Zbog nove katamaranske linije Bračani slave, a sindikat Jadrolinije prosvjeduje

13.10.2025.

Zadnja izmjena 18:26

Autor: Zoran Kukilo/P.F./V.K./Regionalni dnevnik/HRT/Hina

U Splitu je održan prosvjed Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Hrvatske. Nezadovoljni su načinom odabira privatnog brodara za novu brzobrodsku liniju Split - Supetar - Split. Upozoravaju na pogodovanje privatnom koncesionaru. Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković komentirao je kako je neslaganje sindikata legitimno, ali i da se država skrbi o Jadroliniji.

Danas je uvedena nova katamaranska linija Split - Supetar. Razveselilo je to sve Bračane koji su pisali i peticije za uvođenje katamaranske linije, ali ne i Nezavisni sindikat pomoraca putničkih brodova Hrvatske koji je u Splitu organizirao prosvjed zbog načina odabira brodara i, kako kažu, nedorečenosti Zakona o obalnom linijskom prometu.

Nova katamaranska linija odmah je izazvala veliko zanimanje putnika, jedan od razloga je i što je prva tri dana vožnja besplatna.

Brodar Kapetan Luka Krilo bio je jedini zainteresiran za ovu komercijalnu liniju koja ne dobiva državne subvencije. Drže šest katamaranskih linija na Jadranu, jedina sa subvencijom je ona Pula - Zadar.

Iako imaju čak od 10 do 14 trajekata dnevno prema Splitu, ovisno o dijelu godine, ljeti zna biti neizdrživo. Supetrani su dugo tražili i čekali ovu katamaransku liniju.

Dok se Bračani vesele, sindikalisti Jadrolinije prosvjeduju u Splitu jer im je, kako kažu, nejasan način dodjele ove linije, strahuju i da će katamaran oduzeti previše putnika trajektima jer mu je u ljetnoj sezoni dopušteno osam plovidbi prema Supetru.

Predsjednik Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Nediljko Bulić izjavio je kako nisu protiv uvođenja novih linija ni interesa otoka, već postupak u kojem je odobrena plovidba komercijalnom brodaru Kapetan Luka Krilo na liniji Split - Supetar - Split smatraju netransparentnim. 

Smatra da bi linija trebala biti državna i subvencionirana, ali umjesto toga imamo privatnog operatora.

Sindikat je po njegovim riječima podnio zahtjev za inspekcijski nadzor nad cijelim postupkom i pozvao nadležne institucije da temeljito istraže sve okolnosti koje dovode u pitanje zakonitost postupka.

- Pozivamo sve mjerodavne službe, Državno odvjetništvo i organe ostale da provedu reviziju ovog natječaja. Ovo otvara Pandorinu kutiju jer znači da svatko tko god ima katmaran može kako god hoće ući u liniju, rekao je Bulić.

"Ne damo Jadroliniju." "Borit ćemo se za naša radna mjesta!" neke su od mirnih, ali oštrih poruka upućenih s prosvjeda u Splitu. Izravno prozivaju Agenciju za obalni i linijski promet zbog nedorečenosti u provedbi natječaja za brzobrodsku liniju Split - Supetar - Split, dodijeljenu privatnom brodaru.

Jadrolinijina flota trenutačno ima 59 brodova, od čega 14 katamarana. S nešto manje od 2000 zaposlenih jedna je od najmnogoljudnjih kompanija u državnom vlasništvu. No prosvjednici upozoravaju - uvođenje privatnih brodara na mala vrata moglo bi ozbiljno ugroziti njihov kruh, koji ionako ima sedam kora.

- Mi samo postavljamo pitanje kako to netko može ući na liniju kako ga volja? Danas smo tihi, ali bit ćemo glasniji ubuduće. Borit ćemo se za naše ljude, za našu majku Jadroliniju. Netko je na nju opasno stavio šape, smatra Nediljko Bulić.

Najavljuju hitno sazivanje izvanredne sjednice Nadzornog odbora Jadrolinije da bi točno utvrdili kako je izgubljena još jedna katamaranska linija. Dodijeljena je brodaru, koji kažu, plovi s katamaranima starijim od Jadrolinijinih.

Supetarska gradonačelnica pozdravlja uvođenje dviju novih brzobrodskih linija privatnog brodara za Supetar.

- Mislim da su linije potrebne zbog turizma, neophodne su i neka ih na svim otocima, rekla je gradonačelnica Supetra Ivana Marković.

Za prosvjed je rekla da ga ne podržava jer su sindikalni zahtjevi nedorečeni. Podsjetila je da su otočani već prije pokrenuli inicijativu za katamaransku liniju.

- Skupili smo više od tri tisuće potpisa. Svaka dodatna povezanost za nas je važna, iako smatramo da bi cijena karte trebala biti niža. Također, tražili smo da linija bude do Pučišća i smatramo da svaka dodatna ponuda za otoke, pa bila i komercijalna, može samo biti dobrodošla. Podržavamo da linija bude subvencionirana i dostupna svima, poručila je.

Istaknula je važnost boljeg povezivanja otoka Brača, Supetra i šireg područja. Ova linija, koja godišnje prevozi više od 2,2 milijuna putnika, postala je vitalna za život na Braču, poručila je.

