13:37 / 02.09.2021.

Autor: P.F./HRT

Marić: 95% prekoračenja su prešutna, odgonetnuti što je dovelo do toga

Ministar Zdravko Marić o prešutnim prekoračenjima

Ministar Zdravko Marić o prešutnim prekoračenjima

Foto: HRT/Dubravka Petric / PIXSELL

Ministar financija Zdravko Marić održao je nakon sjednice Vlade konferenciju za novinare na kojoj je govorio o prešutnim prekoračenjima na računima. Između ostalog, rekao je kako je 95% prekoračenja na tekućim računima građana prešutna prekoračenja te kako treba odgonetnuti što je dovelo do toga.

- Dobili smo podatke na makrorazini i oni odgovaraju onima koji su u medijima i s kojima smo mi u Vladi jedino i raspolagali. Od ukupno od 2,6 milijuna tekućih računa građana oko 1,8 milijuna računa ima odobrena prekoračenja, a negdje je oko 65% od njih je stvarno u oblicima prekoračenja. Ima građana koji imaju odobreno prekoračenje, ali ga ne koriste. Ono što je predmet našeg interesa, i zato smo zatražili dodatne podatke od HNB-a, da vidimo trendove zadnjih godina i da probamo odgonetnuti što je dovelo do toga da se od broja prekoračenja čak 95% odnosi na prešutna prekoračenja, a samo 5% na dopuštena ili dogovorena prekoračenja ugovorom, rekao je Marić.

- Kolokvijalno rečeno "minusi" ta dva proizvoda ili te dvije usluge imaju svoje razlike, a to je da su dopuštena prekoračenja regulirana ugovorom. Ona su na neki način i kreditni posao jer su zakonom precizirane odredbe, primjerice o otplati i visini efektivne kamatne stope, dodao je.

- Temeljem podataka koje nam je HNB prezentirao i koje smo još zatražili, napravit ćemo dodatnu analizu. Ako će biti potreba, a i upravo idemo u tom smjeru, zakonski ćemo regulirati određene stvari, odnosno doći će do izmjena i dopuna zakona s jasnim fokusom zaštite potrošača, naglasio je ministar financija.

Naveo je da te izmjene neće dovesti do iznenadnog smanjivanja ili potpunog ukidanja tih prekoračenja.

- Naše eventualne izmjene ni u kojem slučaju ne bi smjele i neće dovesti do toga da dovedu do nekog iznenadnog, izvanrednog ili ubrzanog smanjivanja ili potpunog ukidanja tih prekoračenja, rekao je Marić.

Dominanto bi trebalo biti dopušteno, a ne prešutno prekoračenje

Ni u kom slučaju ne bi bila ideja da dođe do nekakvog paničnog djelovanja banaka, a onda i dodatnih problema za građane, dodao je i i istaknuo da je Vladina namjera suprotna: osigurati određeno vrijeme u kojemu bi se dvojbene situacije regulirale.

Istaknuo je kako bi osnovni koncept prekoračenja trebao biti dominantni, a dodatni bi trebao biti povrh njega. No upravo su dominantna ta dodatna, prešutna prekoračenja i čak ih je 95%.

Iznio je podatak kako je od ukupnog iznosa, negdje oko 31.000 građana je u dopuštenom prekoračenju, a 840.000 građana je u prešutnom. Kad se gleda kamatna stopa prosječna kamatna stopa na dopuštena je 7,6%, a na prešutna između 10 i 11%, dodao je Marić.

Na pitanje je li HNB mogao brže reagirati Marić je rekao da može govoriti iz prizme tijeka godina.

- Oba instituta su u našem zakonodavnom sustavu od 2010. godine. Kada i na koji način je došlo do značajnijeg porasta udjela i nominalnog iznosa ovih prešutnih prekoračenja, tek trebamo vidjeti. Za pretpostaviti je da to kreće od 2018. godine kada je odlukom, koja je u djelokrugu HNB-a, u izračun efektivne kamatne stope uključena i naknada za tzv. vođenje tekućeg računa što poglavito kod građana koji imaju niža primanja nažalost u toj matematici znači relativno veći udio. Je li to bio glavni razlog to tek treba utvrditi, ali za pretpostaviti je da je to jedan od razloga zašto su banke krenule prema prešutnom prekoračenju i da su ti trendovi i do danas vidljivi, objasnio je Marić.

Premijer Andrej Plenković na sjednic je Vlade najavio mogućnost zakonskih izmjena kojima bi se reguliralo prešutno prekoračenje na tekućim računima građana.

Proračun i fiskalni podaci

Marić je potom govorio o proračunu i fiskalnim podacima - poreznim prihodima koji su viši 0,7% viši u odnosu na isto razdoblje u 2091., PDV je 4% viši, a porez na dobit je očekivani ispod indeksa 100 jer se porez odnosi na 2020. godinu (2019. se temeljio na 2018. godini koja je bila bolja od 2020. godine), no blago je ispod očekivanja. Doprinosi za mirovinsko osiguranje su oko 4% viši u odnosu na 2019. i na tragu su očekivanja. Trošarine su različite, pokazatelji su različiti. Blago kasne trošarine na automobile, smanjivali smo dodatno porezna opterećenja zbog zanavljanja voznog parka no činjenica da je tijek roba blago usporen i na globalnoj razini.

Govorio je i o detaljnoj slici prihoda: Vrijednost fiskaliziranih računa samo u turizmu , samo u kolovozu je 21% više nego 2019., dok je u srpnju bilo 5% više.

- Kao Vlada smo fokusirani i na troškovnu strana proračuna jer ključ javnih financija leži na rashodima, naglasio je Marić.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!