Za četiri dana Hrvatska ulazi u šengenski prostor, čija će se pravila odmah početi primjenjivati na našim kopnenim i morskim granicama. Granične policajce u najjužnijoj hrvatskoj županiji, Dubrovačko-neretvanskoj, čeka mnogo posla. Naime, naša granica na jugu postaje i vanjska granica Europske unije, što znači da će granična policija morati pojačati kontrolu nad tisućama četvornih metara mora i kopna.
Pomorska policija i ovo blagdansko vrijeme provodi na moru. Dubrovačka pomorska policija nadzire gotovo 2 tisuće kvadratnih kilometara mora, koji će za 5 dana postati dio Schenskog sustava.
- Policija je kao i do sada 24 sata na moru, nadziremo pomoću plovila i tehničkih sredstava. Nemaju obavezu sva plovila doći, ali ukoliko dolaze s otvorenog mora, mogu doći iz neke treće zemlje. Tako da ćemo morati ta plovila nadzirati i prema potrebi kontrolirati, rekao je Nikša Restović, načelnik Postaje pomorske policije Dubrovnik.
Od 114 nautičkih milja granice, 92 su prema otvorenom moru, 8 prema BiH kod Neuma, a 14 nautičkih milja prema Crnoj Gori koje sada pripadaju u treće zemlje. Najviše posla bit će vezano za plovila za sport i razonodu, odnosno - jahte.
Ulazak u Schengen policajce nije zabrinuo:
- Neće se ništa promjeniti, obzirom da RH kao članica EU-a već provodi sustavne granične kontrole, istaknuo je Dragan Sršen, voditelj Službe za granicu, PU dubrovačko-neretvanska.
I iz Carinske uprave poručuju kako se od 1.1.2023., na ovoj granici zapravo ništa neće ništa promjeniti. Naime, na vanjskim granicama EU-a, a u Hrvatskoj je 13 takvih carinskih graničnih ureda, provodi se carinski nadzor po propisima koji su jedinstveni u čitavoj Europskoj uniji. A ulazak RH u Schengenski prostor na to nema nikakvog utjecaja.
Ipak, promjene u radu očekuju se sredinom godine, kada Europska unija uvodi 2 nova sustava.
- To su Enter-exit sustav i ETIA sustav. Enter-exit sustav je sustav koji će zamjeniti dosadašnji način pečatiranja putovnica unosom podataka o putovanjima kroz jedinstvenu biometrijsku bazu podataka, dok je ETIA sustav sustav koji će u dogledno vrijeme, kada bude funcionalan, omogućiti da svi državljani trećih zemalja prije polaska na putovanje u Schengneski prostor najave svoje putovanje, rekao je Dragan Sršen.
Veće gužve, ipak, očekuju se kada bude završena Stonska obilaznica, ako sav teretni promet počne prometovati preko Pelješkog mosta i dalje do granice s Crnom Gorom.
Ivan Marić, pomoćnik načelnika za pomorske poslove u Postaji pomorske policije Split za HTV je objasnio što ulazak Hrvatske u Schengen znači za granične kontrole na moru.