14:37 / 19.11.2021.

Autor: Dobro jutro, Hrvatska/HRT

Svjetski dan djece, prevencija zlostavljanja

Razgovor u studiju

Razgovor u studiju

Foto: HRT / HTV

Svjetski je dan prevencije zlostavljanja djece, kako doprinijeti zaštiti najranjivijeg dijela društva - djece, a pomoći i roditeljima, objasnila Hana Hrpka, psihologinja i predsjednica udruge Hrabri telefon.

Hrabri telefon nastao je prije 24 godine kao prvo mjesto gdje se djeca koja proživljavaju neke od oblika nasilja mogu anonimno i povjerljivo povjeriti o svom problemu i saznati je li to to se njima događa doista nasilje i kome se mogu dalje obratiti za pomoć. Kroz dugi niz godina razvijali smo mnoge programe, ali prevencija nasilja nad djecom je okosnica našeg rada, kaže Hrpka. Na Hrabri telefon najčešće se javljaju djeca koja proživljavaju nasilje unutar svojih obitelji – od fizičkog kažnjavanja do emocionalnog zlostavljanja.

- Proveli smo brojna istraživanja koja pokazuju da preko 90 posto djece zna za Hrabri telefon, no djeci je važno stalno ponavljati da smo ovdje za njih, kaže Hrpka i dodaje kako nisu sva djeca u stanju prepoznati što je točno nasilje.

- Jedan od najčešćih načina kako otkrijemo da je neko dijete zlostavljano je kroz neke radionice koje imaju u školi ili vanškolskim aktivnostima gdje razgovaraju o tome što je nasilje, i tada se prvi put osvijeste da ono što možda doma doživljavaju nije nešto što bi se trebalo događati i nije nešto što oni zaslužuju. Upravo razgovor o tim temama jedan je od načina kako ćemo osvijestiti djecu, ona su zatvorena u svojoj obitelji i proživljavaju to možda otkada su se rodili i ne znaju za drugačije, ne znaju da to nije nešto normalno, ističe.

Često puta djeca smatraju da su ona kriva što se nad njima vrši nasilje i zbog toga ne progovore o tome – osjećaju sram i krivnju, pogotovo kod seksualnog zlostavljanja. „Upravo zbog toga je anonimnost linije važna – Hrabri telefon čak ima i chat savjetovanje koje je posebno pogodno za teže oblike zlostavljanja, gdje je djeci lakše napisati nešto ili izreći, a da ostanu potpuno anonimni. Važno je razgovarati o tome i govoriti da oni nisu krivi za to što se njima događa, da nema toga što su oni mogli učiniti i tome zaslužiti tako nešto, kaže Hrpka.

Hrpka ističe kako se zlostavljano dijete može rehabilitirati i integrirati u društvo uz pravu podršku okoline.

- To može biti bilo koja osoba iz okoline djeteta – baka, djed, susjeda, znači netko tko vjeruje djetetu i tko će biti podrška u procesu. Uz psihološki tretman svakako je moguće da se dijete rehabilitira, mi imamo djevojke i majke koje su bile seksualno i brutalno fizički zlostavljane u djetinjstvu, koje danas imaju normalan i funkcionalan život sa svojom obitelji i žive uz tu traumu. Nikada neće to zaboraviti, ali nauče živjeti da ih ne ometa u njihovom svakodnevnom funkcioniranju, objašnjava.

Zlostavljači i nasilnici su najčešće roditelji

Zlostavljači i nasilnici su najčešće roditelji, a Hrpka ističe kako djeca koliko mrze tog roditelja, toliko ga i vole – taj emocionalni dio uzrokuje to da je jako teško poslati tog roditelja u zatvor ili mu učiniti nešto nažao. „Emocionalna ucjena koje dijete možda ima od strane drugog roditelja ili samog nasilnika, otežavaju proces da dijete prijavi zlostavljanje i da se povjeri nekome, ističe Hrpka i dodaje kako se ponekad dogodi i zloupotreba Hrabrog telefona.

- Mi to zovemo testirajući pozivi – istraživanja su pokazala da preko 40 posto takvih poziva postanu pravi pozivi, gdje se dijete povjeri o pravom razlogu pozivanja. Upravo iz tog razloga važno nam je da su naši savjetnici visoko educirane osobe, kako bi u moru poziva mogli prepoznati onaj kojem je važno posvetiti pozornost i na svaku zezanciju smireno razgovarati, kaže.

Pozivom na 116 111, djetetu će biti pružen savjetodavni razgovor o tome što se dogodilo i koliko često se nasilje događa.

- Važno nam je i je li dijete za problem već reklo nekome, kako je ta osoba reagirala i jesu li se već obratili nekim institucijama. Razgovaramo o tome da bi bilo važno – pogotovo ako se radi o manjem djetetu – da se obrati nekoj odrasloj osobi od povjerenja, jer je dijete malo i teško da će se samo obratiti Centru za socijalnu skrb. Često kada imamo neke manje zajednice ili dijete ne prepoznaje neku osobu kojoj bi se obratilo, tada Hrabri telefon može biti mjesto gdje će dijete ispričati cjelokupnu situaciju i mi možemo poslati sumnju na zlostavljanje nadležnim institucijama – to biramo kao zadnje rješenje, ali je moguće, ističe Hrpka.

Osim linije za djecu, postoji i savjetodavna linija za odrasle osobe – 0800 0800. To je linija za odrasle koji su zabrinuti za dijete i koji prepoznaju da je dijete žrtva nasilja. Često nam se jave i roditelji kojima 'ruka poleti' pa smo tu za njih kao mjesto podrške i informacije, gdje nećemo osuđivati i možemo pružiti neke druge načine i izvore odgoja i savjetovanja za roditelje, kaže.


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!