Svečanost spajanja mosta preko Cetine
Foto: Marko Begovic / PIXSELL
Nakon Pelješkog mosta, završen je još jedan iznimno zahtjevan građevinski projekt u Hrvatskoj - most Cetina u kanjonu istoimene rijeke u Omišu. Most od 152 metra vidljive duljine te zajedno s dijelom u tunelima 224,45 metra duljine dio je 4 kilometra duge omiške obilaznice koja se uz stanke gradi dulje od desetljeća i vrijedna je ukupno oko 70 milijuna eura. Obilaznica će biti dio buduće brze ceste Split - Omiš i trebala bi za promet biti otvorena ove jeseni.
Na mostu Cetina i večeras je ekipa HRT-a na ovaj veliki dan za Dalmaciju. No Omišani će i ove turističke sezone morati trpjeti prometne gužve.
- Još ovo ljeto bit će ista priča, nervoze i gužve, ali od jeseni će profunkcionirati ova omiška obilaznica koja obuhvaća tri tunela i ovaj most, most Cetina. Nalazi se na visini od 70 metara, vidljivi dio mosta dug je 152 m i ono što je impozantno je to što se nalazi između dvije klisure, izvijestila je u središnjem Dnevniku HTV-a novinarka Ivana Šilović.
- Do jeseni moramo završiti ovu cijelu dionicu koja vodi od državne ceste D8 na jugoistoku do državne ceste D70 na sjeverozapadu. Ta cesta osim ovog mosta čiju smo čeličnu konstrukciju spojili danas na mostu ima još dosta posla. Cijelu dionicu treba asfaltirati, treba opremiti tunel, treba prometna signalizacija, opreme instalacije za dojave u Centar za kontrolu. Još je dosta posla koji iziskuje vrijeme, ali vjerujem da ćemo to do jeseni riješiti, rekao je Tomislav Cvetko, dipl. ing., Hrvatske ceste.
Što se tiče vizualnih dijelova mosta koji su prije spajanja dva dijela bili na različitim visinama Cvetko je rekao kako je to dio tehnologije građenja kojom se radio most.
- Znali smo cijelo vrijeme da će se most spojiti na istoj visini, objasnio je.
Ovaj most vrlo je važan objekt za buduću brzu cestu od Solina do Dugog rata pa do Omiša koju se čeka desetljećima. To će itekako rasteretiti Jadransku magistralu.
Most Cetina preko kanjona rijeke Cetine u Omišu danas je spojen, a nadsvođuje Cetinu čeličnim lukom čiji su krajevi učvršćeni u tunelima s obje strane mosta, pa je njegova duljina veća od vidljive konstrukcije. Vrijednost radova je 23,16 milijuna eura (bez PDV-a), a riječ je o projektu čija će realizacija doprinijeti prometnom rasterećenju gradske jezgre Omiša i smanjenju gužvi.
Procjenjuje se da će obilaznica, koja se sastoji od tri tunela i jednog mosta, za trećinu smanjiti promet kroz središte Omiša. No sve to tek najesen, nekoliko mjeseci nakon planiranog roka.
Obilaznica je s istočne strane spojena s Jadranskom magistralom, no sa zapadne, splitske strane vodi u zaleđe - na lokalnu cestu Tugare - Srinjine - Split. To je privremeno rješenje do izgradnje brze ceste Split - Omiš, koja je čekana desetljećima. Ta prometnica, vrijedna čak 300 milijuna eura, sada je prioritet u hrvatskoj cestogradnji.
- Plan je da je završimo u toj prespektivi koja traje do 2027.-me, to nam je krajnji rok, ali kao što je rekao i predsjednik Vlade ne možemo mi točno danas reći kad će to biti gotovo, izjavio je ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković.
Premijer Andrej Plenković izrazio je zadovoljstvo zbog dovršetka tog velikog projekta te gradnje još niza prometnica diljem Hrvatske, posebno u Dalmaciji.
