Prije točno godinu dana otvoren je Pelješki most

26.07.2023.

07:22

Autor: HRT/Hina

Na današnji dan prije godinu dana otvoren je Pelješki most koji je konačno povezao sjever i jug Hrvatske. Opravdanost gradnje potvrđuju i turističke brojke na Pelješcu i Korčuli, a gospodarski rast doživjela je i dolina Neretve. 

Prema podacima Hrvatskih cesta, u špici turističke sezone most u prosjeku dnevno prijeđe 13.880 vozila. U dosadašnjem dijelu godine mostom je prošlo 984.596 vozila. Najviše vozila od puštanja u promet bilo je u subotu 30. srpnja prošle godine, 19.029.


U Dnevniku HTV-a gostovao je Josip Škorić, predsjednik Uprave Hrvatskih cesta.


U godinu dana nije bilo nijedne prometne nesreće na mostu


- Na današnji dan promet broji preko dva milijuna i tristo tisuća vozila, što najbolje govori o tehničkom aspektu i prometnoj opravdanosti mosta. Važno je napomenuti da tijekom ovih godinu dana nijedne prometne nesreće nije bilo na mostu, što govori u prilog tome da smo izgradili sigurnu građevinu i da na dobar način upravljamo prometom na mostu, ističe.


Potkraj travnja za promet je otvorena i stonska obilaznica


- Obilaznicom smo Gradu Stonu, koji je bio prometno zagušen, dali priliku za daljnji turistički razvoj. Što se tiče tranzitnog prometa, on je značajno pojačan u zadnjih godinu dana. Ono što je važno, sam most privlači izbor ljudi za godišnji odmor. Vi ne možete stati na odmorištima, a da ne vidite da ljudi fotografiraju most, ističe Škorić.


Koji su glavni projekti Hrvatskih cesta?


- Do kraja 9. mjeseca pustit ćemo u promet vrlo vrijednu prometnicu, to je državna cesta D 403. Naravno, pripremamo i velik broj drugih projekata po cijelog Hrvatskoj. Tu bih istaknuo dva velika projekta; multimodalna platforma koja povezuje Omiš i Split. Određene dionice su već u radu. Znamo i sami da smo napravili most preko Cetine. Na jesen krećemo od Splita prema Omišu i u sljedećih sedam godina ćemo tu izgraditi novu prometnicu, državnu trasu D8, izgraditi novu luku koja će imati sezonski karakter u Krilu Jasenice, nakon toga ćemo rekonstruirati potpunu rekonstrukciju ceste D8. Drugi veliki projekt će biti povezivanje Bjelovara i Virovitice. Dugi je popis projekata koji će se raditi u sljedećem četverogodišnjem razdoblju. Tu bih istaknuo i vezu prema Koprivnici, pa Srijemska granična transverzala koja će Ilok učiniti dostupnim i uvezati ga u mrežu državnih cesta i autocesta... istaknuo je Škorić.

- Za usporedbu s rekordnom 2019. godinom prije početka epidemije, na brojilima postavljenima kod graničnog prijelaza s Bosnom i Hercegovinom, tijekom ljetnih mjeseci prosječni dnevni promet bio je 11.046 vozila, kažu iz Hrvatskih cesta.


Iz Hrvatskih cesta navode da je nakon prvih dana kada se na mostu događalo zaista svašta, uz pomoć medija i policije jasno dano do znanja da je Pelješki most namijenjen isključivo prometu motornih vozila.


Opravdanost gradnje potvrđuje i broj turista na Pelješcu i Korčuli, a gospodarski rast doživjela je i dolina Neretve. Iz Dubrovnika se javio Vicko Dragojević koji je razgovarao s Davorom Perićem.

Čest motiv na društvenim mrežama


Vozači se više ne zaustavljaju na mostu, ali nova građevina i dalje je atraktivna. Reakcije turista vrlo su pozitivne. Oba odmorišta, Komarna i Blaca, vrlo su posjećena te se mnogi zaustavljaju kako bi se fotografirali s mostom u pozadini a slike prelaska Pelješkog mosta ostaju čest motiv na društvenim mrežama.


Podaci Hrvatskih cesta pokazuju da je most znatno smanjio pritisak na granične prijelaze Klek i Zaton Doli, na kojima je promet u odnosu na 2019. godinu pao za oko 70 posto. Dnevni prosjek vozila koja prelaze preko graničnih prijelaza varira ovisno o dobu godine, pa se za najvećeg vršnog opterećenja u turističkoj sezoni kreće oko 12.500 putnika i 8.300 vozila dnevno, kažu iz Policijske Uprave Dubrovačko-neretvanske županije.

Pelješki most u brojkama

Najveći hrvatski infrastrukturni projekt


Pelješki most najveći je hrvatski infrastrukturni projekt, financiran sredstvima europskih fondova. Proteže se od Komarne na kopnenoj strani do Brijeste na Pelješcu. Duljina mosta, od osi do osi upornjaka je 2404 metra, a ukupna duljina s upornjacima je 2440 metara. Sve je bilo gotovo 19. travnja ove godine kada je u promet puštena obilaznica Stona, odnosno dionica Prapratno - Doli, ujedno posljednja faza projekta Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom, čime je taj projekt i službeno završen.

Iz Komarne se za Dnevnik HTV-a javila Ivana Brailo Drnas.


- Život je stanovnicima šireg dubrovačkog područja sada znatno lakši. Nije bilo teško naviknuti se na činjenicu da više nije potrebno pripremati dokumente za putovanje u ostale dijelove države. Prema posljednjim službenim podacima za srpanj, promet na graničnim prijelazima Zaton doli i Klek kod Neuma smanjen za 80 posto u odnosu na prošlu godinu. Putovanje je dodatno olakšano u travnju kada je otvorena Stonska obilaznica. Pelješki most je još uvijek velika atrakcija za brojne putnike koji se zaustavljaju na odmorištima i fotografiraju ga. Poseban je utjecaj imao na poluotok Pelješac, jer je samim time posjećeniji. Za očekivati je da će se ovaj kraj nastaviti intenzivno razvijati i u narednom razdoblju, javlja Ivana Brailo Drnas.

Usporedba Pelješkog mosta s drugim mostovima

Plovidbeni profil ispod mosta je 200 puta 55 metara. Most je integralne hibridne konstrukcije s 13 raspona, od kojih je pet glavnih (centralnih) raspona duljine 285 metara, šest centralno postavljenih armiranobetonskih pilona visine 33 metra te dvije trake zajedno sa zaustavnom trakom koja će služiti za održavanja mosta. 

Pelješki most u brojkama

Cjelokupna čelično-betonska konstrukcija ispod i iznad vode zajedno teška je kao 30 Eiffelovih tornjeva. Cijena mosta je 420 milijuna eura u čemu EU sudjeluje s 85%, a Hrvatska s 15%. Na projektu Pelješkog mosta radilo je nekoliko vlada.

Spektakl otvorenja Pelješkog mosta HRT je pratio uživo, pogledajte.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!