Sindikat smatra da se odobravanjem plovidbe komercijalnom brodaru Kapetan Luka Krilo na liniji Split - Supetar - Split Jadrolinija stavlja u nepovoljnu poziciju, no ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković kaže kako je mirni prosvjed legitiman, ali država itekako skrbi o Jadroliniji pa u tom smislu ne treba strahovati za budućnost Jadrolinije.

- Jadrolinija će početkom 2026. potpisati zajam sa Svjetskom bankom, koji smo pripremili zajedno s Upravom i Svjetskom bankom, oko 200 milijuna eura za nabavu novih brodova. Dio ide iz modernizacijskog, odnosno klimatsko-socijalnog fonda koji osigurava Ministarstvo zaštite okoliša, rekao je.

Butković je najavio da Jadroliniju očekuju velika ulaganja u flotu. Naša je zadaća bila da se osiguraju sredstva i stvorimo uvjete da se to može realizirati. Jadrolinija treba raditi sukladno zakonskim procedurama, kao i svi brodari, a Agencija ne može nikoga staviti u neravnopravan položaj u odnosu na Jadroliniju, dodao je.

Kaže da je riječ o komercijalnoj katamaranskoj liniji, koja nema državnu potporu i nije trajektna linija. Osim toga, postoje i situacije gdje netko drugi održava državnu liniju, a Jadrolinija vozi na komercijalnoj osnovi pa to nije za Hrvatsku nešto novo.

Mi ćemo napraviti nadzor cijelog postupka nad Agencijom jer smo dobili signal i vidjet ćemo je li bilo sve po zakonu, rekao je ministar i ponovio da se država uvijek skrbila o Jadroliniji, u svim vladama, pa će tako biti i dalje.

Na pitanje o Zakonu o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu, Butković je odgovorio da on ima određenih nedorečenosti pa će se osnovati radna skupina i u suradnji s Europskom komisijom vidjeti kako se može poboljšati.

Potpisani ugovori o nepovratnim sredstvima za luke u Crikvenici i Opatiji


Svečanim potpisivanjem u ponedjeljak je u Crikvenici i Opatiji ugovorena dodjela nepovratnih sredstava za izgradnju luke otvorene za javni promet lokalnog značaja Omorika u Dramlju, projekt ukupno vrijedan 9,9 milijuna eura, te za dogradnju luke u Iki vrijednu 7,9 milijuna eura.


Ugovor o dodjeli nepovratnih sredstava za projekt Izgradnje luke otvorene za javni promet lokalnog značaja Omorika u Dramlju, u Crikvenici su potpisali potpredsjednik Vlade i ministar mora prometa i infrastrukture Oleg Butković, ravnatelj Županijske lučke uprave Crikvenica Mario Kružić i ravnatelj Središnje agencije za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije (SAFU) Dragan Jelić.


Projekt izgradnje luke otvorene za javni promet lokalnog značaja Omorika vrijedan je 9,9 milijuna eura, a njime se planira izgradnja primarnog i sekundarnog lukobrana za zaštitu lučkog akvatorija, izgradnja priveznog gata i obalnog zida, čime će se osigurati 107 novih komunalnih vezova.


Ugovor o dodjeli nepovratnih sredstava za projekt Dogradnja luke Ika - Sekundarni lukobran i Zapadna obala potpisali su u Opatiji potpredsjednik Vlade i ministar Butković, ravnateljica Županijske lučke uprave Opatija - Lovran - Mošćenička Draga Alessandra Selak i ravnatelj SAFU-a Dragan Jelić.


Projekt je vrijedan 7,9 milijuna eura, a njime se planira unaprjeđenje infrastrukture luke izgradnjom sekundarnog lukobrana i Zapadne obale, čime će se dodatno zaštititi akvatorij luke i osigurati 55 novih komunalnih vezova.


Ministar Butković izjavio je da je riječ o dva velika lučka projekta, koji osiguravaju dodatne komunalne vezove, za koje je osiguran novac iz europskih fondova te iz nacionalnih sredstava.


To je nastavak renesanse na cijeloj hrvatskoj obali, riječ je o oko 500 milijuna eura ulaganja u proteklom razdoblju, kazao je i naglasio da su takvi projekti, koji se financiraju iz EU-a i osiguravaju nove komunalne vezove, hvalevrijedni, da je tu napravljen veliki iskorak.


Govoreći o projektu u Crikvenici, rekao je da su na tom području u proteklom razdoblju, u svim mjestima grada Crikvenice, u samome centru, u Jadranovu, Selcu bila velika ulaganja. Naglasio je da na području Opatije, u Iki, ide prvi projekt, novi vezovi te da se stalno, diljem hrvatske obale potpisuju ugovori i osiguravaju sredstva za takve i slične projekte.


Dodao je da su županijske lučke uprave te projekte pripremile i kandidirale, a nakon današnjeg potpisivanja ugovora kreću javne nabave i realizacije tih dvaju projekata.


Na potpisivanju su bili i primorsko-goranski župan Ivica Lukanović, gradonačelnica Crikvenice Ivona Matošić Gašparović te gradonačelnik Opatije Fernando Kirigin.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!