"Čudo od mosta"
Most Cetina je "Čudo od mosta", kazala je novinarka HTV-a Ivana Šilović u podnevnom Dnevniku dodajući da i stručnjaci tako zovu most nad Cetinom.
- Nalazi se na 70 metara visine, između dvije goleme klisure, a sa svake strane završava u tunelu. Ovaj objekt izuzetno je važan za buduću brzu cestu Solin-Split-Dugi Rat-Omiš, dodaje Šilović te napominje da će se na taj način rasteretiti promet na Jadranskoj magistrali.
Nitko nije htio sa sigurnošću prognozirati kada bi mogla biti gotova ta brza cesta, ali se nadaju da bi to moglo biti 2027. godine.
Na spajanju je bio premijer Andrej Plenković koji je izjavio da je spajanje mosta Cetina "dobra stvar za Omiš, Dalmaciju i Splitsko-dalmatinsku županiju" te kako vjeruje da će obilaznica Omiša biti dovršen do jeseni i da će se tada mostom moći i voziti.
Most je, kako je rekao, bitan objekt na budućoj cesti Solin - Stobreč - Dugi Rat - Omiš, koja će biti ključna za rasterećenje prometa Jadranskom magistralom, posebno tijekom ljetne turističke špice.
- Most Cetina još je jedan doprinos investicijama u cestovnu infrastrukturu u Hrvatskoj, rekao je Plenković i podsjetio na druge veće prometne projekte, kao što je autocestovno povezivanje Baranje s mrežom autocesta, cesta D403 u Rijeci, izgradnja druge cijevi tunela Učka i autocesta Lekenik - Sisak - Petrinja.
Premijer nije htio iznositi datum završetka kompletne prometnice od Solina do Omiša, jer to ovisi o javnim nabavama i natječajima, no rekao je da će dio od Makarske do Omiša biti gotov do jeseni.
- Ideja je vlade da to ide što brže, dodao je.
Smatra da je Omiš izgradnjom mosta Cetina dobio dodatnu vrijednost.
- Ovaj projekt je prekrasan, on na neki način oplemenjuje vizuru kanala Cetine, rekao je.
Novi paket mjera bit će predstavljen idući tjedan
Premijer Plenković je najavio da će paket mjera biti predstavljen idući tjedan. Cilj je, kaže, raditi u interesu građana i gospodarstva, osigurati dvije ključne točke:
- Jedna je da u svakom trenutku imamo sigurnost opskrbe energentima, što se u 2022. godini i dogodilo, nikad nije falilo plina, niti struje. Ako je koji trenutak negdje falilo plavog dizela, onda se u istom danu rješavalo. Drugi element je - priuštiva cijena, rekao je.¸
- Taj snažan element subvencioniranja cijena plina i struje, bila je ključno da smo kroz jesen i zimu prošli tako da cijena energenata nije utjecala na standard građana i njihov kućni proračun, rekao je.
- Vlada će nastaviti svoju politiku u okviru koje će se o snažnom i sveobuhvatnom paketu naći i brojne točke. Danas je na Vladi priprema dijela tog paketa, a to je da produljujemo nižu stopu PDV-a i za plin, pelete, i za ogrjev. Sve što smo činili, produžit ćemo za još godinu dana. Isto tako idemo sa zakonima o doprinosima koji će doprinijeti umirovljenicima. Naši umirovljenici bit će zadovoljni s novim paketom koji ćemo predstaviti na GSV-u u ponedjeljak u 10 sati, kazao je.
Premijer Andrej Plenković
Foto: HRT / HTV
Prioritetni projekti
Oleg Butković, potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture, kazao je da su pokrenuti veliki prometni projekti u Splitu i oko toga grada.
- To su prioritetni projekti jer znamo da je tu veliki promet i velika prometna zagušenja. Hrvatske ceste to rade zaista ozbiljno i kako treba, dodao je Butković.
