10:37 / 31.03.2021.

Autor: Emisija "A sada Vlada"/Hrvatski radio/HRT/D.S.

Ministar Butković najavio veliku reformu željezničkog sustava

Oleg Butković

Oleg Butković

Foto: A sada Vlada / HRT

U emisiji Hrvatskoga radija "A sada Vlada" gostovao je Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture. Govorio je o aktualnim temama iz svojeg resora, ali se osvrnuo i na temu koja ovih dana dominira u javnom prostoru - komunikacija predsjednika Republike i predsjednika Vlade.

- Čini mi se da je predsjednik shvatio koje su njegove stvarne ovlasti i mogućnosti pa je shodno tome odlučio nepristojno i neprimjereno komunicirati i vrijeđati sve oko sebe kako bi privukao pažnju i stvorio privid da nešto radi. Predsjednik može predlagati reforme, a reforma pravosuđa je potrebna, međutim on nema mogućnosti da nešto sam napravi, on to može napraviti jedino u suradnji s Vladom RH. Njegovo ponašanje je iracionalno, smatra Butković.


Otpočetka je naglašeno od predsjednika Vlade i ministra pravosuđa da Vlada odnosno HDZ nema prijedlog za čelnu osobu Vrhovnog suda, zna se po Ustavu kakav je postupak izbora, rekao je Butković te izrazio uvjerenje da će se strasti smiriti i da će se izabrati novi predsjednik Vrhovnog suda.


O nacionalnom planu oporavka


Na pitanje što će se konkretno prema Nacionalnom planu oporavka događati u njegovu resoru, odgovorio je kako se dokument radi od kolovoza 2020., bili su uključeni svi sektori, i ovo je prilika da se hrvatsko gospodarstvo vrati na trendove iz 2019., a za to je potrebno imati kvalitetnu pripremu i kvalitetne projekte, i u tom se smislu temelji i dokument koji treba do 30. travnja dostaviti Europskoj komisiji.


- U resoru prometa, već sad smo na razini većoj od 25 mlrd. kn investicija u prometnu infrastrukturu, to jesu javni projekti koje provode državne tvrtke, međutim izvode ih privatne tvrtke pa nije točno da od sredstava usmjerenih u promet i velike projekte neće imati korist građevinska struka.


Temelj svega toga su reforme, rekao je i najavio veliku reformu željezničkog sustava, pomorskog sustava, unutarnje plovidbe. Na osnovi tih reformi ići će se u velike projekte koje će se nastaviti ne samo kroz mehanizam za otpornost, nego i kroz novu financijsku perspektivu 2021. - 2027., tako da tu projekata i nedostaje, kazao je Butković. 

To je nova zadaća i za HŽ infrastrukturu, Hrvatske ceste, Hrvatske autoceste jer ovo je prilika koja se ne smije propustiti, smatra.


Komentirao je i postupak javne nabave u njegovu resoru te najavio da se traže rješenja kako da se izmjenom Zakon o javnoj nabavi spriječe manipulacije. Ne možemo nikomu uskratiti pravo na žalbu, međutim žalbe trebaju biti konkretne i ne bi trebale "kupovati vrijeme" za nekoga, kaže.


Uz velika ulaganja u željeznicu, najavio je ulaganje u širokopojasni internet, agregacijsku infrastrukturu, pristupnu infrastrukturu i luke. Trenutačno se ulaže 1,5 mlrd. kn u luke na cijelom Jadranu, što je najveći investicijski ciklus. 


Za radove na Pelješkom mostu kaže da idu prema planu, rok nije upitan te će sve biti na vrijeme gotovo zajedno s pristupnim cestama.


Jedan od najteže pogođenih pandemijom jest sektor povremenog prijevoza. Ministar je najavio da se traži rješenje za taj sektor, ali i druge pogođene koronakrizom odnosno za djelatnosti kojima je pad prihoda veći od 80 - 90%. 

Jedna od mjere koju je trebalo napraviti u postupku restrukturiranja cestovnog sektora je uvođenje novog sustava naplate, međutim zbog pandemije i posljedičnog pada prometa nije provedena. Taj  projekt je kandidiran u Mehanizmu za otpornost, kazao je Butković te najavio novi natječaj koji bi trebao biti raspisan do kraja godine.


Očekuje da bi novi sustav beskontaktnog plaćanja cestarine mogao profunkcionirati 2022., najkasnije početkom 2023. Unatoč smanjenju prihoda zbog pandemije, ne očekuje povećanje cestarine.


Rekao je kako je i u kontaktu sa sindikatom pomoraca i stožerom civilne zaštite te kako se nada da će se s većim količinama cjepiva ubrzati cijepljenje pomoraca. 


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!