U riječkom brodogradilištu 3. maj u subotu je porinut 225 metara dugačak brod za prijevoz rasutog tereta za kanadskog naručitelja Algoma Central Corporation, a na porinuću su bili predsjednik Vlade Andrej Plenković te brojni građani.
17.02.2024.
Zadnja izmjena 14:38
Autor: T.D./Dnevnik u podne/HRT
U riječkom brodogradilištu 3. maj u subotu je porinut 225 metara dugačak brod za prijevoz rasutog tereta za kanadskog naručitelja Algoma Central Corporation, a na porinuću su bili predsjednik Vlade Andrej Plenković te brojni građani.
Riječ je o novogradnji 527 - samoiskrcavajućem brodu za prijevoz rasutog tereta, koji bi, prema ugovoru, trebao biti dovršen do sredine lipnja.
Brod Algoma Endevour dužine je 225 metara i najduži je brod porinut s navoza 3. maja. Brod je širine 23,8 metra, nosivosti 29.300 tona, a namijenjen je plovidbi kanadskim Velikim jezerima. To je nakon raspada Uljanik grupe drugi brod kojeg je riječko brodogradilište izgradilo za kanadskog naručitelja (prvi je bio Algoma Intrepid).
Premijer Andrej Plenković nakon porinuća je istaknuo kako je to još jedan uspješan projekt 3. maja, uz snažnu i iskrenu te partnersku podršku Vlade.
- Veliko mi je zadovoljstvo da smo u Brodogradilištu 3. maj i da smo svjedočili porinuću broda. Brodogradnja u Rijeci je dio identiteta i povijesti ovog grada, zato se čine napori kako bi gradnja ostala i opstala na zdravim ekonomskim osnovama. Želim zahvaliti gospodinu Kučanu i njegovim suradnicima inženjerima, radnicima 3. maja, kooperantima, kolegama u Ministarstvu gospodarstva, Ministarstvu financija, Ministarstvu mora, mojim suradnicima u Vladi, koji već 5 godina prate 3. maj u velikim pothvatima. To su pothvati koji se temelje na ključnoj riječi u životu i poslu - povjerenje. Gospodin Kučan i ja uspostavili smo povjerenje u teškim i zahtjevnim uvjetima prije pet godina, donijelo je svoje plodove. Ovo je već četvrti brod koji se završava ovdje. Ovaj brod pokazuje snagu 3. maja i ispravnost politike Vlade da svojim jamstvima i kreditima prati ovo brodogradilište. Stvorili smo pretpostavke za opstanak brodogradnje i doprinos hrvatske brodogradnje najsuvremenijem rješenju kada je riječ o svjetskoj brodogradnji, rekao je.
Premijer je podsjetio da je Vlada 2019. godine odučila isplatiti 4,5 milijarde kuna dugova hrvatskih brodogradilišta prema bankama za neizgrađene brodove.
- Odlučili smo podvući crtu i pokrenuti brodogradnju na održivi, partnerski i profitabilan način. Kao Vlada smo razumjeli što brodogradnja u 3. maju identitetski znači za Rijeku, rekao je premijer.
Od tada su u 3. maju porinuta četiri broda, a u partnerstvu sa Scenic grupom i tvrtkom MKM Yachts je tu izgrađen najmoderniji polarni kruzer Scenic Eclipse 2, dodao je Plenković.
- Sve to radimo jer vodimo računa o hrvatskoj industriji, brodogradnji, povijesti brodogradnje u Hrvatskoj, tradiciji i identitetu. Jer Rijeka bez brodogradnje ne bi bila isti grad, istankuo je.
Direktor 3. maja Edi Kučan zahvalio je na podršci Vladi i istaknuo kako bez njenog angažmana ne bi bilo moguće ovo porinuće.
- Opravdali smo međusobno povjerenje, stvaramo ovdje brodove za svjetsko tržište. Brodogradnja je relevantna domaća proizvodnja spremna za najizazovnije inženjerske projekte u cijelom svijetu, naglasio je Kučan.
Zadovoljstvo suradnjom i potporom Vlade izrazio je i predstavnik naručitelja Robert Houston.
Inače, novogradnja 527 je bila dio stečajne mase Uljanika te je ugovor za njegovu gradnju više puta obnavljan, a 3. maj i kanadska Algoma su u svibnju 2022. godine potpisali ugovor o njegovu dovršetku.
Za riječki 3. maj Vlada je u kolovozu 2019. godine dala državno jamstvo za pripremu i pokretanje proizvodnje te završetak započetih novogradnji s ciljem umanjenja postojećih gubitaka za Republiku Hrvatsku, a za samu novogradnju 527 državna je jamstva dala u srpnju 2022. i listopadu 2023.
Odgovarajući nakon porinuća na pitanja novinara, premijer Plenković je istaknuo i kako je za pulski Uljanik i za riječki 3. maj zainteresirano više potencijalnih ponuditelja.
Vlada i nadležna ministarstva temeljito analiziraju te procese, a u interesu nam je, ako je to moguće, da brodogradilišta funkcioniraju ekonomski i financijski održivo. No, nije nam u interesu da se natovari državi i državnom proračunu beskonačne troškove i gubitke za loše poslovne odluke nekih ljudi, zaključio je Plenković.
U Rijeci je bila i reporterka HTV-a Odri Ribarović koja se javila u Dnevnik u podne te rekla kako se svakoga trenutka očekuje porinuće 225-metarskog samoiskrcavajućeg broda za prijevoz rasutog tereta kojeg Trećemajci grade za kanadskog naručitelja Algomu.
- Brod je širine svega 24 metara, dakle specifičnih gabarita i namijenjen je plovidbi na mirnim morima, odnosno namijenjen je za plovidbu sjevernoameričkim Velikim jezerima. Nakon raspada Uljanika ovo je drugi brod kojeg Trećemajci grade za istog naručitelja, prvi je dovršen i isporučen uz pomoć kredita za koje je 100% jamstvo dala Hrvatska država. U svakom slučaju nakon ovog porinuća Trećemajci čekaju pune ruke posla i utrka s vremenom jer je rok dovršetka, sredina lipnja i treba se ispoštivati, rekla je Ribarović.
Ovaj brod možda je i posljednji u navozima starog 3. maja kojeg čeka prebacivanje poslovanja na tvrtku kćer, koja bi neopterećena financijskim teretom i s prošlošću mogla samostalno ugovarati poslove, dobiti jamstva Europske komisije, a time i državna jamstva.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!
Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora