Primorac: Kod mladih je potrebno intenzivnije jačati financijsko opismenjavanje

18.03.2024.

Zadnja izmjena 15:57

Autor: A.D./Hina/HRT

Ministar financija Marko Primorac
Ministar financija Marko Primorac
Foto: HTV / HRT

Mladi su skupina kod koje je potrebno intenzivnije jačati financijsko opismenjavanje od najranije dobi, a s tim ciljem se provodi i niz aktivnosti, istaknuo je u ponedjeljak ministar financija Marko Primorac na konferenciji "Štedi, uloži i život posloži".

Konferenciju je u povodu ovogodišnjeg Svjetskog i Europskog tjedna novca, koji se obilježava od 18. do 24. ožujka, organiziralo Ministarstvo financija, koje je koordinator aktivnosti koje se provode u okviru financijskog opismenjavanja u Hrvatskoj.


Konferencija je u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici (NSK) okupila i brojne učenike te studente, a Primorac je istaknuo da, kada se govori o financijskoj pismenosti općenito, prema istraživanju OECD-a Hrvatska stoji prilično dobro, no postoji prostor za unapređenje, s obzirom da su rezultati znatno povoljniji kada se radi o financijskom znanju nego o financijskom ponašanju.


- Dakle, znanja imamo dosta, ali je potrebno to znanje transformirati, odnosno koristiti ga za financijsko ponašanje i za donošenje kvalitetnih, informiranih i dobrih odluka, poručio je Primorac.


Istraživanje je tako pokazalo da je u idućem razdoblju potrebno intenzivnije raditi na financijskom opismenjavanju mladih, kao i na stjecanju vještina i kompetencija u području digitalne financijske pismenosti.


Naime, prema istraživanju financijske pismenosti koje su lani po OECD-ovoj metodologiji proveli HNB i Hanfa, hrvatski građani su u prosjeku ostvarili 62 od 100 mogućih bodova, no pritom su mlađi od 19 godina detektirani kao skupina s najslabijim prosječnim rezultatima. Također, kada se usporedi s članicama OECD-a, razina digitalne financijske pismenosti u Hrvatskoj je znatno ispod njihovog prosjeka, pokazalo je to istraživanje.


Financijsko opismenjavanje što više uključivati u školske kurikulume


Primorac je rekao da su u aktivnostima podizanja financijske pismenosti mladih partneri Ministarstvu financija i ostala ministarstva, ali i škole, s obzirom da je važno uključivati što više takvih sadržaja u školski kurikulum.


Poručio je da je važno da mlade njihovi učitelji i općenito školski kurikulum motiviraju na usvajanje znanja i vještina koji će im pomoći da u svijetu koji se brzo mijenja i nudi brojne mogućnosti za ulaganja i potrošnju, donose pravovremene i ispravne financijske odluke. Rekao je da se mladi prije svega trebaju znati odnositi prema novcu, no da se polako mogu početi informirati i o mogućnostima ulaganja, s obzirom da će relativno brzo doći i u svijet rada.


Kao primjer Primorac je naveo ulaganje građana u "narodne" obveznice i trezorske zapise, istaknuvši i da je taj proces dao doprinos podizanju njihove financijske pismenosti.


O svojim poduzetničkim počecima i suočavanju s pitanjima financija govorio je i mladi poduzetnik Albert Gajšak iz tvrtke CircuitMess. Rekao je da je o financijama morao učiti jer je shvatio da su one važan i integralni dio posla, a najviše je, kao i mnogi, naučio na vlastitim pogreškama.


U sklopu konferencije održan je i okrugli stol s predstavnicima zagrebačkog Ekonomskog fakulteta, Hanfe i HGK, a održan je i kviz s voditeljicom Moranom Zibar, "lovkinjom" iz popularnog televizijskog kviza Potjera.

HUB i EIB pokreću dvogodišnju edukaciju mladih poduzetnika i srednjoškolaca


Povodom obilježavanja Svjetskog i Europskog tjedna novca, Hrvatska udruga banaka (HUB) i Europska investicijska banka (EIB) pokreću dvogodišnji program edukacije pod nazivom "Financije za nove generacije", koji je namijenjen mladim poduzetnicima te profesorima i učenicima srednjih škola, priopćeno je iz HUB-a i EIB-a.

Program je dizajniran u cilju jačanja financijske pismenosti među mladima te poticanja mladih poduzetnika, koji su na početku svoje karijere, a uključuje niz edukativnih radionica za profesore i učenike, koje će Hrvatske provoditi Štedopis, Institut za financijsko obrazovanje.

U okviru projekta izradit će se inovativni online edukativni priručnik "Moj novac, moj posao, moja budućnost" prilagođen učenicima i profesorima u skladu s kurikulumom srednjih škola i programom interdisciplinarnog sadržaja građanskog odgoja. Ukupno, u dvije godine, projekt će obuhvatiti oko 500 profesora i 17.000 učenika. U prvoj fazi projekta Štedopis će provoditi radionice namijenjene profesorima, a nakon toga će se provoditi radionice za srednjoškolce diljem Hrvatske,navodi se u priopćenju.

Projekt uključuje i specijalizirane besplatne radionice za mlade poduzetnike pod nazivom "Ja sam svoj šef" koje će biti organizirane u suradnji s portalom mojnovac.hr. Tijekom cijele godine u sklopu 13 modula priznati stručnjaci će osigurati polaznicima radionica pristup vrijednim znanjima i alatima potrebnim za uspjeh u poduzetničkom svijetu. Sve radionice će biti snimane te objavljene na YouTube kanalu HUB-a kako bi materijali ostali trajno dostupni za sve zainteresirane poduzetnike, navodi se u priopćenju.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!