Hrvati i ove godine u prosincu troše znatno više nego lani. Prema podacima Porezne uprave, od 1. do 26. prosinca potrošili smo 3 milijarde i 228 milijuna eura, što je 10 posto više u odnosu na isto razdoblje lani. Više je i fiskaliziranih računa. U prvih 26 dana prosinca izdano ih je oko 171,5 milijuna, što je gotovo 5 posto više u nego u istom razdoblju prošle godine. Rast potrošnje najviše je povezan s inflacijom i rastom plaća.
U trgovinama od danas službeno zimsko sniženje, ali na web-stranicama i aplikacijama robnih brendova još od sinoć nude se niže cijene.
Nada iz Zagreba kupuje putem interneta, ali ne sama.
- To mi kći kupuje, ne želim to naučiti. Ja ovako volim, to mi je kao gušt kad ja gledam, isprobavam i razmišljam hoću li se odlučiti kupiti, rekla je.
Darko iz Zagreba uopće ne kupuje na internetu.
- Isključivo kupujem u trgovinama. Ne vjerujem internetu uopće, to je novo doba, ali ja apsolutno ne vjerujem. Samo tradicija, kad opipate materijal. Točno kao i novac, nema digitalni, samo živa lova, istaknuo je.
Neki su došli po darove.
Fran ima 14. rođendan, poželio je parfem - i dobio ga. Rekao je i da njegovi roditelji uopće ne paze na cijene.
Karlo iz Zagreba dobio je za Božić dron, no bio je pokvaren pa je došao po drugog.
I dok jedni vjeruju da su prošli povoljnije, drugi sumnjaju da će im se kupnja na kraju isplatiti.
Gospođa u Rijeci misli da su sve to samo trgovački trikovi.
- Ja sam nezadovoljna sa sniženjima jer su se prvo dignule cijene pa onda spustile. Pa to svi znaju, rekla je.
Druga gospođa u Splitu smatra da su sniženja povoljna.
- Mislim da su dobra sniženja, primijeti se na cijeni, rekla je.
Netransparentne cijene i nemogućnost reklamacije najčešći su prigovori potrošača trgovcima.
- Važno je napomenuti da je potrebno označiti dvije cijene. Najnižu cijenu koja ja bila u razdoblju od 30 dana prije početka sniženja te sniženu cijenu u slučaju dodatnih snižavanja, odnosno dodatnih valova sniženja, opet se referiramo na onu incijalnu cijenu koja je bila najniža u razdoblju od 30 dana prije samog sniženja, objasnila je Maja Bogović, direktorica Sektora za trgovinu HGK.
- Naš je nekakav apel da se izbjegavaju trgovine gdje stavljaju sniženje do 80 posto, do 90 posto. Kad potrošači uđu u trgovinu, vide da se tu radi o dva proizvoda od 80 posto, a ostalo su sniženja od 10 ili 15 posto. Mi bi to iz udruge potrošača svrstali u nepoštenu poslovnu praksu, naglasila je Tanja Popović Filipović, predsjednica Centra za edukaciju i informiranje potrošača.
Zimsko sniženje traje 60 dana i kako se bude bližilo kraju, cijene bi trebale biti sve niže.
U jednom zagrebačkom trgovačkom centru bila je i ekipa HRT-a. U središnji Dnevnik HRT-a javila se uživo novinarka Silvana Skočajić.
- Mi smo u ovom trgovačkom centru bili negdje sredinom dana i moram priznati da gužve nisu velike. No sezonska sniženja tek su krenula i čini se da će svi oni koji mogu i ovaj put iskoristiti priliku i kupiti ono što mogu i što im treba po nižim cijenama.
Zimska sniženja, baš kao i ljetna, traju dva mjeseca, imaju nekoliko krugova i tada cijene budu niže nego što su sada. Iako neki ne vole kupovati na internetu, istraživanja govore upravo suprotno.
- Najnovije istraživanje HGK kaže da u posljednja tri mjeseca 75% građana kupuje na internetu, a taj je postotak puno veći kada govorimo o mladima do 30 godina života - čak 94%, dodala je Skočajić.
Dala je i savjet u vezi s rokom povrata ili reklamacije.
- Rokovi nisu isti na internetu i u trgovinama. Na internetu su oni 30 dana, a u trgovinama ovise o tome u kojoj trgovini ste kupili proizvod i kakva su pravila. Najbolje je pitati trgovce koliki su rokovi i naravno - sačuvati račun, rekla je Skočajić.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!