Oleg Butković
Foto: Miroslav Lelas / PIXSELL
Most duljine 224,25 metra i vrijednosti 23 milijuna eura
Most je duljine 224,45 metra i izvodi se u sklopu projekta izgradnje obilaznice Omiša. Nadsvođuje Cetinu čeličnim lukom čiji su krajevi učvršćeni u tunelima s obje strane mosta, pa je njegova duljina veća od vidljive konstrukcije.
Tijekom spajanja činilo se da graditelji nisu bili precizni i da most neće u svome središtu biti dobro spojen, jer njegovi krajevi koji su izlazili iz dvaju tunela nisu bili na istoj visini, ali riječ je zapravo o posebnoj tehnici gradnje i spajanja konstrukcije, kod koje je to i predviđeno.
Vrijednost radova je 23,16 milijuna eura (bez PDV-a), a riječ je o projektu čija će realizacija doprinijeti prometnom rasterećenje gradske jezgre Omiša i smanjenju gužvi.
Prvi dio dionice Spojna cesta Dugi Rat (DC8) - čvor Dugi Rat - čvor Omiš dug je 2800 metara, u što je uključen i spoj na Jadransku magistralu, a izrada glavnih projekata je u tijeku.
Tijekom ove godine planira se ishođenje građevinske dozvole, a u planu nabave za 2023. planirano je pokretanje postupka javne nabave za izgradnju i nadzor. Drugi dio dionice je od Dugog Rata prema mostu Cetina.
Svečanost spajanja mosta preko Cetine
Foto: Miroslav Lelas / PIXSELL
Most je treći dio dionice, a nakon spajanja mosta slijede radovi na odvodnji u tunelima, asfaltiranje i postavljanje burobrana.
Četvrti dio također je već u izgradnji, riječ je o dionici dugoj tek nešto manje od tri kilometra, odnosno o spoju ceste na državnu cestu DC8.
Ugovorni rok završetka svih građevinskih radova je 30. lipnja ove godine, a u Hrvatskim cestama očekuju da će dionica biti u prometu najesen ove godine.
Realizacija mosta i obilaznice predstavljena je 2014. godine kao dio Multimodalne platforme splitske aglomeracije Solin - Stobreč - Dugi rat - Omiš.
Projekt Multimodalna platforma splitske aglomeracije podijeljen je u nekoliko faza, a dionica Spojna cesta Dugi Rat (DC8) - čvor Dugi Rat - čvor Omiš je jedna od faza tog projekta.
Investicija je na procijenjena na 2,44 milijarde kuna, a ukupna duljina zahvata iznosi 21,5 kilometara.
Plenković posjetio gradilište luke u Omišu
Premijer je posjetio gradilište luke u Omišu, čija izgradnja bi trebala biti završena do početka 2025. godine i koja će unaprijediti pomorske prometne veze Omiša i okolice s otocima, a donijet će i druge koristi.
- Luka u Omišu je projekt vrijedan oko 13 milijuna eura, rekao je Plenković. Pri tome je istaknuo kako će se nastaviti "renesansa hrvatske obale" izgradnjom luka, te potrebne infrastrukture.
Direktor Lučke uprave Splitsko-dalmatinske županije
Domagoj Maroević rekao je kako je izgradnja luke u Omišu najveća investicija županijske lučke uprave od njenog osnutka. Omiš će po njegovim riječima dobiti 200 metara operativne obale s 50 vezova te 40 sezonskih.
Luka u Omiš, dodao je, bit će katamaransko pristanište i bit će povezana katamaranskom linijom s Bračem. Kako je rečeno, planira se da luka u Omišu bude i jedno od pristaništa za brodove koji plove iz Splita na Korčulu.
Gradonačelnik Omiša
Ivo Tomasović je rekao kako je izgradnja luke vrlo važna za Omiš, jer će žitelji omiškog područja biti povezani s otocima izravno, a ne da idu u splitsku luku.
Premijer Plenković posjetio gradilište luke u Omišu
Foto: Miroslav Lelas / PIXSELL
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!