Ilustracija
Foto: Izvor: / Shutterstock
U emisiji "U mreži Prvog" raspravljalo se o izmjenama pravilnika, prema kojem će učenicima osnovnih škola biti zabranjeno korištenje mobitela ne samo tijekom nastave nego i za vrijeme odmora. Iznimke će vrijediti u slučajevima kada se uređaj koristi u edukativne svrhe ili zbog zdravstvenih potreba.
Hoće li zabrana korištenja mobitela u školama odvratiti djecu od ekrana i ponovno ih potaknuti na neposrednu komunikaciju, igru i druženje? Kako će se pravila primjenjivati u praksi i tko će nadzirati njihovo poštovanje? O tome govorili su gosti emisije, savjetnica ministra znanosti i obrazovanja mladih Ivana Pavić Šimetin, ravnatelj OŠ Trnsko Josip Petrović i klinička psihologinja Tanja Sever.
Pavić Šimetin: Pretjerano korištenje mobitela šteti mentalnom i tjelesnom zdravlju djece
Savjetnica ministra obrazovanja Ivana Pavić Šimetin istaknula je da su razlozi uvođenja mjere, mnogostruki, od zdravstvenih do socijalnih.
- Školski liječnik može reći da je tu velika grupa teškoća koje su vezane iz područja mentalnog zdravlja, pa čak i prema ovisničkom ponašanju. U smislu da se ne može bez mobitela, da se osjeća jedna velika anksioznost, nezadovoljstvo, nemir ako se nema mobitel, istaknula je.
Problemi se ogledaju i u aspektu tjelesne neaktivnosti i motoričkih vještina.
- Imamo i brojne fizičke posljedice pretjeranog korištenja ekrana. To je tjelesna neaktivnost koja onda dovodi do debljine i osim toga ono što smo svjesni na upisu u prvi razred gubitka, odnosno nedovoljnog razvoja fizičke spremnosti, grubih motoričkih vještina i poteškoća s pisanjem i držanjem olovke, napomenula je.
Detalji primjene novog pravilnika ostaju na školama.
- Ključno je pitanje pravilnika. To je Pravilnik o pedagoškim mjerama, znači najznačajniji pravilnik i za roditelje i za učenike. On će omogućiti ne samo da se to zabrani nego i određene alate upravi škole i nastavnicima da ih poduzmu u slučaju višekratne opstrukcije takve odredbe da se ne koriste mobiteli. No detalji primjene novog pravilnika, ostaju na školama, rekla je.
Sever: Djeci treba ponuditi sadržaj, ne samo oduzeti mobitel
- Ako se dogodi da sada samo to napravimo jednim činom i napravimo ponovo nekakav okvir u smislu zabrane, a nemamo sadržaja što ćemo ponuditi kad oni nemaju mobitela, kad su okrenuti jedni na druge, kad ih na neki način ne organiziramo i ne usmjeravamo jedne na druge, zapravo nećemo napraviti ništa, pojašnjava klinička psihologinja Tanja Sever.
Istaknula je Sever mnogostruke neurološke posljedice pretjeranog korištenja mobitela.
- Neurološke zapravo znamo odavno, da se smanjuje percepcija, da fokus pažnje postaje sve manji, odnosno on je vrlo raspršen, navela je.
Prema riječima Sever, treba obratiti pozornost na korištenje mobitela kada učenici nisu u školi.
- Neprestano ste izloženi tomu da nemate fokusa. Dakle, jednim dijelom to ćemo riješiti, a drugim dijelom trebamo vidjeti što još učiniti, na koji način uključiti te neke tehnološke stvari u ovaj drugi dio kada nisu zapravo u školi, navela je.
- Istraživanja ističu Finsku koja je krenula u takav jedan postupak, a onda su istraživački dalje pratili da su djeca u ovom drugom dijelu dana, kada im je to bilo dopušteno, to koristili u većoj količini, istaknula je.
Petrović: Škola je sigurno mjesto, mobitelu tu nije mjesto
- Prije dvije godine na timskom sastanku, stručni suradnici i ja, gledali smo na koji način ograničiti korištenje mobitela. Došli smo na ideju da ograničeno korištenje mobitela strukturiramo na način da učenicima poslije obroka damo, poslije velikog odmora u atriju, pet minuta da si "pogledaju mobitel", rekao je ravnatelj Osnovne škole Trnsko Josip Petrović.
Petrović ističe da je u provedbi odluke pomogla i preporuka Grada Zagreba o zabrani korištenja mobitela.
- Uvelike nam je pomoglo i to što je Grad Zagreb donio odluku da svojim preporukama preporuči zabranjeno korištenje mobitela i onda smo u toj fazi bili spremni i nismo imali zapravo nikakvih velikih otpora, objašnjava.
O tome kako situacija funkcionira u praksi, Petrović napominje da su zbog mobitela izrekli samo dvije pedagoške mjere do sada.
- Ako učitelj ili stručni suradnik uoči da dijete ima mobitel pri ruci, zamoli ga da mobitel preda učitelju. Učitelj taj mobitel ima u zbornici, dijete je na kraju nastavnog dana dužno doći, ispričati se i preuzeti mobitel. Učitelj bilježi u e-dnevnik opasku da je dijete neovlašteno ili zapravo koristilo nepotrebno mobitel i o tome biva obaviješten roditelj. Ako se ponovi dva puta, onda se naravno poziva ponovno roditelj na razgovor i izreče se pedagoška mjera. Možda smo izrekli jednu-dvije pedagoške mjere, objašnjava Petrović.
Napominje da su u procesu nastave, definirali i postavili stvari tako da mobitelu u njemu nije mjesto.
- Postavili smo stvari na mjesto, da mobitelu nije mjesto u školi, tako da se mi ne bavimo gdje će učenik ostaviti mobitel, hoće li ga imati u torbi ili ne, jednostavno objasnili smo činjenicu, škola je sigurno mjesto za sve. Ako bilo koji učenik treba komunicirati prema vani, svaka služba ima svoj telefon, oni se mogu obratiti bilo komu, za bilo koju potrebu, poručio je.
Cijelu emisiju pogledajte u nastavku:
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!