07:00 / 10.01.2022.

Autor: Renata Ostović/T.D./Potrošački kod/HRT

Imate li pravo na servis u jamstvenom roku ako ste proizvod kupili na R1?

Pritužbe kupaca

Pritužbe kupaca

Foto: Potrošački kod / HRT

Često udruge za zaštitu potrošača dobivaju pritužbe pravnih osoba koje su kupile uređaje na R1 račun. Jer pokvare li se ti uređaji u jamstvenom roku, mnogi im serviseri kažu da pravo na popravak nemaju, uz obrazloženje da ono ne vrijedi jer su kupljeni na R1 račun. No je li baš tako i zašto treba znati kada i prema kojem zakonu pravne osobe imaju pravo na popravak uređaja u jamstvenom roku. 

U četiri desetljeća Dragutin Grabrović popravio je na tisuće kućanskih uređaja. Među njima i mnoge kupljene na R1 račun. 

- Na R1 račun neki kupe za manje urede gdje se koristi jednako kao da je i u domaćinstvu. Međutim, nekad se to zloupotrebljava i normalno da to jamstvo ne može pokriti takove uređaje koji se na dnevnoj bazi po 4-5 puta uključuju, jer to su preučestali kvarovi i to normalno da proizvođač ne pokriva, rekao je Dragutin Grabrović, vlasnik servisa kućanskih uređaja, Osijek. 

I navodi primjer perilice rublja u jednoj ustanovi, poput one u našim kućanstvima. Kvarila se jedanput tjedno.         

- Ona je dnevno radila 24 sata i normalno da taj uređaj ne može jednostavno izdržati. Ti dijelovi se previše habaju, dolazi do zamora materijala i to ne može ni'ko pokriti. Dva popravka takova su više koštaju nego sam uređaj, rekao je Grabrović. 

Gospodin Grabrović u takvim se situacijama savjetuje s centralnim servisom uvoznika. 

- Slikamo onaj dio koji je pokvaren, onda sama odluka pada na uvoznika, odnosno na centralni servis. Nama je u principu najdraže kada mi popravimo u jamstvenom roku svima, ali to uvoznik nekada ne želi pokriti, istaknuo je Grabrović.  

Ovaj iskusni serviser kućanskih uređaja kaže da bi pri kupnji trgovci trebali pravne osobe upozoriti trebaju li za svoj poslovni prostor kupiti profesionalne uređaje ili su im dovoljni oni kakve imamo u kućanstvima. Ili pak ako žele detaljnije informacije, uputiti ih na servis.  

- Moram istaknuti da mi upozoravamo kupce da može biti problema kod ostvarivanja jamstva, jer pojedini proizvođači na jamstvenim listovima navode da su aparati za osobnu upotrebu, a ne za profesionalnu. I može doći do toga da kod kvara serviser ako ima uporište u jamstvenom listu odbije popravak takvog aparata, rekao je Dragan Bošnjak, voditelj poslovnice Elipsa, Osijek.  

I dodaje da pravne osobe često nisu upoznate s pravima vezano za kupnju na R1 račun. Zato, kaže, i pravne i fizičke osobe treba više educirati kako bi znale na koji način ostvariti svoja prava - bilo prema Zakonu o potrošačima ili pak Zakonu o obveznim odnosima. 

- Ali isto tako mislim da čovjek koji ima autopraonicu, kupi obični stroj za pranje vozila, zna i sam da ne može ostvariti jamstvo. A druge strane, onaj tko kupi televizor i koristi ga i koristi ga šest sati, mislim da treba ostvariti jamstvo, jer ne postoje televizori koji su za profesionalnu upotrebu. Perači postoje, perilice rublja postoje. Dakle, to bi trebalo zakonom razgraničiti i onda ne bi bilo nejasnoća, naglasio je Bošnjak.       

U osječkom Centru za edukaciju i informiranje potrošača kažu da pravne osobe imaju pravo reklamirati uređaje kao i fizičke osobe. Ali važno je razlikovati da je prema Zakonu o zaštiti potrošača, potrošač fizička osoba koja sklapa pravni posao.  

- Ako auto kuća kupi caffe aparat koji im ne služi primarno za posao, tada ih možemo kvalificirati kao potrošače. No, ako su kupili nešto što im pomaže ili olakšava njihove svakodnevne profesionalne aktivnosti, oni tada ne ulaze u kategoriju potrošača, ali svoja prava mogu realizirati na osnovu Zakona o obveznim odnosima. Što bi značilo da znači i te tvrtke imaju pravo na reklamaciju i na ostvarenje njihovih prava, rekla je Tanja Popović Filipović, predsjednica Centra za edukaciju i informiranje potrošača, Osijek. 

Dodaje da pravne osobe čak i ako nemaju jamstveni list, prema Zakonu o obveznim odnosima koji ih definira kao kupce, zbog materijalnog nedostatka na uređaju u zakonskom roku imaju pravo na reklamaciju i mogu ostvariti svoja prava.

- Ali ono što se u praksi događa je da i sami trgovci ne poznaju propise koji štite pravo, u ovom slučaju pravnih osoba. Tako da je dovoljno čuti da nemaju nekakve obveze prema Zakonu o zaštiti potrošača i da izbjegavaju te obveze, ali to ne bi smjelo to biti tako, rekla je Popović Filipović.       

Zato se prilikom kupnje, poručuju iz osječkoga Centra za informiranje i zaštitu potrošača, treba što bolje informirati o pravu na reklamaciju.



Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!