Obilježeno dvadeset godina rada Mreža europskih potrošačkih centara u Zagrebu

02.12.2025.

14:05

Autor: M.R./Vijesti/HRT

Ilustracija
Ilustracija
Foto: Shutterstock / Shutterstock

Mreža europskih potrošačkih centara (ECC-Net) već 20 godina pomaže potrošačima u rješavanju prekograničnih sporova i jačanju njihovih prava na zajedničkom europskom tržištu, istaknuto je u utorak na radionici Dvadeset godina Mreže europskih potrošačkih centara (ECC-Net) i zakonodavne novosti u zaštiti potrošača.

Dio mreže ECC-Net od ulaska Hrvatske u EU, od 2013. je i Europski potrošački centar Hrvatska. ECC-Net se sastoji od 29 centara - u svakoj državi članici EU-a, Islandu, Norveškoj i UK-u.

Voditeljica Europskog potrošačkog centra Hrvatska Danijela Marković Krstić rekla je kako centar daje savjete i osigurava informacije o prekograničnoj kupovini te pomaže potrošačima u suradnji s drugim europskim potrošačkim centrima u rješavanju prekograničnih pritužbi i sporova.

Navela je da se pritužbe potrošača najčešće odnose na jamstvo, kupovinu rabljenih automobila, najam automobila, hotelski smještaj te prijevoz putnika u zračnom prometu (otkazan let, izgubljena prtljaga).

- Što se tiče vrsta pritužbi, one su ostale više- manje iste. Na prvom mjestu je jamstvo i materijalni nedostatak, nakon toga imamo smještaj u hotelima i privatnim smještajima te imamo unajmljivanje automobila i kupovinu odjeće i obuće na internetu. Većina stvari s kojima se danas bavimo smo se bavili i 2013. godine, obasnila je.

Što se tiče rješavanja samih pritužbi rekla je kako se povećao se postotak rješavanja u korist potrošača. Godišnje, kako je navela, njihovom centru potrošači prijave oko 2.000 slučajeva i od toga ih se pozitivno riješi oko 65 posto.

I raskid ugovora klikom


Na skupu je istaknuto kako se radi na izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti potrošača. Glavni razlog izmjena je transpozicija triju direktiva - o pravu na popravak, osnaživanju prava potrošača te direktive o prodaji financijskih usluga na daljinu.

- Glavni razlog izmjena jest transpozicija triju direktiva - direktive o pravu na popravak, direktive o osnaživanju prava potrošača te direktive o prodaju financijskih usluga na daljinu, to je prvenstveni razlog izmjene zakona, pojasnila je Ivana Radan Ban, voditeljica Odjela za potrošačko zakonodavstvo, Ministarstvo gospodarstva.

Direktiva o prodaji financijskih usluga na daljinu, kako je rečeno, donosi novine u smislu uspostave funkcije za jednostrani raskid ugovora koji je sklopljen na daljinu. Svi ugovori na daljinu će se na jednak način kao što se sklapaju, a to je klikom, moći i raskinuti.

Novina vezana za direktivu o pravu na popravak je uspostava europske platforme za popravak gdje će se svi serviseri moći oglašavati i na taj način će potrošači lakše dobiti informaciju o ovlaštenom serviseru i lakše će s njim stupiti u kontakt.

Novina vezana za direktivu osnaživanja prava potrošača znači detaljnije reguliranje odredbi o nepoštenoj poslovnoj praksi vezanih za informiranje potrošača o održivim tvrdnjama. Uvest će se i nove oznake kojim se potrošači obavještavaju u trajanju jamstva i odgovornosti trgovca za materijalni nedostatak.

Predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača Ana Knežević je također istaknula važnost Europskog potrošačkog centra. No mišljenja je kako potrošači nisu dovoljno informirani i trebalo bi više raditi na edukaciji.

S obzirom da su od jučer na snazi ograničene cijene za 100 proizvoda novinari su Knežević pitali kako komentira tu mjeru i očekuje li da će u vrijeme blagdana cijene rasti, odnosno hoćemo li opet imati najskuplji Božić.

- Vjerojatno hoćemo. Cijene stalno rastu, odnosno potrošnja u Hrvatskoj stalno raste i dok raste potrošnja rast će i cijene. Ne možemo očekivati da trgovci smanje cijene dok mi sve više i više kupujemo, kazala je.

Sto proizvoda s ograničenim cijenama, kako je istaknula, sigurno je velika pomoć onim potrošačima kojima je to potrebno, a to su oni s niskom kupovnom moći.

- Znamo da je medijalna plaća 1.400 eura, da pola zaposlenih ima 1.400 eura i manje, da je naša košarica 750 eura za četveročlanu obitelj, ona obična, znači ova božićna će biti blizu 1.000 eura, tako da sa 1.400 eura kupiti božićnu košaricu i pokriti sve ostalo sigurno nije moguće, rekla je.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!