Centralni zdravstveni informacijski sustav se normalizirao

19.07.2023.

Zadnja izmjena 12:58

Autor: Ruža Ištuk/Dnevnik/HRT/IMS/Hina

Proteklih sedam dana liječnici i ljekarnici imali su velikih problema sa spajanjem na centralni informacijski zdravstveni sustav. Liječnici nisu mogli izdavati recepte i uputnice, a ljekarnici građanima lijekove.

CEZIH je ključni je softver koji povezuje HZZO, zdravstvene institucije, ljekarne, laboratorije te ugovorne privatne prakse. Zbog nadogradnje sustav nije funkcionirao od 13. srpnja. Iz HZZO-a su priopćili da danas radi korektno. 

Nema recepata za lijekove, nema uputnica za pretrage i preglede, i tako danima.

- Sad smo se već navikli na e-upućivanje i ovo je sad izazvalo pomutnju, a onda opet ljeto je, jako je vruće, sada odlazak u ordinaciju, pa nakon toga u ljekarnu predstavlja određeni napor za Ljude. Problem je za ljude koji su na putovanju, ne mogu podići lijek u ljekarni koja nije njihova, problem je za starije osobe, za ljude koji žive u dislociranim područjima, objašnjava Ivica Belina, predsjednik Koalicije udruga u zdravstvu.

Pacijenti nezadovoljni, liječnici nemoćni.

- Naravno da je to kaos, radimo dvije ambulante zato što su godišnji odmori, radimo pacijente koje djelomično poznajemo, ne možemo dobiti nalaze to je ono najvažnije, laboratorijski nalazi ne dolaze, ne dolaze rendgenski nalazi, rekla je Branislava Čilić,  specijalistica obiteljske medicine.

Bez isprintanih recepata i uputnica ni liječnici ni ljekarnici nisu mogli gotovo ništa.

Iz HZZO-a isprike, ali i objašnjenje - za sve je kriva nadogradnja i pogreška u centralnom informacijskom zdravstvenom sustavu. 

Problem je nastao zbog nove, prilagođene inačice dogradnje programa za zaštićeno spajanje vanjskih korisnika. Iz HZZO-a je priopćeno kako su pojedini zdravstveni djelatnici imali od četvrtka 13. srpnja poteškoće. Istog dana dane su upute svim informatičkim podrškama zdravstvenih ustanova na kakav način korisnicima omogućiti spajanje na CEZIH sustav. Upute su objavljene i na stranici cezih.hr i hzzo.hr

- U ovom slučaju imao je jednu anomaliju u radu koja se nažalost dogodila, to je softversko rješenje koje kao i svako, moguće je da u sebi ima pogrešku iako se radi o jednoj ozbiljnoj svjetskoj kompaniji, na žalost prilikom korištenja dogodilo se da se neugodno manifestiralo da svi korisnici se nisu mogli spojiti na sustav, pojašnjava Jelena Curać, pomoćnica ravnatelja za IT tehnologije HZZO-a.

Od sutra bez smetnji


Sigurnosne nadogradnje programa za zaštićeno spajanje neophodne su i izuzetno bitne, kako bi povjerljivi podatci o našim osiguranicima koje sadrži CEZIH ostali zaštićeni. Nakon što su tvrtke/programske podrške zdravstvenih ustanova jučer intenzivnije postupile po uputama poslanima još 13. srpnja, rad na sustavu se normalizirao.

U HZZO-u ističu kako ipak nije sve stalo: 5 je posto manje izdanih uputnica i recepata u odnosu na isto razdoblje prošle godine.

Iako se na rješenju problema radi sedam dana, tek se danas sustav vratio u normalu, a sutra bi, kažu, svi trebali neometano raditi.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!