, dodao je.

'Bilo me sram dok sam to čitao'


Uzinić je rekao kako su detalji, koje je saznao čitajući priznanje optuženog svećenika, bili šokantni.

- Kada sam pročitao priznanje osobe koja je bila optužena, da se to događalo djeci od 6 do 13 godina, da je bilo 13 djece prema njegovu iskazu i način na koji on to opisuje. To je doista šokantno. To nije lako razumjeti. Sram me je bilo i dok sam čitao takve stvari, rekao je.

Nadbiskup je nakon tih saznanja odlučio kontaktirati Svetu stolicu i DORH jer je upravo u tom trenutku preuzeo upravljanje nadbiskupijom.

- Nakon toga sam smatrao da, iako je slučaj arhiviran, imam dužnost obavijestiti Svetu stolicu i pitati što mi je činiti. Predložio sam da taj slučaj publiciramo u javnost zbog samih žrtava koje možda nisu upoznate sa svime što se događalo nakon toga, nastavio je.

- Smatrao sam da Državno odvjetništvo treba biti upoznato sa svim detaljima slučaja jer u onoj prijavi koju je sam zlostavljač učinio okolnosti nisu do kraja bile opisane. Stavljen je jedan okvir iz kojeg se moglo zaključiti da se radi o lakšem kaznenom djelu nego je ono stvarno bilo, zaključio je Uzinić.

Velika kriza u Crkvi


Na pitanje kako sebi objašnjava da ljudi iz kojih bi trebala progovarati riječ Božja zlostavljaju djecu, Uzinić je odgovorio kako ne razumije.

- Ja to ne mogu razumjeti, Bog nam je dao slobodu. Ne može nas ograničiti u našoj slobodi jer tada bi njegovo stvaranje čovjeka kao slobodnog bića došlo u pitanje. Dakle, stvorio nas je s mogućnošću da možemo birati zlo. Nije mi jasno kako netko može govoriti da služi Bogu, a zapravo činiti ono što se Bogu protivi, rekao je.

Prisjetio se Isusovih riječi gdje je govorio o činjenju zla slabijima i nemoćnima.

- Vjerojatno je Isus bio toga svjestan. Ima jedna rečenica koja najbolje opisuje ovu situaciju. Onaj tko sablazni jednog od onih najmanjih, bilo bi mu bolje da s mlinskim kamenom bude bačen u more nego da ovo učini, kazao je.

Na euharistiji je rekao da je Crkvu pogodila napast. Otkrio je o čemu se radi.

- Govorio sam o velikoj gorčini polazeći od tekstova koji su bili u samoj liturgiji. Radi se o tome da smo, želeći štititi instituciju i one koji su njezini predstavnici, zaboravili da mi nismo institucija, nego zajednica Božjeg naroda u kojoj prednost imaju oni koji su najslabiji, nastavio je.

- Velika kriza Crkve je to što je Crkva, želeći štititi svoj ugled, štitila one koji su činili zlo, a nije imala sluha za one kojima je to zlo učinjeno, priznao je Uzinić.

Smatra da ta kriza, kao i svaka druga, može biti ozdravljujuća.

- Ne možemo promijeniti ono što je bilo, ali iz ovoga što je bilo možemo naučiti graditi novu budućnost, na nov način vršiti poslanje Crkve, rekao je riječki nadbiskup.

Velika kriza Crkve je to što je Crkva, želeći štititi svoj ugled, štitila one koji su činili zlo, a nije imala sluha za one kojima je to zlo učinjeno

Mate Uzinić

Odluka o izlasku u javnost, poziv na djelovanje


Uzinić je govorio i o komunikaciji s javnosti. Otkrio je kako mu nije drago što se rasplakao, smatra da to nema veze s "maskulinitetom".

- Mislim da nije to problem. Izgubio sam kontrolu nad svojim osjećajima, a to nije ugodno. U tom kontekstu, kada sam to rekao, volio bih da nisam izgubio kontrolu jer to nije dobro, rekao je.

- Mi smo u obitelji inače vrlo emotivni i lako nam se dogode suze. Žao mi je što neki smatraju da je to gluma, otkrio je.

Priznao je da su ga tekstovi u Nacionalu ubrzali u donošenju ovakve odluke.

- Da, to je točno. Govorio sam da bi ovaj slučaj obvezno trebalo iznijeti u javnost jer se potiho o tome svakako nagađalo. Glasine su rušile ugled onih svećenika koji to nisu zaslužili, rekao je.

Nadbiskup je dodao da su biskupi dali svoj pristanak o provođenju istražnih radnji.

Moj stav je da kao Biskupska konferencija moramo istražiti sve slučajeve u Hrvatskoj. Bit ću ustrajan u tome. Biskupi su dali svoj pristanak da se naprave određene istražne radnje i nakon toga bismo izašli sa svim podacima do kojih smo došli, kazao je.

Kritizirao je Nacional zbog određenih odluka kada je u pitanju pisanje tekstova.

- Smatram da bi bilo nerazborito da sam stao i čekao i reaktivno odgovarao na ono što je Nacional pisao. Mnoge informacije koje je Nacional iznio su istinite, međutim postoje mnoge informacije koje nisu istinite. Ima puno nagađanja, neistina i poluistina, zaključio je.

Otpor unutar Crkve, komunikacija sa Svetom stolicom


Uzinić je pozvao sve one koji žele da javno izađu s kritikama ili pohvalama.

- Volio bih da moji kolege izađu javno i s kritikama i pohvalama. Neki se ne slažu s mojom metodom. Smatraju da sam ostavio na cjedilu vlastite svećenike, da ih ne štitim, da ne stojim iza njih. Ovdje se radi o pojedincima. Izlaženje sa svim je zaštita žrtava i poruka žrtvama da riječka Crkva njih želi staviti u središte, rekao je.

