Porast cijena u hrvatskom turizmu; kako će to utjecati na dolaske gostiju?

04.11.2024.

19:37

Autor: Jelena Tomac/I.Z./Dnevnik/HRT

Hrvatska je postala jedno od skupljih turističkih odredišta u Europi. Samo u dvije postpandemijske godine cijene ugostiteljskih usluga i smještaja porasle su za oko 40 posto. 

A upravo bi cijene mogle odrediti koliko će Hrvatska iduće turističke sezone biti zanimljiva gostima. Glavni, a moguće i presudni motivi dolazaka, upozoravaju stručnjaci, bit će odnos cijene i kvalitete.

Više cijene osnovnih namirnica i sirovina te visoke trgovačke marže - sve je to, tvrde ugostitelji, utjecalo na dizanje cijene proizvoda i usluga u ugostiteljstvu. Troškovi im, kažu, rastu svakodnevno.

- Cijene smo morali dizati kao i svi, ugostiteljstvo nije razlog dizanja, već je najveći razlog poskupljenje trgovina, našeg ulaza. Gosti se žale, a i nama isto nije drago kada moramo više naplaćivati, rekao je vlasnik restorana Darko Grden.

Ipak, postoje i oni koji cijene dižu neopravdano.

- U većini slučajeva mislim da su ipak opravdane, u jednom dijelu ne i taj sraz kontinenta i mora, to je nešto o čemu se da raspravljati. Ne može nešto što je kod nas 1.60 eura, karikiram, kava s mlijekom i na moru 2.50 eura, za jednake uvjete, istaknula je vlasnica ugostiteljskog objekta Gordana Halauš.

No, daljnji rast cijena mogao bi negativno utjecati na turističku potražnju, pogotovo ako cijene ne prati kvaliteta, upozoravaju ponovo nadležni.

- Hrvatska je posljednjih nekoliko godina treća po gospodarskom rastu u Europi, to nažalost nije slučaj u našim emitivnim tržištima što znači da će prodaja za sljedeću godinu bit izrazito zahtjevna i što ćemo uistinu morati pripaziti na svaki segment naše turističke ponude, a najbitniji je odnos cijene i kvalitete i ta konkurentnost, poručio je ministar turizma i sporta Tonči Glavina

- Kada govorimo o kvaliteti naših usluga i određenoj cijeni koju turisti plaćaju uvijek je poruka da ta usluga mora imati adekvatnu vrijednost za novac, istaknuo je predsjednik Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić.

Ugostitelji, pak, od vladajućih i na državnoj, ali i na lokalnoj razini, traže porezna rasterećenja.

- Porez na dodanu vrijednost bi trebao biti 13 posto i da ga treba izjednačiti na 13 posto za sve ugostiteljske usluge i smatramo da je došlo vrijeme da se taj porez na potrošnju treba ukinuti, jer jedino mi plaćamo i nitko drugi ne plaća u okruženju, naglasio je predsjednik Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika Hrvatske obrtničke komore Hrvoje Margan.

- Hrvatska bilježi snažni gospodarski rast, sazrelo je vrijeme da rasteretimo u određenim stvarima i hrvatskog ugostitelja i hrvatskog turističkog djelatnika, dodao je predsjednik Hrvatske obrtničke komore Dalibor Kratohvil.

Jedan od razloga podizanja cijena je i porast cijene radne snage. A upravo nedostatak radnika, posebno stručne radne snage, jedan je od glavnih problema s kojima se ugostitelji susreću.

Traže zato veće kvote za upis u strukovne škole te fleksibilnije zapošljavanje radnika u razdobljima povećane potrebe.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!