Poticaji su ribarima tek "pojas za spašavanje"

07:00 / 05.03.2022.

Autor: Hrvoje Gunjača/More/HRT

Ribari

Ribari

Foto: Srecko Niketic / PIXSELL

Hrvatsko ribarstvo utonulo je u more problema. Zamrzavanje cijene Plavog dizela i najavljeni poticaji ribarima tek su pojas za spašavanje. Troškovi su se godinama višestruko povećavali, no ne i cijena ribe. Nakon skorog sniženja PDV-a s 13 na 5 posto - neće pojeftiniti.

Tri naraštaja obitelji Klarin ribolovom su stjecala: brodove, zemljišta, kuće, automobile, školovala djecu, a četvrti se naraštaj sad bori za opstanak.

- Svoj prvi brod sam kupio 2003. godine. Sjećam se kao jučer. Išao sam u Istru po brod. Ulio sam u Umagu na rivi Plavi dizel, platio sam 2,36 kn, kazao je Silvio Vidović, profesionalni ribar s otoka Žirja te dodaje da se „ista struktura ribe lovi, a cijena se 20 godina nije mijenjala”.

Mladen Klarin, profesionalni ribar iz Jezera s otoka Murter nedavno je pogledao otpremnice iz 1996. godine i uočio da je tada lignjun na otkupnoj stanici bio 10 kuna, a isto toliko je i danas. 

Sniženje PDV-a na ribu s 13 na 5 posto stoga je - neće pojeftiniti. To pojašnjava i Petar Baranović, predsjednik Odbora za ribarstvo Hrvatske poljoprivredne komore.

- Mislim da u ovim okolnostima, ako mi kao isporučitelji svježe ribe na hrvatsko tržište zadržimo dosadašnje cijene i ne dignemo ih, da je to naš doprinos da se sama inflacija i pad životnog standarda ublaži, kazao je. 

Većini ribara standard neće popraviti zamrzavanje cijene Plavog dizela na 6,5 kn, jer gorivo nabavljaju u veleprodaji, iz autocisterni u brodove, a ne na benzinskim crpkama. 

- Vidi se da su te mjere donosili ljudi koji ne znaju problematiku. Ja nisam ništa profitirao. Zašto? Zato jer imam veleprodajnu cijenu koja nije zamrznuta. Moja veleprodajna cijena je puno veća nego zamrznuta maloprodajna. Trenutačno mi je jeftinije točiti na pumpi, nego u veleprodaji. Tako da ja nisam profitirao ništa. Dapače, u odnosu na druge, ja sam nekonkurentniji, naglašava ribar Vidović.

Zbog ublažavanja posljedica inflacije, Vlada je obećala i 50 milijuna kuna pomoći za oko 2.000 ribara i uzgajivača ribe, ali i nove milijarde potpora iz Europskih fondova. Nadaju se pravednoj raspodjeli, jer su upravo ribari dosad taj novac dobivali u najmanjoj mjeri. 

- Sve se svodi na to da morate kupiti, pa vam oni refundiraju. A mi smo danas u situaciji da ne možemo ni kućne režije platiti, a kamoli kupiti novi motor po novim europskim standardima, napominje Klarin. 

Brojni su još utezi koji hrvatsko ribarstvo povlače u egzistencijalni bezdan.

Sve je teže naći radnike za ovaj dobro plaćen, ali vrlo naporan posao u teškim uvjetima, a također i majstore za održavanje zastarjele ribarske flote. Ako se problemi ne počnu žurno rješavati, ribari će doista morati posegnuti za umijećem - Davida Copperfielda!

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!