Prevare sve češće i domišljatije, upozorenje i iz Pošte

03.02.2024.

17:00

Autor: Kornat Vilović/D.M./Potrošački kod/HRT

Nedavno su tisuće građana nasjele na objavu s lažnom nagradnom igrom na stranici autokuće, u kojoj se navodi da su sretni dobitnici automobila. Mnogi su nasjeli i na SMS-ove o dobivenim paketima, nasljedstvu - popis lažnih nagradnih igara - poduži je.

U najnovijem - nepoznate osobe putem telefona predstavljaju se kao djelatnici HNB-a i sugovornike mole da pročitaju serijske brojeve na novčanicama, za koje zatim tvrde da su krivotvorene.

Tridesetak poziva primio je HNB prošli tjedan od građana koji smatraju da ih netko telefonom pokušava prevariti.

"Ja imam 72 godine, ja mogu nasjesti ali nisam još nasjeo", "Stalno se to pojavljuje, bilo je i za vrijeme Jugoslavije, 200 dinara se falsificiralo", kažu neki građani.

U HNB-u smatraju da su prevaranti izabrali trenutak kada HNB provodi anketno istraživanje u kojem se kontaktira s građanima, no ističu da oni ne obavljaju zamjenu novca na način da njihovi zaposlenici zovu građane radi provjere serijskih brojeva novčanica.

- HNB želi napomenuti kako zaposlenici HNB-a ne zovu naše građane a niti ne dolaze u domove kako bi zamijenili krivotvorene novčanice. Međutim, bitno je našim građanima napomenuti kako je u tijeku anketa o financijama i potrošnji kućanstava koje za potrebe statističke funkcije HNB-a provodi agencija Ipsos, ponavlja izvršni direktor Sektora za gotov novac HNB-a Tihomir Mavriček.

Prevare sve češće i domišljatije


Iz udruge potrošača pozivaju građane na oprez jer prijevare su sve češće i domišljatije, a uglavnom su na meti stariji lakovjerni građani.

- Isto tako postavlja se pitanje kako su te osobe došle do osobnih podataka građana, tako da bi bilo dobro i uključivanje agencije za zaštitu osobnih podataka. Ali to prelazi i neke sfere zaštite potrošača - to je za kaznenu prijavu policiji. Tako da bi uz dodatnu pažnju građani trebali reagirati kako bi se takve stvari zaustavile, napominje Tanja Popović Filipović iz Centra za edukaciju i informiranje potrošača.

Upozorenje stiže i iz Hrvatske pošte


A upozorenje stiže i iz Hrvatske pošte. Napominju da se SMS-ovima širi lažna obavijest o nemogućnosti dostave paketa zbog nepotpunih informacija te poručuju građanima da ignoriraju one u kojima se od njih traži unos broja bankovne kartice.

Policija riješi svaki drugi slučaj


Policija upozorava građane da je jedini cilj onih koji su kreirali lažne stranice na društvenim mrežama pribaviti osobne podatke potrošača radi zlouporabe. Poručuju da ne dijelimo takve objave, a svoje fotografije i osobne isprave ne šaljemo putem interneta. Lani je policija evidentirala 1650 online prijevara, što je povećanje od 10 posto u odnosu na godinu prije. Riješe svaki drugi slučaj.

- Zabrinjavajuće je da materijalna šteta raste po većoj stopi nego što raste broj samih prevara. Lani je ona iznosila 10,5 milijuna eura u odnosu na 8 milijuna eura iz 2022. Kaznena djela rastu po stopi od 10, a materijalna šteta a od 20 posto, kaže Renato Grgurić, voditelj Službe kibernetičke sigurnosti MUP-a.

Prevaranti 'kladioničari'


Što se tiče lažnih nagradnih igara kazao je kako su posebno aktualne bile prije i za vrijeme COVID-a. Kod njih je zanimljivo što namjera počinitelja nije bila zaraditi novac, nego ukrasti osobne podatke. Fotografije osobnih iskaznica često su kriminalne organizacije, uglavnom izvan Hrvatske - koristile za otvaranje računa u kladionicama.

U zadnje vrijeme se javljaju, dodao je Grgurić - obavijesti u ime Pošte ili drugih tvrtki da trebate platiti manji iznos za dostavu neke pošiljke. Međutim, policija je fokusiranija na prevare s većom materijalnom štetom - investicijske prevare.

- To su situacije u kojima građani dobivaju ponude da ulažu u kriptovalute. Počinitelji ih, putem legalnih alata - navode da im 'na daljinu' daju ograničeni pristup računalima. Potom u ime građana otvaraju račune u kriptomjenjačnicama, putem internet bankarstva uplaćuju novac, uzimaju lozinke kriptomjenjačnica i prebacuju novac na svoje račune. Pojedinačne štete kod tih prevara su često veće od desetak tisuća eura, upozorava Grgurić.

Upozorio je i na prevare prilikom oglašavanja prodaje na društvenim mrežama. Primjerice Marketplaceu. U tom slučaju, kaže - troznamenkasti CVV/CVC broj kartice 'nikad, ni u kojem slučaju nikome - ne otkrivati'!.

Više poslušajte u videoprilogu: 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!

Od istog autora