08:35 / 01.02.2021.

Autor: HRT/Hina

Kontroverzija o Pfizerovim bočicama s cjepivom

Cjepivo protiv COVID-a, ilustracija

Cjepivo protiv COVID-a, ilustracija

Foto: Utrecht Robin / ABACA/PIXSELL

Američki farmaceutski div Pfizer, proizvođač cjepiva koje je razvila njemačka tvrtka BioNTech, sada smatra da svaka njegova bočica s cjepivom sadržava šest doza, a ne pet. Budući da je šestu dozu u praksi tehnički teško izvući iz bočice, mnoge su zemlje u prijeporu s Pfizerom jer to znači da će se suočiti s padom u opskrbi cjepivom.

Sve donedavno službeno se smatralo da svaka bočica BioNTech-Pfizerova cjepiva sadržava pet doza.

Nakon što se otopi, sadržaj svake bočice razrijedi se s 1,8 ml fiziološke otopine čime se dobije ukupno 2,25 ml za ubrizgavanje. Budući da svaka doza sadržava 0,3 ml, u teoriji ih se može izvući sedam.

No teorija i praksa su različite. Medicinsko osoblje ne može toliko precizno izmjeriti količinu doze prilikom crpljenja iz bočice u špricu da bi ih se dobilo sedam. Ustanovili su da ipak mogu, uz pomoć odgovarajuće opreme, pouzdano izvući šest doza.

I američki i europski regulatori sada smatraju da bočica sadržava šest doza i odobrili su upotrebu šeste doze.

No Europska agencija za lijekove napominje da šesta doza ovisi o dostupnosti posebnih šprica.

Doze, a ne bočice

Pfizer je revidirao svoj proizvodni cilj do kraja godine s 1,3 milijarde doza na dvije milijarde. Dio se odnosi na povećanje proizvodnih kapaciteta, a dio i na promjenu deklaracije na bočicama.

Pfizer ističe kako u njegovim ugovorima piše da je dužan isporučiti određen broj doza, a ne bočica, što znači da kupci sada dobivaju manje bočica nego prije jer su regulatori odobrili promjenu deklaracije.


'Mrtav prostor'

Da bi se iz bočice iskoristila i šesta doza, potrebne su posebne šprice s malim 'mrtvim prostorom'. Mrtav prostor je količina proizvoda koji ostane u šprici kad se klip istisne do kraja.

Proizvođač medicinske opreme, američka tvrtka Becton Dickinson (BD) kaže da takvih šprica na zalihama ima malo.

- Za šprice s malim mrtvim prostorom tradicionalno je vladala mala potražnja, rekao je glasnogovornik tvrtke. Proizvodni kapacitet je ograničen i trebat će vremena da se poveća.

S klasičnim špricama teško je dobiti šestu dozu, što će značiti da će, isporuči li Pfizer manji broj bočica, manje ljudi biti procijepljeno.

Vlade na oprezu

Pfizerova odluka da bočicu deklarira na šest doza izazvala je uzbunu u Belgiji. Ondje su se domovi za starije nadali da će ubrzati kampanju cijepljenja zahvaljujući šestoj dozi, ali umjesto toga dobivaju manje bočica nego što im je obećano.

Švedske su vlasti iz istog razloga zatražile objašnjenje Pfizera, no zasad nisu obustavile plaćanje.

Francusko ministarstvo zdravstva pokrenulo je kampanju nabave potrebnih šprica i obuke medicinskog osoblja o tome na koji način izvući i šestu dozu.

Europska komisija već je pokrenula zajedničku opskrbnu inicijativu koja bi zemljama članicama trebala omogućiti kupnju potrebnih šprica. 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!