07:00 / 20.01.2022.

Autor: Ivanka Bukulin Zlatović/Dnevnik/HRT/IMS/V.G.

Rast cijena goriva utjecao i na poskupljenje prijevoza robe

Poskupljenja goriva, ali i prijevoza robe i sirovina

Poskupljenja goriva, ali i prijevoza robe i sirovina

Foto: Dnevnik / HRT

Poskupljenja nisu zaobišla ni Hrvatsku. Cijene goriva sve su veći uteg proizvođačima. Zbog njegova poskupljenja i prijevoz robe je skuplji, a sirovine ili gotove proizvode treba dostaviti na krajnju adresu. Usto, još nije normalizirano stanje u lancima opskrbe, a zbog širenja omikrona, pravila ulaska u neke zemlje stalno se mijenjaju. I dok su cijene u cestovnom prijevozu sada veće za 10%, u pomorskom su skočile i nekoliko puta.


Iz pogona u Svetom Križu Začretju dizajnerski namještaj izvozi se u 60 zemalja svijeta, pa čak i u daleku Australiju. Poskupljenja su brojna, no zasad ih proizvođač nije prelio na krajnjeg kupca.

- U mojoj poduzetničkoj karijeri dugoj skoro 30 godina ne sjećam se ovakvih turbulencija cijena, rasta cijena repromaterijala sirovina, transporta, energenata, svega što se sad događa u zadnjih 6 mjeseci, kaže Tomislav Knezović, Prostoria.

U njihovu slučaju najviše osjete poskupljenje čelika i električne energije, ali dio se odnosi i na prijevoz. Tu je i neizvjesnost kada će naručeni proizvod stići na odredište.

- Ujedinjeno Kraljevstvo je najveći problem, tu osim što je cijena transporta porasla preko 20% i vrijeme isporuke se poduplalo. Znači nešto što se čekalo za isporuku 6, 7 dana danas se čeka 14, 15 dana, kaže Knezović.

I prijevoznici su na mukama zbog skupoga goriva, čestih bolovanja radnika ali i pravila koja zemlje mijenjaju kako se mijenja epidemiološka situacija.

- Rastu i troškovi energenata i troškovi ljudstva, troškovi rezervnih dijelova, sigurno će narasti i troškovi osiguranja jer je sve riskatnije. Onda na kraju to bude jedno veliko sveobuhvatno povećanje. U cestovnom je sigurno 10%, kaže Boris Vavra, Primaco.

A u pomorskom i zračnom prijevozu poskupljenja su višestruko veća. Primjerice, jedan kontejner sada u prosjeku stoji i 5 puta više nego prije pandemije. Pa je i udio troška prijevoza u konačnoj cijeni sada mnogo veći.

- Baš sam kod jednog klijenta bio i razgovarali smo koliko je udio transporta rastao. Tipa, prije je bio 5% a narastao na 20-30%, što znači drastično, kaže Antonio Zrilić, Logiko.

Sva ta poskupljenja koja je zakotrljala koronakriza morat će se, neovisno u kojem iznosu, preliti u cijenu koju plaća krajnji kupac. Kako se sad čini, povratak na cijene prije pandemije ne očekuju ni najveći optimisti.


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!