Na Dan Istarske županije otvorena je obnovljena stara cijev tunela Učke. To je jedan od najvećih infrastrukturnih zahvata na Istarskom ipsilonu. Ispred obnovljene cijevi tunela Učka za Dnevnik HTV-a javila se Klara Dujmović, koja je razgovarala s direktorom tvrtke Bina Istra Darkom Silićem.
Istra mnogo dobiva prometom kroz obje cijevi, a još više će dobiti kad bude završena i posljednja dionica auto ceste od Zagreba do Pule, od tunela Učka do čvora Matulji iznad Rijeke.
Važan je to događaj za gospodarstvo i za lokalno stanovništvo. Prva vozila krenuti će u petak ujutro u šest sati, a 2027. vozit će se punim profilom autoceste.
- Kroz ovaj tunel dnevno prođe prosječno 14.000 vozila. Ljeti čak i do 18.000 vozila. To je žila kucavica za Istru i Primorsko-goransku županiju i poveznica s ostatkom Republike Hrvatske. Ova cijev će sigurno doprinijeti ne samo sigurnosti, nego i protočnosti, tako da možemo osigurati nesmetan prolaz i putovanje naših korisnika. Obnova je bila vrijedna 25 milijuna eura, rekao je direktor tvrtke Bina Istra Darko Silić.
Sredstva za obnovu uložena su od strane Bina Istre, naveo je.
- Bilo je jako puno zahtjevnih radova. Trebalo je obnoviti sve i napraviti neke stvari koje nisu napravljene za vrijeme građenja prve cijevi. Bila je u jako lošem stanju nakon godina uporabe, kaže.
U posljednjih 40 godina kroz tunele prošlo je 80 milijuna putnika, a nije bilo poginulih, na što je Silić posebno ponosan.
- Naš 21 vatrogasac i 15 ophodara brinuli su o tome, ali sada imamo novu sala komande i međuspojeve svakih 250 m, mislim da konačno možemo mirno spavati, navodi.
Govoreći o naplati korištenja tunela rekao je da je gotovo 300 milijuna eura uloženo u posljednje dvije godine.
- To su investicije, ali i krediti, no cestarina se neće zbog toga dizati, poručio je.
Gradi se paralelno i na Matuljima
- Riječ je jako složenom projektu, to je jedan od većih izazova - osigurati promet, tj. da ga ne zaustavljamo dulje uslijed miniranja, rekao je Silić.
Na obnovi stare cijevi radilo je 150 radnika.
Postavljeni su novi sustavi odvodnje i vodoopskrbe, s obzirom na to da se u spiljama oko tunela nalaze podzemni izvori.
Ugrađeni su i novi sustavi vatrodojave, signalizacije, videonadzora, LED rasvjeta i nova armiranobetonska podloga kolnika. To je jedan od najvećih infrastrukturnih zahvata na Istarskom ipsilonu.
Radovi vrijedni 25 milijuna eura
Na svečanosti otvaranje bio je i premijer Andrej Plenković, koji je prethodno stigao u Pazin na proslavu Dana Istarske županije. Sudjelovali su i ministar mora prometa i infrastrukture Oleg Butković te istarski i primorsko-goranski župani Boris Miletić i Ivica Lukanović.
- Sada kada će u funkciji biti u potpunosti dvije cijevi, mijenja se cijela slika pristupa Istri, protočnost i sigurnost prometa. Utjecat će to i na gospodarske tokove, na turizam, na promet, na ukupni razvoj i zaista će ove dvije cijevi tunela Učka biti spoj Istre s Hrvatskom, snažan, čvrst i rekao bih - zauvijek, poručio je Plenković.
Istaknuo je da će se promet prema Istri dodatno poboljšati dovršetkom posljednje dionice autoceste od tunela do Matulja, na kvarnerskoj strani, duljine 12 kilometara. To se očekuje do kraja 2026. Time će se istarski ipsilon povezati s riječkom obilaznicom i mrežom hrvatskih autocesta.
Plenković je dodao da preostaje izgraditi drugi vijadukt preko doline Mirne i most preko Limskog kanala, čime će se u potpunosti završiti istarski ipsilon s četiri trake.
Najavio je mogućnost pretvaranja Istarskog ipsilona u "iks", izgradnjom dionice od Žminja do Labina. Procjenjuje se da bi radovi stajali oko 400 milijuna eura, a trajali tri godine.
Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao je da je za realizaciju punog profila Istarskog ipsilona uloženo do sada nešto više od 600 milijuna eura, a nakon isteka koncesije sva će izgrađena infrastruktura ostati u vlasništvu Republike Hrvatske.
- To je princip na kojem ova Vlada ustraje, graditi i ulagati za budućnost, a ne odustajati i ne rasprodavati ono što generacije stvaraju, naglasio je Butković.
Među prvima kroz tunel je prošao i HRT-ov novinar Marko Percan.
Dobra je vijest za vozače da će vožnja, primjerice, od Pule do Zagreba trajati samo dva i pol sata. Što se cestarina tiče, za dionicu Pula - Učka potrebno je izdvojiti 11,40 eura.
Za stanovnike ovog područja najvažnije je pitanje cijena
Ako "Ipsilonom" putujete do Učke i natrag, platit ćete to gotovo 23 eura! Usporedbe radi, za vinjetu od 16 eura možete se svim slovenskim autocestama voziti tjedan dana. Neki zato i dalje zazivaju ukidanje naplate.
- Ovih dana će se otvoriti dionica Beli Manastir - mađarska granica, bit će besplatna, besplatan je tunel Sv. Ilija, besplatan je Krčki most, besplatna je dionica Zagreb – Zaprešić, podsjetio je saborski zastupnik IDS-a Dalibor Paus.
Ako pitate stanovnike Istre, takav bi im se rođendanski poklon za Dan županije svidio, no izglednije je da će zasad sve ostati samo na lijepim željama.
S istarskim županom Borisom Miletićem razgovarao je novinar Marko Percan.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!