19:46 / 30.09.2021.

Autor: M.L/K.D./Druga strana/HRT/IMS

Autonomni industrijski roboti Gideon Brothersa osvajaju svijet

Josip Česić

Josip Česić

Foto: Druga strana / HRT

Broj mladih i uspješnih hrvatskih kompanija sve više raste, a među njima su i Gideon Brothers - trenutno peti najuspješniji proizvođač autonomnih robota za prijevoz tereta na svijetu. Ovaj hrvatski start-up koji su prije četiri godine pokrenuli Matija Kopić, Edin Kočo, Josip Česić, Kruno Stražanac i Milan Račić, našao se na svjetskoj mapi dobavljača industrijskih robota. Ni ime koju su odabrali za svoju kompaniju nije manje impresivno.

 - U priči u Gideonu jedna mala vojska na pametan način uspijeva pobijediti veliku i moćnu vojsku. Mi sebe vidimo kao malu vojsku koja dolazi iz male zemlje, i spremni smo isporučivati robote cijelom svijetu, rekao je Josip Česić, jedan od osnivača kompanije i glavni tehnički direktor, gostujući u emisiji "Druga strana".

Gideon Brothers treća su najinovativnija takva kompanija na planeti – tako barem tvrdi američka analitička kuća ABI Research. U njih su novih 31 milijun dolara uložili Amerikanci, Fond rizičnog kapitala grupacije Koch Industries – najveće privatne kompanije u SAD-u, ali i jedna od najvećih europskih logističkih firmi – DB Schenker.

Uskoro sasvim drugačiji roboti

Česić jednostavno objašnjava kako su njihovi roboti vozila koja prevoze teret s jedne točke na drugu. Iako njihovi roboti i ne izgledaju onako kako većina nas zamišlja robote, ističe kako nije bitan njihov izgled već funkcija.

- Uskoro ćete vidjeti i potpuno drugačije robote koji služe za prijevoz nekih drugih tipova tereta. U idućoj godini objavit ćemo i niz novih proizvoda gdje su neki od njih i veća vozila. Ovo što vidite danas je samo jedna fizička realizacija robota – ono što je puno važnije jest sustav koji upravlja tim robotima. Taj sustav donosi odluke, slično kao što ih donosimo mi ljudi – percipira svijet oko sebe oslanjajući se na senzore koji su postavljeni na robotu, i donosi odluke kako se kretati od jedne do druge točke u skladištu ili nekoj tvornici. Na tom putu robot prepoznaje prepreke i donosi odluke o tome kako najkraće i najbrže doći od točke A do točke B, objašnjava Česić. Dodaje kako su, za razliku od starijih generacija robota, njihovi roboti opremljeni stereovizijskim kamerama koje im omogućuju da razumiju dubinu u prostoru.

Česić kaže kako su prije četiri godine osnivači prepoznali kako postoji veliki spektar problema u logistici i industriji.

- Okupili smo se oko ideje da svijet treba nova rješenja u spektru automatizacije, kaže.

Josip Česić i Željko Kardum

Josip Česić i Željko Kardum

Foto: Druga strana / HRT

Kako je sve počelo?

Osnivači su se i ranije zanimali za robotiku i umjetnu inteligenciju, a u cijelu su priču krenuli s Česićevim automobilom marke Passat, koji je u to vrijeme već bio na rubu punoljetnosti.

- Bila nam je potrebna platforma koju ćemo koristiti za prikupljanje podataka i na kojoj ćemo raditi eksperimente. U tom trenutku sam na FER-u radio na doktoratu, i imali smo sjajan spektar senzora, vrlo vrijedne resurse u labosu, ali nismo imali vozilo. Ja sam imao Passata za kojeg nije bila velika šteta izbušiti rupu na njemu, ili postaviti neki komad opreme koji će malo udubiti lim. Uzeli smo ga, i na njega stavili hrpu različitih senzora vrijednosti 150 tisuća eura. Tu smo platformu koristili za najrazličitije potrebe – primarno kao bazu za razvoj algoritama autonomne navigacije. Slične algoritme koriste i naši roboti u industrijskim okruženjima, priča Česić i dodaje kako su u tom trenutku prepoznali da bi bilo teško ići u smjeru razvoja tehnologija za autonomna vozila, jer su se u tu bitku već upustile velike kompanije kao što su Google, Tesla i Uber koje raspolažu ogromnim budžetima. S druge strane, mobilni roboti za industriju i logistiku činili su se puno logičnijim i lakše ostvarivim rješenjima.

