08:47 / 22.10.2021.

Autor: Branimir Farkaš/Ognjen Golubić/Dobro jutro, Hrvatska/HRT

Poljska zelena tranzicija, nuklearke i vjetroelektrane na Baltiku

Zelena tranzicija

Zelena tranzicija

Foto: HRT / HTV

Do prije dvije godine nitko u Poljskoj nije mislio da će ikad biti moguće planirati proizvodnju struje bez ugljena. Strategije vlade planirale su da će još 2030. 67 posto struje dolaziti od termoelektrana na ugljen, a tek 10 posto obnovljivih izvora. No rapidna promjena mišljenja u Europi tjera ih drugim putem.


Prema vladinoj novoj strategiji planira se izgradnja 7GW vjetroelektrana na Baltičkom moru - 20 km daleko od obale, izvan teritorijalnog mora ali u gospodarskom pojasu, te 3000 malih elektrana na metan i biomasu koje bi koristile činjenicu da je Poljska drugi ili treći najveći poljoprivredni proizvođač u EU i da otpadnu biomasu može pretvoriti u struju u gotovo u svakoj ruralnoj općini.

Godina 1987. bila je godina poslije Černobila, no danas za razliku od Njemačke koja pod pritiskom građana gasi ne samo prljave elektrane na ugljen i mazut, nego i nuklearke, Poljaci navodno nisu protiv.

Šest nuklearki

- Trebamo brzu promjenu. Tadašnja je vlada 1987. napustila plan izgradnje nukelarne eletrane, no planiramo ih do 2043. izgraditi šest. Istraživanja pokazuju da 65 % Poljaka želi nukelarnu energiju, no problem će biti u lokalnim zajednicama, jer lokalno nitko je ne želi u svom susjedstvu, kaže ravnatelj poljskog Energetskog instituta Andrzej Sikora.

Prekvalificirati 200.000 radnika vezanih za rudarsku industriju

Nove tehnologije trebat će nove metode i algoritme distribucije, nova znanja. Teško da će se za to uspjeti prekvalificirati čak 80.000 rudara koji još rade u Poljskoj i još 120.000 vezanih poslova uz rudarsku industriju. Može li od velike zelene trazicije više koristi imati stare članice koje imaju razvijenu tehnologiju?

Poljska, najveći proizvođač prljavog sivog vodika

- Reforma se događa pred našim očima. I državne i privatne firme bore se za dio kolača. Mislim da će profitirati i jedni i drugi. Državne energetske kompanije imaju bolju startnu poziciju, ali i privatne se bore za dio kolača, kaže Lukasz Grabowski iz Poljske agencija za investicije i trgovinu.

Andrzej Sikora kaže kako vjeruju i u budućnost vodika kao energenta. Za prozivodnju im trebaju samo zemlja i voda.

Poljska koja je ogromna poljoprivredna zemlja najveći je proizvođač prljavog sivog vodika, koji se dobiva iz mineralnih gnojiva. Vodik je Njemačka proglasila gorivom budućnosti, iako preferira onaj zeleni, dobiven ekeloškim putem.

Poljsko električno vozilo

Poljski LNG terminalI na Baltiku i hrvatski na Krku trebali bi oprskbljavati Europu ukapljenim plinom. Jedini problem je cijena. Skuplji je od ruskog koji dolazi plinovodima.

Par dana prije dolaska ekipe HRT-a u predstavljeno je poljsko eleltkrično vozilo. Premijer je nedavno izjavio kako bi na poljskim cestama do 2030. htio vidjeti milijun električnih vozila. No cilj je dosta optimističan. Sada ih je tek 3000.

Poljska je do nedavno najviše izvozila voće i cipele. I automobile i dijelove. Sada je najveći europski izvoznik mobilnih baterija, zahvaljujući investicijama LG-ja iz Južne Koreje. Ova je država napravila golem iskorak, ekonomski i tehnološki rast u proteklom desteljeću ili dva.

Državna energetska i plinska kompanija najveći je investitor izvan Poljske - prisutni su u Njemačkoj, Slovačkoj, Mađarskoj. Poljska pažljivo važe kako da pomiri vlastite mogućnosti i interese s europskim zahtjevima za zelenom tranzicijom i pritom okreće svaki zlot. Ne srlja grlom u jagode niti plaća novcima poreznih obveznika poticaje za najskuplju energiju iz obnovljivih izvora kompanijama koje istražuje USKOK. Kao što to čini Hrvatska.


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!