14:07 / 15.03.2022.

Autor: I.Z./HRT/Hina

Uz Svjetski dan potrošača: Ulažite u financijske proizvode i usluge koje razumijete!

Konferencija "Potrošač u svijetu digitalnih financija"

Konferencija "Potrošač u svijetu digitalnih financija"

Foto: Sanjin Strukic / PIXSELL

Ulažite u one financijske proizvode i usluge koje razumijete, a da biste to postigli, nužno ih je i dobro proučiti, jedna je od poruka s konferencije "Potrošač u svijetu digitalnih financija" održane danas. 

Konferenciju je u povodu Svjetskog dana prava potrošača organiziralo Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, u suradnji s Ministarstvom financija, Hrvatskom narodnom bankom (HNB) i Hrvatskom agencijom za nadzor financijskih usluga (Hanfa).

Zamjenica predsjednika Upravnog vijeća Hanfe Ilijana Jeleč istaknula je da digitalizacija za potrošača stvara niz prilika, no, nažalost, i opasnosti.

- Tako postoji jednostavniji pristup financijskim uslugama, no s druge strane i velika količina informacija kroz koje se nije uvijek "lako probiti". Upravo zbog te količine informacija, potrošači nisu uvijek voljni dovoljno proučiti sadržaj o uslugama koje kupuju, apostrofirala je Jeleč.

- To je posebno problematično pri kupnji financijskih usluga i proizvoda, s obzirom da oni često podrazumijevaju ulaganja na dulje rokove, pa je stoga jako važno proučiti takvu ponudu, napomenula je.

Tu su i prijevare, primjerice putem poziva na ulaganja na društvenim mrežama koji obećavaju sjajne zarade "preko noći", no Jeleč je upozorila da često iza takvih oglasa stoje tvrtke koje uopće nemaju dozvolu za pružanje financijskih usluga.

Društvene mreže su preplavile i ponude za ulaganje u kriptovalute, pri čemu su iz Hanfe u više navrata upozoravali da takva ulaganja nisu regulirana, da su vrlo špekulativna, a da u slučaju naglog pada vrijednosti takvih ulaganja nema garancije na povrat uloženog novca.

- Zato uvijek savjetujemo potrošače da izbjegavaju visokorizične i špekulativne proizvode te da ulažu u ono što razumiju, pri čemu moraju proučiti usluge koje kupuju, istaknula je Jeleč.

U tom smislu, kazala je, ključna je edukacija potrošača, a Hanfa tu ulaže velike napore, putem i suradnje sa školama i sveučilištima s ciljem edukacije mladih, a pokrenula je i portal Novac za sutra, putem kojeg upoznaje građane s financijskim uslugama, čime se širi financijska pismenost.

Ćorić naglasio važnost udruga za zaštitu potrošača

S obzirom na velik broj prilika, ali i izazova za potrošače koje digitalno društvo nosi, ministar gospodarstva i održivog razvoja Tomislav Ćorić rekao je da je njegovo ministarstvo adresiralo niz dokumenata koji bi trebali pratiti trendove i izazove, pri čemu je izdvojio Nacionalni program zaštite potrošača 2021. - 2024. i novi Zakon o zaštiti potrošača, koji bi trebao biti u implementaciji od 28. svibnja ove godine.

Izvijestio je da su službe ministarstva u prošloj godini odgovorile na više od 6.000 telefonskih poziva potrošača te odgovorile na više od 3.000 upita putem elektronske pošte.

Dotaknuo se i prijedloga Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, s obzirom na izgledan ulazak Hrvatske u eurozonu s 1. siječnjem 2023. godine.

- U kontekstu i iskustva drugih zemalja koje su ušle u eurozonu, tu će postojati izazov kako na najbolji mogući način adresirati "eventualne devijacije" i u trenutku prelaska na euro zaštititi potrošače, kazao je Ćorić, dodajući da je praksa pokazala da je dvostruko iskazivanje cijena jedan od "dobrih automatskih stabilizatora nepoštenih praksi".

Apostrofirao je i važnu ulogu udruga za zaštitu potrošača te ih pozvao na još intenzivniju komunikaciju u nadolazećem razdoblju. Dodao je da je ministarstvo kroz natječaj adresiralo 350 tisuća kuna za jačanje institucionalnih kapaciteta tih udruga.

- Vjerujemo da takvu praksu treba nastaviti jer su nam te udruge najbolji mogući partner u izazovima s kojima se kontinuirano suočavamo, poručio je Ćorić.

Zaštita potrošača središnje načelo prijedloga zakona o euru

Na prijedlog zakona o euru osvrnuo se i državni tajnik u Ministarstvu financija Stjepan Čuraj, apostrofiravši da načela zaštite potrošača te ono zabrane neopravdanog povećanja cijena zauzimaju središnja mjesta u tom prijedlogu.

Čuraj je poručio da je trendove značajnog ubrzanja digitalizacije poslovanja, koji predstavljaju jedan od rijetkih pozitivnih utjecaja pandemije, nužno popratiti i pravovremenim i kontinuiranim financijskim obrazovanjem potrošača, kao i zakonskom regulativom.

Podsjetio je na istraživanje OECD-a iz 2019. godine, koje je pokazalo da je financijska pismenost u Hrvatskoj blago porasla u odnosu na 2015. godinu, kada su istraživanje na tu temu proveli HNB i Hanfa.

- Prosječna ocjena financijske pismenosti potrošača u OECD-ovom istraživanju iznosila je 12,3 od ukupno 21 boda ili 59 posto, dok je u prethodnom istraživanju iz 2015. to iznosilo 56 posto. No, unatoč tom povećanju, kod mladih od 18 do 29 uočen je najveći nedostatak financijskog znanja i vještina, apostrofirao je Čuraj.

Fras: Pripadnici starije populacije najočitije "žrtve digitalne revolucije"

U prilog činjenici da je pandemija ubrzala digitalizaciju idu i podaci Europske komisije, po kojima je u prvom tjednu pandemije korištenje digitalnih aplikacija u području bankarstva poraslo za 72 posto.

Iznoseći te podatke, viceguverner HNB-a Bojan Fras napomenuo je da je zanimljivo da se i nakon relaksacije mjera ti postotci nisu bitnije smanjili.

Fras je poručio da "digitalna revolucija" podjednako odgovara i bankama i njihovim klijentima - potonjima jer ubrzava i olakšava korištenje bankovnih proizvoda, a bankama jer omogućava racionalizaciju poslovanja i nudi "novo područje profitabilnosti".

No, kao najočitije "žrtve digitalne revolucije" Fras je označio pripadnike starije populacije, koji ne samo da imaju rezervu prema korištenju internet bankarstva već ponekad i prema korištenju bankomata i plaćanja karticama.

Digitalizacija je prisutna u svim oblicima bankarstva, no, poručio je viceguverner HNB-a, to nas ne smije odvesti u područje "digitalne monokulture", što znači da treba zadržati raznolikost bankovne ponude, pa tako i njene tradicionalne oblike.

- Kada je riječ o prigovorima potrošača, HNB ih je lani primio i obradio 906, no nijedan se nije odnosio na pitanje digitalnih bankovnih usluga, izvijestio je Fras.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!