Napadi jemenskih hutista na brodove u Crvenome moru ometaju pomorsku trgovinu, pa brodari teretne brodove preusmjeravaju oko Rta dobre nade kako bi izbjegli Sueski kanal kojim prolazi 15 posto svjetskog pomorskog prometa.
19.12.2023.
Zadnja izmjena 11:45
Autor: V.K./HRT/Hina
Napadi jemenskih hutista na brodove u Crvenome moru ometaju pomorsku trgovinu, pa brodari teretne brodove preusmjeravaju oko Rta dobre nade kako bi izbjegli Sueski kanal kojim prolazi 15 posto svjetskog pomorskog prometa.
Skupina hutista objavila je da je u ponedjeljak izvela napad bespilotnim letjelicama na dva teretna broda u tom području, što je posljednji u nizu napada projektilima i bespilotnim letjelicama na brodove za koje kažu da su odgovor na izraelski napad na pojas Gaze.
Američki ministar obrane Lloyd Austin rekao je da Washington gradi koaliciju kako bi se suočio s prijetnjom hutista i da će ministri obrane iz uže i šire regije održati on line razgovore o tom problemu u utorak. Norveška je priopćila da je spremna dati mornaričke časnike, a druge članice NATO-a su spremne razmotriti potporu.
Najkraćim morskim putem između Europe i Azije, preko Sueskog kanala, odvija se oko 15 posto svjetskog pomorskog prometa.
Nekoliko velikih prijevozničkih tvrtki - uključujući MSC (Mediterranean Shipping Company) - počelo je umjesto Sueskim kanalom ploviti oko Afrike, povećavajući troškove i kašnjenja za koja se očekuje da će još više rasti sljedećih tjedana.
Londonsko tržište pomorskog osiguranja u ponedjeljak je proširilo područje visokog rizika u Crvenome moru, povećavajući premije koje plaćaju brodovi.
Rat između Izraela i Hamasa, koji je počeo 7. listopada, potresao je regiju i zaprijetio izazivanjem šireg sukoba. Napadi na brodove u Crvenome moru pokazali su sposobnost bliskoistočnih paravojnih snaga koje podupire Iran da poremete globalnu trgovinu.
Kompanije koje su preusmjerile brodove kontroliraju oko polovine globalnog tržišta kontejnerskog prijevoza.
Naftna kompanija BP privremeno je zaustavila sve tranzite kroz Crveno more, a skupina naftnih tankera Frontline je u ponedjeljak priopćila da će njezini brodovi izbjegavati prolazak kroz taj plovni put, što je znak da se kriza širi na isporuke energije. Cijene sirove nafte su zbog te zabrinutosti u ponedjeljak porasle.
Norveška energetska grupa Equinor u ponedjeljak je objavila da je preusmjerila nekoliko brodova koji prevoze sirovu naftu i ukapljeni naftni plin (LPG) kroz Crveno more, ali je odbila reći koliko je plovila time pogođeno.
Njemački transportni div Hapag-Lloyd također je priopćio da će njegovi kontejnerski brodovi izbjegavati Crveno more i nekoliko ih je preusmjereno oko Rta dobre nade.
Napadi hutista također su neke tvrtke natjerali da preispitaju veze s Izraelom. Tajvanska tvrtka Evergreen Marine priopćila je u ponedjeljak da je odlučila privremeno prestati primati izraelski teret.
Hutisti, šijitski pobunjenici u Jemenu, neće promijeniti svoje stajalište prema Gazi zbog multinacionalne operacije osiguravanja komercijalne plovidbe Crvenim morem, rekao je glavni pregovarač te proiranske skupine Mohammed Abdulsalam za Reuters u utorak.
Pomorski savez predvođen Sjedinjenim Američkim Državama je "zapravo nepotreban", kazao je i dodao da su vode oko Jemena sigurne za sve brodove osim izraelskih ili onih koji plove prema Izraelu zbog "nepravednog agresivnog rata protiv Palestine".
Američki ministar obrane Lloyd Austin je ranije u utorak objavio osnivanje multinacionalne operacije osiguravanja trgovačke plovidbe Crvenim morem nakon niza napada hutista na brodove projektilima i bespilotnim letjelicama.
Austin je rekao da su među zemljama koje će sudjelovati u toj operaciji Ujedinjeno Kraljevstvo, Bahrein, Kanada, Francuska, Italija, Nizozemska, Norveška, Sejšeli i Španjolska.
Ta skupina će obavljati zajedničke kontrole južnog dijela Crvenog mora i Adenskog zaljeva.
- Ovo je izazov za međunarodnu zajednicu i zahtijeva kolektivnu akciju. Stoga ovim najavljujem Operaciju naprednog čuvara (Operation Prosperity Guardian), važnu novu multinacionlnu sigurnosnu inicijativu", objavio je Austin rano u utorak ujutro.
Na virtualnom sastanku s ministrima iz više od 40 zemalja, Austin je pozvao druge zemlje da se pridruže i osudio "bezobzirne akcije" koje u Crvenome moru provode jemenski hutisti.
Huti vjerojatno napadima u Crvenom moru žele povećati geopolitički utjecaj u regiji, uz trajanje izraelski rata u Gazi.
Preusmjeravanja isporuka moglo bi ih znatno usporiti i potrošačima povisiti cijene roba i proizvoda.
Analitičar Rico Luman iz ING-a smatra da će preusmjeravanje kontejnerskim brodovima produljiti plovidbu najmanje za tjedan dana. Dostava robe iz Šangaja u Rotterdam obično preko Sueskog kanala traje oko 27 dana.
Poremećaji će vjerojatno utjecati na opskrbu robom široke potrošnje posebno prije kineske nove godine, s kašnjenjima koja bi trgovcima na malo ostavila neprodane zalihe i u konačnici povećala cijene.
Francuska prehrambena grupa Danone priopćila je da je većina njezinih isporuka preusmjerena, te će se povećati vrijeme tranzita.
- Imamo planove ublažavanja koji će se aktivirati ako se takvo stanje srednjoročno ili dugoročno nastavi, rekao je glasnogovornik Danonea.
- To će uključivati korištenje alternativnih ruta preko mora ili ceste gdje god je to moguće, dodao je.
Iako će se vozarine vjerojatno povećati i na duljim putovanjima, prijevoznici trenutno traže načine da iskoriste višak kapaciteta, rekao je Zvi Schreiber iz svjetske teretne platforme Freightos.
- No malo je vjerojatno da će stope skočiti do razina koje smo imali tijekom pandemije, procjenjuje Schreiber, uspoređujući s utjecajem covida na gospodarstvo u 2020. godine.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!
Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora