Nizinska pruga prema Rijeci najveći strateški infrastrukturni projekt desetljeća

15.12.2025.

13:14

Autor: Pe.F./HRT/Hina

Ilustracija
Ilustracija
Foto: Goran Kovacic / Pixsell

Projekt nizinske pruge prema Rijeci ove je godine ušao u aktivnu fazu projektiranja i pripremne gradnje, a sve financijske potrebe do 2028. već su osigurane, istaknuto je u ponedjeljak tijekom konferencije Projects Days, koja se održala u organizaciji asocijacije IPMA-e Hrvatska (International project management association).

"Project Days" strukovna je konferencija koja okuplja predstavnike javnog sektora, investitore, inženjere, voditelje projekata, konzultante i donositelje odluka u složenim okruženjima i projektima, posebice iz područja infrastrukture, građevine, prometa i energetike, te predstavlja relevantnu platformu za dijalog između javnih institucija, industrije i struke. U središtu ovogodišnje konferencije bili su infrastrukturni i željeznički projekti, s posebnim naglaskom na projekte željezničke infrastrukture, te upravljanje velikim javnim projektima.


Potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao je tom prilikom da je ove godine završen jedan od najvećih lučkih infrastrukturnih projekata, Rijeka Gateway, kao i da je obnovljena druga cijev Tunela Učka. Napomenuo je, vezano uz velike investicijske projekte, i da je završen 5C koridor u Slavoniji.


- Kada gledamo cestovnu infrastrukturu, auto-cestovnu, zračnu i lučku infrastrukturu, onda je Hrvatska danas u vrhu EU u izgradnji i pokrivenosti cijele infrastrukture, istaknuo je Butković, dodavši da bi se sva ta silna infrastruktura teško izgradila da nismo u EU, odnosno da se ne mogu koristiti financijski instrumenti Unije.


- Najveći strateški projekt koji je pred nama to je nizinska pruga. Dugo se o njoj govori, ali činjenica je da je to važan projekt koji će, po našoj procjeni, stajati nešto više od dvije i pol milijarde eura. Riječ je o najvažnijem infrastrukturnom zahvatu u sljedećem desetljeću, naglasio je ministar. Po njemu, nizinska pruga imat će presudnu ulogu za poziciju Hrvatske, europske ulazne prometne točke. Naveo je da će se sav potencijal Rijeke, odnosno riječke luke, vidjeti tek s izgradnjom nizinske pruge.

Otkrio je da je projekt nizinske pruge ove godine ušao u aktivnu fazu projektiranja i pripremne gradnje, dok su sve financijske potrebe do 2028. već osigurane. Dodao je i kako državi preostaje izgradnja, odnosno obnova ostale željezničke infrastrukture, koja je danas u Hrvatskoj također u velikom investicijskom ciklusu, budući da se trenutačno u obnovu te vrste infrastrukture ulaže preko 1,5 milijarde eura.


- Ove godine smo u voznom parku HŽ Putničkog prijevoza, koji ima oko 70 novih vlakova, promovirani i prvi baterijski i elektrobaterijski vlakovi, rekao je ministar, ponovivši da je investicijski ciklus u obnovu željeznica odavno krenuo. Smatra, međutim, da je sve te velike projekte koji se provode u Hrvatskoj bitno ubrzati.


Nužnost je i obnova bivšeg 10. koridora prema istoku zemlje, a u perspektivi je i obnova, rekonstrukcija, odnosno izgradnja nove pruge prema jugu zemlje, prema Splitu i Pločama, istaknuo je Butković.


Predsjednik IPMA Hrvatska Mladen Vukomanović rekao je da ta udruga za upravljanje projektima danas okuplja više od 500 stručnjaka.


- Mi smo ta spona između strategije i provedbe projekata, projekti su oni koji donose promjenu. Mi se zalažemo za održivu promjenu i za bolje društvo, kazao je Vukomanović.


Hrvatska, naveo je, okuplja svjetske projektne stručnjake i itekako ima svoju poziciju na međunarodnoj sceni. Inače, kako je rekao, domaćim projektantima trenutačno jako bitan projekt izgradnje 2.000 kilometara dugačke egipatske željeznice, koji je vrijedan osam milijardi eura, a prate ga zbog ugovornih i financijskih modela i iskustava, koji će i Hrvatskoj biti potrebni u budućem financijskom razdoblju.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!