Prvi vjetar u leđa kompaniji dobili su kroz suradnju s DB Schenkerom – nakon demonstracije sigurnosti rada svojeg robota i niza zadataka koji su prošli, dobili su vrlo pozitivne reakcije i DB Schenker je danas jedan od glavnih ulagača u Gideon Brothers.

"Eksplozija" na tržištu robota

Analitičari tvrde da se od 2016. do 2020. godine tržište robota, kakve proizvodi Gideon Brothers, povećalo četiri puta – na nekih 800 milijuna dolara. Predviđanja su kako će do 2030. godine tržište „eksplodirati“ na 49 milijardi dolara. Iako mali igrači na tržištu, Česić kaže kako su prilike za sve podjednake.

- Ono što smo mi prepoznali je da tržište u narednih 10 godina raste sa stopom od 50 posto, možda i više. Tržište je toliko mlado da svi imamo priliku uzeti dio tržišta, rasti s njim i rasti brže od konkurencije. Mi smo jako dobro definirali tehnološku strategiju i ono što nudimo su rješenja koja drugi na tržištu danas ne nude – ostatak tržišta se još uvijek jako fokusira na stare tehnologije, kaže.

Svoja rješenja Gideon Brothers razvijaju i proizvode sami od početka do kraja – odnosno od softvera do hardvera.

- Mi razvijamo i proizvodimo kompletne robotske sustave. U ovoj fazi razvoja, u kojoj govorimo o manjoj količini robota, još uvijek sve samostalno proizvodimo. Kakva će biti dugoročna strategija, pitanje je. Što se tiče razvoja, tu želimo kontrolirati cijeli spektar, ističe Česić.

Autonomni robot za prijevoz tereta

Autonomni robot za prijevoz tereta

Foto: Druga strana / HRT

Fokusirani na "paketiranje" tehnologije

Danas kompanija zapošljava nešto manje od 100 ljudi, a još jedan dio su studenti koji su također visoko integrirani u kompaniju. Česić kaže kako su posljednje 4 i pol godine bili fokusirani na razvoj, dok se sada fokusiraju na „paketiranje“ te tehnologije po različitim linijama proizvoda.

- To je kostur naše go-to market strategije koju ćemo u godinama koje dolaze u velikoj mjeri realizirati, objašnjava i dodaje kako im je za taj sljedeći korak potreban i novac, ali i snažni partneri. Stoga su odlučili udružiti se sa strateškim partnerima iz različitih industrija.

- Pričamo o Koch Industries kao velikom industrijskom partneru, proizvodnoj kompaniji, a s druge strane pričamo o DB Schenkeru kao logističaru. Tu je još jedna kompanija Prologis – jedan od najvećih industrijskih biznisa nekretninama na svijetu, dodaje Česić.

U međuvremenu je Gideon Brothers radio i s mnogim hrvatskim kompanijama, kojima su instalirali svoje robote u skladišta – riječ je o kompanijama poput Tokića i Atlantica.

- Hrvatski partneri su nam zbilja bili vrijedni u ranoj fazi razvoja. Sada smo fokusirani na globalne market leader – kompanije koje nam, nakon što prođemo faze prvih instalacija robota, mogu omogućiti skalu, napominje Česić i dodaje kako kompanija u ovom trenutku nema kapaciteta raditi sa svim malim kompanijama.

Svoje urede su do sada otvorili u Zagrebu i Osijeku, a uskoro otvaraju urede i u Bostonu i Minhenu. Česić napominje kako to ne znači da Gideon Brothers odlaze iz Hrvatske, već ih je na otvaranje novih lokacija motivirala želja da budu bliže svojim kupcima.

- Danas smo relativno fokusirani na Europu i Sjevernu Ameriku, ali budućnost nam je plan širenje i dalje, zaključio je Česić.

Gospodarska emisija urednika i voditelja Željka Karduma alternativa je ekonomskom i političkom medijskom mainstreamu te propituje je li sve baš onako kako vam se na prvi pogled čini.

Osim na HTV4, možete ju pratiti i putem naše multimedijske platforme HRTi, čija videoteka pruža dostupnost emitiranih izdanja.

Posjetite i YouTube kanal emisije Druga strana.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!