Otkrio je kako postoji dio biskupa koji smatra da ovakav način borbe s problemima nije ispravan.

- Neki biskupi smatraju da ovakav način izlaženja u medije nije pravi način za suočavanje s tim pitanjem. Misle da sam se želio dodvoriti medijima jer želim sebe eksponirati, kazao je Uzinić.

Na pitanje bi li došao u Rijeku da je znao kako će ga ovo dočekati, odgovorio je da je došao baš zato što je znao.

- Došao sam baš zato što sam znao. Kada sam trebao prihvatiti službu u Rijeci, poslao sam Papi pismo u kojemu sam objasnio razloge zašto smatram da ta služba nije za mene. Prvo su bili moji osobni razlozi, drugo su bili razlozi Dubrovačke biskupije i treće, to su bili izazovi Riječke nadbiskupije, rekao je.

Uzinić je otkrio što mu je Papa odgovorio te kako ga je uputio u daljnje djelovanje.

- Na moju zamolbu da mi ne povjerava tu službu, Papa je preko prefekta kongregacije za biskupe odgovorio da razumije da ne želim, ali da me moli da se prepustim ići onamo kamo ne želim. U smislu onoga što je Isus govorio Petru kada ga je tri puta pitao ljubiš li me, otkrio je.

- U toj situaciji mi je rečeno da je to najteža nadbiskupija u Hrvatskoj. To je razlog zašto sam došao u Riječku nadbiskupiju, istaknuo je Uzinić.

Žrtve zlostavljanja trebaju biti u fokusu


Rekao bih žrtvama da je važno raskrinkati zlostavljače i prijaviti svaki slučaj.

- Ako ne uspiju u svojoj biskupiji, neka probaju u nekoj drugoj, sigurno će uspjeti, dodao je.

- Primijetio sam, prateći situaciju, da je nama u Crkvi najvažnije da sankcioniramo zlostavljača i da ga se ukloni. To se rješavalo tako da se zlostavljač isključi iz svećeničke službe, ali se ne napravi ništa da se utvrdi je li to zaista napravio i da se žrtvama daju nekakva prava koja im pripadaju, konkretno pravo na novčanu odštetu. Ali ako mi samo uklonimo zlostavljača, a ne stavimo u fokus žrtvu, onda i dalje ostaje žrtva. Tu ima problema i to moramo mijenjati. Nije dovoljno da netko više nije svećenik, on mora odgovarati za svaku žrtvu, rekao je Uzinić.

- Ja sam i sam prijavljivao policiji sve slučajeve čim sam saznao za bilo koju sumnju u zlostavljanje, čak i prije nego što je to bilo utvrđeno kanonskom istragom. To je bila moja dužnost, rekao je riječki nadbiskup.

Uzinićevo mišljenje o klečanju i molitvi na trgovima


Uzinić je ustvrdio da je ovakav oblik vjerskog aktivizma uvezen. Istaknuo je da postoje elementi političkog djelovanja.

- Radi se o nečemu što je uvezeno, to ima elemente političkog djelovanja. To znači da se molitva i klečanje zloupotrebljavaju za nešto drugo. Tu nije samo prisutna želja za vjerskim obraćenjem nego ima i elemenata političkog djelovanja. Naravno, ljudi imaju pravo na to. Mislim da bi se mi koji smo službeni voditelji Crkve trebali ograditi od toga jer bi to značilo da se Crkva koristi za političke ciljeve, rekao je Uzinić.

Dodao je kako treba paziti da ne dođe do zloupotrebe vjere.

- Ja se bojim da smo mi u Crkvi u Hrvatskoj, mi koji smo na određenim mjestima, da nismo dovoljno hrabri za ukazivanje na zloupotrebe vjere. Trebali bismo biti puno hrabriji, poštujući građanska prava svakoga, pa i vjernika, ne bismo smjeli dopustiti da u tim stvarima, kad je u pitanju vjera, takve skupine vode nas i da oni više utječu na nas nego obratno. Mi bismo zapravo trebali učiniti da poruka evanđelja ne bude kompromitirana, nastavio je.

- To se osobito vidjelo u vrijeme COVID-a kad je Crkva pokušavala biti na strani razuma, a mnogi vjernici, i ne samo vjernici, bili su vrlo nerazumni, zaključio je Uzinić.

Mišljenje o Prideu i Hodu za život


Uzinić je rekao kako misli da nema pravo biti kritičan prema pripadnicima zajednice kojoj ne pripada.

- To nije nešto što je dio moje zajednice i ja nemam pravo biti kritičan prema pripadnicima neke druge zajednice, nemam im pravo propisivati kako će oni slati poruke. Kao što poštujem pravo katolika da izražavaju svoje stavove, tako i ovdje poštujem pravo, rekao je riječki nadbiskup.

Komentirao je da su Hod za život i klečanje dio borbe za vrijednosti određenih ljudi. Otkrio je i svoje mišljenje o pobačaju.

- Tu dolazimo do istog stava kao i vezano za klečanje na trgovima. Ljudi imaju neke vrijednosti i bore se za njih. Ja sam za život od začeća do prirodne smrti. Ali meni se čini da takve manifestacije ne doprinose puno. Ne mislim da će se situacija s pobačajem promijeniti puno zbog takvih hodova, rekao je Uzinić.

Ustvrdio je da zabrana pobačaja ne bi riješila problem pobačaja.

- Čak i ako se pobačaj zabrani, situacija se neće riješiti i samo će porasti broj ilegalnih pobačaja. Jedini način da se to promijeni je evangelizacija. Mislim da ti hodovi nisu način na koji Crkva trebala djelovati, zaključio je.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!