Mrežna stranica za praćenje cijena trgovaca, tzv. "Bijela lista"
Foto: Marko Lukunic / Pixsell
Ministarstvo gospodarstva predstavilo je takozvanu Bijelu listu trgovaca koji u suradnji s resornim ministarstvom dostavljaju cijene svojih proizvoda dvaput mjesečno. Putem mrežne stranice "Kretanje cijena" moći će se uspoređivati cijene tristotinjak proizvoda u 80 kategorija u tri trgovačka lanca koja su se odazvala pozivu da dostave cijene (Konzum, KTC i Tommy), dok su ostali veliki lanci odbili sudjelovati u ovoj akciji protiv neopravdanog dizanja cijena.
Mrežna stranica je trenutno u testnoj fazi, a sljedećih će dana biti dostupna javnosti.
Nije crna ni bijela lista nego će biti mrežna stranica pod nazivom "Kretanje cijena proizvoda". Građani će moći usporediti cijene oko tristotinjak proizvoda u tri trgovačka lanca.
Trgovci koji su na toj tzv. "bijeloj listi" su Konzum, Tommy i KTC, rekao je na konferenciji za novinare savjetnik ministra gospodarstva i održivog razvoja Jurica Lovrinčević.
S tim su trgovcima, kako je objasnio, potpisani ugovori da im svakih 15 dana dostave cijene za 80 kategorija proizvoda, točnije oko 1.200 do 1.300 artikala, ovisno o pojedinom trgovcu.
- Molili smo i pozivali ostale trgovce da se pridruže, ali nisu - zašto, pitajte njih. Naći ćemo sami načina da stavimo i njihove cijene, istaknuo je savjetnik ministra Davora Filipovića.
Putem aplikacije će se moći "ući" u pojedini proizvod i vidjeti njegova cijena svakih 15 dana, odnosno svaka promjena cijena koju trgovci sami unesu, ako se u međuvremenu dogodila.
Glavna intencija aplikacije je da građani mogu vidjeti koje cijene rastu u odnosu na 31. prosinca 2022. godine kao referentni datum, rekao je Lovrinčević.
Dodao je kako je aplikacija "Kretanje cijena" u testnoj fazi, danas je predstavljena sindikatima, a idući će tjedan biti funkcionalna i za građane.
Na pitanje koliko je stajala aplikacija, rekao je da je kupljena putem javne nabave i cijena je manja od 26.000 eura.
Odgovarajući na pitanje smatraju li u Ministarstvu gospodarstva neuspjehom to što je samo trećina trgovaca pristala biti na Bijeloj listi, Lovrinčević je rekao kako ne misli da su pogriješili u odnosu prema trgovcima.
- Oni očito tu ne vide interes. Mislim da to nije dobro ni za njih ni za potrošače. Nije problem popisati cijene, nego to što nemamo povijesne podatke koje ne možemo imati ako ih oni ne daju. Ova tri trgovca čine 38 % trgovaca. Mislim da je to dovoljno da ostvarimo ono što smo htjeli, naglasio je.
- Nije nitko nikomu zabranio da se dižu cijene, pitanje je opravdanosti dizanja cijena, dodao je.
Lovrinčević je rekao kako su u Ministarstvu zadovoljni aplikacijom.
- Ispred sebe imam tri liste na kojima se vidi koliko su cijene 300 proizvoda porasle u prvom mjesecu. U Konzumu su porasle tri cijene: paprika, tikvica i šećer. Radi se o robi iz uvoza. Svi ostali proizvodi zadržali su istu cijenu ili su na određenim akcijama - 133 proizvoda je na akciji, imaju nižu cijenu nego prošli mjesec, istaknuo je.
- Kod Tommyja imamo četiri artikla skuplja. Vrlo mali broj artikala ima veću cijenu. I kod KTC-a je slično, šest artikala ima veću cijenu. Vrlo dobre rezultate već sada imamo zbog ovakva načina praćenja cijena. Mislim da ćemo njome spriječiti neopravdano dizanje cijena, dodao je.
Naveo je kako će trebati vremena da se razvije aplikacija i da se dodaju nove funkcionalnosti, ali kako to očekuje vrlo brzo.
- Ne želimo dati građanima poluproizvod, rekao je Lovrinčević.
- Ovo je dobar način praćenja cijena, dodao je te smatra da će se aplikacijom "Kretanje cijena" spriječiti neopravdano dizanje cijena.
U tjednima koji dolaze, bit će dostupne i cijene onih trgovačkih lanaca koji se nisu odazvali pozivu. U Ministarstvu su objasnili i zašto detaljnije prate cijene.
- Meni nije normalno da je hrana u Hrvatskoj skuplja 1% od europskog prosjeka, a prije dvije godine bila je 3% ispod europskog prosjeka. Kako se onda sada dogodilo da imamo 4% razliku u odnosu na prije 2 godine? To pokazuje da su u nekim stvarima određeni proizvođači pretjerali, naglasio je.
Da države prate cijene - nije neuobičajeno. U Sloveniji su tu praksu uveli prošle jeseni. Uspoređuju se cijene po proizvodima i brendovima u 6 trgovačkih lanaca, dio njih prisutan je i u Hrvatskoj.
- To malo pogurne i sve one koji prodaju robe ili usluge da se onda iskorigiraju na neke druge. To je u Sloveniji imalo jedan dobar rezultat, kad su to pokrenuli tu su bili snažni skokovi, međutim došlo je do jednog smirenja cijena, rekao je Krešimir Sever, predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata.
U Francuskoj cijene prate od polja do trgovine. Znaju proizvođačke cijene, veleprodajne, maloprodajne te marže svakog u lancu dobave. To za državu čini državna agencija Agrimer.
- Može se vidjeti zadnjih 10 godina i onda se vidi bruto marža i u primarnoj proizvodnji i u prehrambenoj industriji i kod trgovaca. Nije slučajno što Francuska sad u ovoj inflaciji ima najnižu stopu inflacije u hrani, istaknuo je Branko Bobetić, Gospodarsko interesno udruženje Croatiastočar.
Trgovci koji nisu pristali dostaviti cijene svojih proizvoda, zasad ne odgovaraju jesu li promijenili mišljenje.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!