Za manje od dva tjedna počinje jesenski rok za upis u srednje škole. Na ljetnom roku upisano je 38.576 učenika, a njih 590 svoje će mjesto tražiti u jesenskom krugu. Prijave će trajati od 25. do 29. kolovoza. Rezultati će biti objavljeni 1. rujna, a učenici će upisnice dostavljati 3. rujna.
Upisi se, kao i prethodnih godina, provode elektronički putem sustava NISpuSŠ. Predsjednica Udruge hrvatskih srednjoškolskih ravnatelja Suzana Hitrec istaknula je da je takav sustav znatno olakšao postupak.
- Upisi su nam odlično organizirani i odahnuli smo otkada imamo e-upise. Sve se može obaviti putem e-maila, bez dolaska u školu, rekla je.
Slobodna mjesta i bodovni prag
Učenici se trebaju informirati o slobodnim mjestima i bodovnim pragovima, koji su ostali isti kao u ljetnom roku. Oni koji nisu imali dovoljno bodova za željeni program tada, nemaju ih ni sada pa moraju odabrati drugu školu. Za programe koji zahtijevaju dodatne provjere znanja, poput umjetničkih i medicinskih, rokovi su objavljeni na mrežnim stranicama škola.
Hitrec očekuje da će se svi zainteresirani uspjeti upisati jer slobodnih mjesta ima više nego neupisanih učenika. Ako netko ostane neupisan i nakon jesenskog roka, može se prijaviti izravno školama koje još imaju mjesta.
Manje djece, zatvoreni programi
Govoreći o većem broju slobodnih mjesta, naglasila je da problem nije u kvotama, nego u manjem broju djece.
- To je zabrinjavajuće za Hrvatsku iz niza razloga, ne samo zbog upisa u srednju školu, rekla je, dodavši da je važno uzeti u obzir potrebe tržišta rada, ali i interes učenika i roditelja.
Neki programi nisu upisali nijednog učenika pa ih je Ministarstvo zatvorilo, što znači da će se za profesore u tim programima morati pronaći rješenje kroz zbrinjavanje tehnološkog viška.
Reforma strukovnog obrazovanja
Reforma donosi modularnu nastavu, u kojoj se moduli izvode intenzivno u kraćem razdoblju, uz više sati tjedno.
- Učenici će time imati priliku puno više vježbati i praktično raditi, rekla je Hitrec, upozorivši da će najveći izazov biti prostorna organizacija jer se učenici u mnogim modulima dijele u grupe.
Kao ravnateljica Upravne škole u Zagrebu, istaknula je da je u šest razreda ostalo 11 nepopunjenih mjesta, no očekuje da će se ona popuniti. Ove godine uvode novi program upravno-poslovnog referenta, s usmjerenjem u trećem razredu prema upravnom referentu ili poslovnom tajniku.
Privlačenje učenika i školski projekti
Škola se promovira putem društvenih mreža, osobito Instagrama i TikToka, gdje sadržaj izrađuju sami učenici. Popularni su i projekti poput rekreacijskog dana na Jarunu ili dana obrnute kuhinje, kada učenici preuzimaju sve poslove u školi, od predavanja do čišćenja i pripreme doručka.
Novi program donosi satnicu jezika i matematike jednaku onoj u gimnazijama, uz pojačani praktični rad u strukovnim predmetima.
- Tako ćemo još bolje zadovoljiti uvjete na tržištu rada, ali i postići bolje rezultate na državnoj maturi, rekla je Hitrec.
Prosjek bodova i novi materijali
Prosjek za upis u Upravnu školu bio je 62 boda, a upisani su uglavnom odlični i vrlo dobri učenici. Hitrec upozorava da se ocjene iz osnovne škole često temelje na subjektivnoj procjeni te da mnoge učenike u prvom razredu čeka svojevrsni šok zbog intenzivnijeg tempa učenja.
Što se tiče udžbenika, za opće predmete oni su već tiskani, a za strukovne module osigurani su digitalni obrazovni materijali dostupni učenicima i nastavnicima.
Priprema nastavnika i poruka za novu školsku godinu
Ravnatelji i stručni suradnici planiraju pružati podršku nastavnicima u primjeni novih metoda, potičući kolegijalno učenje i razmjenu iskustava.
Hitrec poručuje profesorima da nema razloga za strah od promjena.
- Oni dobro rade svoj posao i imaju odlične ideje. Sad će imati još više prostora i vremena da to realiziraju, kaže.
Učenicima savjetuje da se nove metode i vještine prihvate kao prilika za bolje rezultate i uspješniji život.
- Nema straha, čeka nas nova školska godina i vjerujemo da će ona biti vrlo uspješna, zaključila je.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!