Međunarodni je dan pismenosti. Prilika je to da se još jednom upozori na velik problem u većem dijelu svijeta, u kojemu je, prema podacima UNESCA, oko 771 milijun nepismenih osoba. U Hrvatskoj je, prema posljednjim dostupnim podacima iz 2011., nepismeno oko 32 tisuće stanovnika. A pandemija je donijela nove izazove.
Korana ide u 7. razred. Godišnje pročita 50-tak knjiga, najviše ljeti. A s čitanjem, rodila se i ljubav prema pisanju.
- Volim pisati sastavke u školi, često crpim inspiraciju iz knjiga. U čitanju knjiga proširuje se vokabular, uvjerena je Korana, Zagreb.
Da se čitalačke navike stječu od najranije dobi, znaju i ovi učenici drugog razreda. Kada im u posjet dođe bibliobus, svaki od njih posudi barem 3 slikovnice.
- Možete zamisliti kad oni ulaze u učionicu poslije bibliobusa, sa tri slikovnice u rukama i pričama, kaže Željka Filaković, učiteljica razredne nastave, OŠ Katarine Zrinski, Krnjak.
No s godinama su u dječjim rukama sve češće i mobiteli i računala, sve manje olovka i knjiga.
- Djeca sve manje i manje čitaju, navikli su sada na videe i brojne aplikacije s kratkim sadržajem gdje apsolutno ništa ne čitaju, ustvrdio je Marko Prpić, učitelj hrvatskog jezika, OŠ Marina Držića, Zagreb.
I nije to jedini izazov s kojim se učitelji susreću.
- Ono što uočavamo je izuzetno nepravilan hvat olovke i nemogućnost slijeđenja naših uputa da se piše odozgo prema dolje i slijeva na desno, ističe Željka Zagorac, učiteljica razredne nastave, OŠ Borovje, Zagreb.
A uporaba digitalne tehnologije, posebice u posljednje dvije godine, donijela je nove izazove - korištenje skraćenica.
- Puno se koristim skraćenicama i onda u govoru ponekad znam zablokirati, onda se koristim skraćenicama, a onda se malo teže opet prebaciti na normalne riječi, kaže Klara, maturantica, Gospodarska škola Varaždin.
Na međunarodni dan pismenosti stručnjaci još jednom ističu - čitanje je vrlo važno i treba ga što više poticati.
- Svaki puta kada vrate knjigu i ništa neće posuditi, ja uvijek stimuliram pitanjem, hoćeš li nešto posuditi mimo lektire, rekla je Ana Domović, knjižničarka, OŠ Borovje, Zagreb.
Jer i do 15 minuta čitanja dnevno od najranije dobi potaknut će maštu i kreativnost svakog djeteta.