Što je gušći promet, veći su rizici za sve sudionike - pokazuje se to u vrhuncu turističke sezone i na cestama i na moru. Pomorska policija pojačala je nadzor, no unatoč tomu sve češće izvještavamo o nesrećama u kojima, nažalost, ima i žrtava. Od naleta glisera na kupače, preko nasukanih brodova do sudara jedrilica i ribarica - brojne su situacije s kojima su suočene naše lučke kapetanije, a bez njihove pravovremene reakcije broj žrtava bio bi znatno veći.
Kapetan LK Rijeka i doktor znanosti Darko Glažar iz Rijeke se javio za Studio 4, a lučki kapetan LK Split Željko Kuštera bio je gost u splitskom studiju.
Kapetan Glažar naveo je nekoliko primjera pomorskih nesreća koje su se dogodile ove sezone na njihovom području.
- Ono što moram naglasiti jest da u svim problemima s kojima smo se suočili nije bilo ozlijeđenih i onečišćenja mora. Imali smo određeni broj spašavanja - među zadnjima bih spomenuo spašavanje dvoje austrijskih državljana koji su došli u problem i nasukali su se, pa ih je trebalo spašavati. Također, jednom putničkom brodu stao je pogon u nevremenu, i onda je naš brod bio upućen i spasio ljude i oteglio ih u luku, priča Glažar.
Kapetan Kuštera osvrnuo se na slučaj koji je, nažalost, završio sa smrtnim slučajem. U Splitu se dogodila teška nesreća sredinom srpnja u kojoj je život izgubio 81-godišnji ribar.
- Na ovakav promet, kad se on povećava, veći je rizik i od nemilih događaja, govori Kuštera i dodaje da su najčešći uzroci nesreća to što se ne pripremi samo putovanje.
- Problem je kada je osoblje umorno, još jedan od velikih problema je nepraćenje vremenske prognoze; vi ovisite o vremenskoj prognozi. Kad se putovanje dobro ne pripremi, najviše nesreća dolazi zbog nepripremljenih ljudi, odnosno ljudskog faktora, ističe kapetan Glažar i dodaje da, kada se uzima plovilo, treba pogledati tri stvari - opremu (brodice ali i osobnu), razinu goriva, i vremensku prognozu. Živimo u doba suvremenih komunikacijskih sredstava i nema objašnjenja da bi se netko trebao izvlačiti da nije znao, govori.
Također, rekao je kako postoji razlika između sudara i udara - sudar je kada se dva plovila međusobno sudare, a udar je kada to plovilo udari u nešto, objašnjava Glažar. Može doći do potonuća brodice i onečišćenja za koje je zadužena kapetanija. Potonuće ima dva uzorka, moguće je da se radi o nautičkoj greški ili imate vremensku nepogodu, odnosno zbog lošeg vremena došlo je do puknuća opreme. Posljedice su iste, ali različiti su uzorci, ističe.
Dobra priprema je ključna
Dobra priprema je ključna, ali drugo su procjene vlastitih sposobnosti.
- Mi dajemo apele da svi sudionici u pomorskom prometu vode dužnu pažnju, jer ta pravila nisu teška. Ne glisirajte unutar 300 metara od obale, tu bih zamolio i kupače i ronioce da ne idu van ograđenih plaža, da ne plivaju po kanalima, lukama... govori Kuštera.
- Osvrnuo bih se i na skutere odnosno "jet ski". Ono što je bitno su tri preduvjeta; prsluk, kaciga i narukvica, ako vam dođe do pada čovjeka u more, da automatski prekinete dovod goriva da ne bi došlo do ugroza za ostale sudionike u prometu, govori Glažar.
Tko, kako i kada može iznajmiti skutere i glisere?
- To područje je dobro regulirano, onaj koji iznajmljuje "jet ski" mora imati koncesijsko odobrenje i dozvolu, mora upozoravati osobu koja će izjamniti skuter, i mora imati opciju da ga automatski gasi. Samo je pitanje da li ljudi to provode; da li je to samo brza zarada ili nešto drugo, priča Kuštera.
- Krenuo bih sa samim ispitom, kad se polaže za voditelja brodice. A i B su za osobne potrebe, C je za gospodarske svrhe. Kada biste vi uzeli taj "jet ski", onaj koji ga izdaje ne bi ga smio izdati ako nema položeni B, on se može polagati s 16, a A s 15 godina priča, Glažar i dodaje da se sam ispit sastoji od pet poglavlja.
- Dob i iskustvo utječu na rezultate na moru, govori Kuštera i ističe da moramo znati da imamo mnoge mlade ljude koji su se rodili na otocima i njima je to ne samo "igračka", već prijevozno sredstvo.
- Ne govorim da jesam ili nisam za podizanje dobne granice, ali mi moramo imati dobru analizu da ljudima koji žive na otoku kažemo da mogu s 21 godinom polagati. O tome se dobro mora promisliti, točno je da su mladi ljudi podložniji nesrećama, ali donositi neke zaključke ili rješenja bez analize nije dobro, ističe Kuštera.
Ne izlazite na more bez da provjerite vremensku prognozu
Nihova ključna poruka za kraj - nikako nemojte izlaziti na more bez da dobro konzultirate vremensku prognozu, ističe kapetan Darko Glažar za kraj.
Cijelo gostovanje pogledajte u videu.