07:00 / 21.01.2022.

Autor: P.F./Hina

Sabor o Zakonu o zaštiti potrošača, oporba traži reakciju Vlade na inflaciju

Hrvatski sabor

Hrvatski sabor

Foto: HRT / HTV

Saborski zastupnici raspravljaju o konačnom prijedlogu Zakona o zaštiti potrošača. Svi u Saboru podupiru zakon i slažu se da je nužna bolja zaštita hrvatskih potrošača; ali za oporbu, ne od trgovaca, nego od Vlade koja ne nudi nikakva rješenja za galopirajuću inflaciju. Glasovanja danas u Saboru neće biti. 

Sjednicu pratite ovdje:

Nikola Grmoja (Most) upitao je kako zaštititi potrošače "nerazumnih odluka Vlade" poput one o zamrzavanju cijene goriva. Kazao je kako građani plaćaju veću cijenu goriva bez obzira na pad cijene barela. Državna tajnica u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja Nataša Mikuš Žigman odgovorila je kako se Zakon bavi zaštitom potrošača od trgovaca i pružatelja usluga, a da Vlada ne spada u to.

Donošenjem ovog zakona, rekla je Marijana Balić (HDZ) - postići će se viskoka razina zaštite potrošača, bolje funkcioniranje unutarnjeg tržišta, stvaranje dodatne vrijednosti u gospodarstvu.

- Sabor je otvorio raspravu o Konačnom prijedlogu Zakona o zaštiti potrošača. Ali, neće imati tko trošiti s obzirom na rast cijena, upozorio je na početku uime socijaldemokrata Davor Bernardić. Zatražio je od Vlade da zamrzne cijene osnovnih namirnica. Za sam zakon Bernardić kaže da je važan za zaštitu potrošača, ali ga brine provedbeni dio. Kako će se kontrolirati to da umirovljenicu s 1700 kuna mirovine, koja u dućan dolazi s kovanicama da kupi ulje, brašno i jaja, neće izmanipulirati i naplatiti joj drugu cijenu od one na akciji?, upitao je.

- Skuplja je kava, mlijeko ulje, brašno, krumpir, tjestenina, a dolazi i poskupljenje plina koje će dodatno utjecati na rast hrane, nabrajao je Marin Miletić (Most) upitavši tko će to sve plaćati. Pozvao je Vladu da reagira i to ne zamrzavanjem cijena energenata jer će to, kako tvrdi, uništiti komunalna poduzeća nego smanjenjem PDV-a i trošarina, a dugoročno rastereti privatni sektor i oslobodi poslovnu aktivnost.

Milorad Pupovac (Klub zastupnika SDSS-a) istaknuo je da je riječ o važnom i dobrom zakon, posebno u dijelu koji se odnosi na kontrolu zavaravajuće i agresivne prakse. Pritom je napomenuo da su i informacije postale roba, te da na one koji ih distribuiraju sve više treba gledati kao trgovce. Upozorio je i na sve manji broj udruga za zaštitu potrošača.

- Kako zakon ne bi ostao mrtvo slovo na papiru, inspekcija bi trebala djelovati i edukativno, smatra Anka Mrak Taritaš (Klub GLAS-a i Centra).

Što donosi Zakon o zaštiti potrošača

Konačnim prijedlogom zakona o zaštiti potrošača, pored ostalog, omogućuje se slanje prigovora trgovcima putem chata, trgovce se obvezuje da tijekom sniženja i akcija istaknu i najniže cijene artikla u razdoblju od 30 dana do sniženja.

Među nepoštene trgovačke prakse uvrštava se dvojna kakvoća robe, odnosno svako stavljanje robe na hrvatsko tržište uz tvrdnju da je identična robi stavljenoj na tržište u drugim državama članicama EU, iako se ta roba značajno razlikuje po sastavu ili obilježjima.

Novi zakon o zaštiti potrošača obuhvaća i usluge parkiranja na uređenim javnim površinama i u javnim garažama, kako bi se povećala djelotvornost sustava rješavanja prigovora u tom području.

Također, proširuje se lista okolnosti koje uvijek predstavljaju nepoštenu poslovnu praksu. To su, primjerice, preprodaja ulaznica za događanja ako ih je trgovac nabavio upotrebom automatiziranih sredstava za zaobilaženje bilo kojeg ograničenja u pogledu broja ulaznica ili drugih pravila te navođenje i podnošenje lažnih potrošačkih recenzija, kao i nezatraženi posjeti potrošačevu domu.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!