Ovih dana sve su češća upozorenja da bi visoke cijene mogle ozbiljno ugroziti naš turizam. Hrvatska je već sada skuplja od mnogih svojih izravnih konkurenata, a daljnji rast cijena ugostiteljskih i usluga smještaja mogao bi nam se i te kako obiti o glavu.
Gubimo li goste i gubimo li na atraktivnosti?
Predsezona je pred vratima. Jesmo li preskupi i ima li prostora za niže cijene s obzirom na to da su ulazni troškovi i troškovi radne snage veći nego lani?
- Oni koji su bili jako dugo godina gosti u Hrvatskoj, posebno Nijemci, Austrijanci, Česi, koji su navikli na određeni standard, u zadnjih par godina primijetili su rast u Hrvatskoj - rast kvalitete, rast i cijena koja je nadjačala rast u njihovim zemljama i našli su se u situaciji da sad moraju nešto što su prije plaćali manje, plaćati više. I to nije problem dok god je kvaliteta, dok im ponudimo nešto u toj razlici za cijenu i gost ode zadovoljan, kazala je
Jelena Tabak, predsjednica Udruženja ugostiteljskih djelatnosti, HGK.
Tabak je napomenula da je vrlo subjektivno što je za nekoga povoljno ili nepovoljno.
- Može vam doći konobar i reći pa ne morate to vino, to vam je malo skuplje, uvrijedit ćete nekoga. Ne možemo mi reći kome je što skupo ili jeftino, ali naš je zadatak da gost ode zadovoljan za ono što je platio. Pa čak da dobije malo više nego što je očekivao, rekla je.
Tabak: Bitno je da Hrvatska ima ponudu za svaki džep
Na pitanje komentiraju li gosti cijene, rekla je da je bilo komentara u sezoni, ali i ponovila da "svaka roba ima svog kupca".
- Netko prokomentira, pa ode dalje, pa nađe nešto povoljnije za njegov džep. Nekome je to dobro, netko želi možda čak i nešto bolje, kvalitetnije, kazala je.
Istaknula je da je "bitno da Hrvatska ima ponudu za svaki džep i da očekivanje gosta bude ispunjeno".
Otkrila je da trenutačno gosti ne komentiraju cijene, te da su brojke pokazatelji da nisu bili nezadovoljni, ali se počelo pričati da se u Hrvatskoj 'nešto mijenja. I ta priča bi se trebala stabilizirati, ne bi se trebala širiti u negativnom smislu, dodala je.
Mijenja se struktura gostiju
Ipak, vidljivo je da se mijenja struktura gostiju, gubimo naše tradicionalne goste, ali dolaze na Englezi, Amerikanci kojima nismo skupi.
- Svaki ugostitelj zna tko su mu klijenti i zna kako će njima pristupiti. Ako netko isključivo radi s tržištima koja se trenutačno bune, uvjerena sam da će se taj ugostitelj ili hotelijer prilagoditi ako ne želi tog gosta izgubiti i ne bismo trebali izgubiti, rekla je.
- Mislim da i mi međusobno ne bismo smjeli pričati da smo loši, da smo skupi, jer u stvari ono što mi prenosimo lokalno medijima izlazi vani, dodala je.
Novinar
Ivica Đuzel na kraju javljanja u središnji Dnevnik HTV-a otkrio je kako je stanje rezervacija jako dobro. Sve aviokompanije povećavaju broj letova za Hrvatsku, barem za Split i Dubrovnik u ovome trenutku. Split je , podsjetimo, peta najpopularnija destinacija ove godine na Sredozemlju.
Prihodi rasli sporije od troškova
U hotelskoj su industriji izračunali da su im u posljednjih pet godina prihodi rasli 20% sporije od troškova.
- Laičkim rječnikom rečeno, 2019. od 100 eura zarađenih hotelima bi ostalo 8. 2024. od 100 eura ostat će nešto više od euro i pol, kazao je
Bernard Zenzerović, direktor Udruge poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske.
Cijene su lani podignuli za manje od 2%, no da nisu pretjerane, kažu, govori podatak da su najbolji hoteli u špici sezone imali popunjenost od 96%. Ni mali hoteli nisu znatno skuplji, iako su režije višestruko rasle.
- Kad sve to zbrojimo, otišle su 3-4 puta, a realno, mi smo poskupili u sobama samo 20% u 15 godina, rekao je
Deniz Zembo, vlasnik malog hotela.
U privatnom smještaju - stanje šaroliko.
- Znači, nađu se apartmani od 80 eura na noć do 250 čak, kazala je
Lorena John, predsjednica Udruge obiteljskog smještaja Istarske županije.
Najavljeni veći nameti mogli bi utjecati na porast cijena smještaja
- Jedan dio sigurno će podignuti cijene, sad, preporuka je da se ne podiže drastično zato što tad stvarno nećemo biti konkurentni,dodala je.
I premijer ističe da cijene kod nas rastu brže nego kod konkurencije, pa, s obzirom i na recesiju na emitivnim tržištima, upozorava:
- Da je politika cijena jedan od ključnih elemenata, možda sada i najvažniji element turista kada biraju svoju destinaciju, napomenuo je Andrej Plenković, predsjednik Vlade.
U nautičkom sektoru neke su marine već objavile porast cijena veza za ovu godinu, od 5 do 10%. No, porasli su, kao i svuda, troškovi rada.
- Nadam se da će kolege iz nautičkog sektora i marina imati mjere i biti umjereni u realnom povećanju cijena, rekao je Sean Lisjak, predsjednik Udruženja hrvatskih marina.
Više cijene u trgovinama
A većina naših turista, njih čak 80%, kupuje u trgovinama. Našim cijenama čude se i oni koji povremeno žive u Americi.
- Trgovine su kod vas, gledajući u određenoj kategoriji, skuplje 10-ak do 15%, kazao je
Hamdo Kusić.
Rasle cijene i u ugostiteljstvu
U ugostiteljstvu su cijene samo lani porasle za barem 10%, i turisti su već tada bili oprezni. Ugostitelji se žale na dobavljače - hobotnica se, primjerice, nabavlja i po 18 eura!
- Trebalo bi staviti salatu po 18 i 20 i sad imamo primjer da dođu 3-4 osobe i oni su samo s predjelom i pićem već na 100 eura i onda tražimo alternativu - maknut ćemo hobotnicu, stavit ćemo sipu, ispričao je
Sanel Berbić, vlasnik restorana.
Zbog viših cijena nabave, poskupljenja nisu zaobišla ni kafiće. A onda uviđamo da se može i s nižim cijenama.
- Obična kava nam je 1 euro, mali macchiato 1,10, veliki 1,20, rekla je
Lucia Popović, ugostiteljica te dodala: "imamo posla uvijek i stignemo platiti radnike, režije i sve ostalo, pokrijemo se".
- Morat ćemo svi dati malo od sebe i od svoje marže ako mislimo budućnost imati i baviti se i dalje s ovim, zaključio je
Joso Smolić, ugostitelj, potpredsjednik HOK-a-
Rezervacije za sezonu zasad su izvrsne. No čuju se glasna upozorenja da će upravo zbog cijena ovo biti - godina istine.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!