Cijene goriva jučer i danas tema su dana u zemlji. O tome je u središnjem Dnevniku HTV-a govorio stručnjak za energetiku Igor Dekanić.
21.06.2022.
19:20
Autor: Dnevnik/P.F./HRT
Cijene goriva jučer i danas tema su dana u zemlji. O tome je u središnjem Dnevniku HTV-a govorio stručnjak za energetiku Igor Dekanić.
O Vladinoj mjeri za goriva energetski stručnjak Igor Dekanić rekao je kako je Vlada morala na neki način reagirati na najavljeni rast cijena goriva.
- Rekao bih da je reagirala na dobar i izbalansiran način, dosta spretnije nego mađarska Vlada koja je napravila ozbiljnu diskriminaciju. Naša Vlada je napravila jedno srednje rješenje, ograničila je cijene na benzinskim postajama gdje je kreirana većina potrošnje, a ostavila je neograničene cijene na autocestama gdje dolazi većina turističkog prometa. To je dobar balans jednog nužnog rješenja jer je to iznuđeno rješenje, kao i sva rješenja koja se odvijaju u krizi, rekao je Dekanić.
Smatra da je ova uredba pokazuje smjer Vladinih mjera s obzirom na nadolazeću turističku sezonu.
- Uredba se može produljivati, može biti maksimalno, čini mi se, 90 dana. To je otprilike smjer kojim će Vlada vjerojatno djelovati. Ako će cijene sirove nafte ići i dalje gore doći će još do smanjivanja trošarina koliko ima prostora. Također vjerojatno će u nekoj fazi i na poticaj EU-a doći do smanjivanja PDV-a na goriva. Cijena nafte ovisi o situaciji u Ukrajini. Ako će se intenzivirati ratne operacije u Ukrajini cijene će rasti, a ako će se smirivati u Ukrajini cijene će se smirivati. To je osnovna aritmetika trenutačnih cijena, istaknuo je Dekanić.
Komentirajući tvrdnju malih distributera goriva koji kažu kako gomilaju gubitke na dnevnoj bazi rekao je kako je to stvar ministarstva gospodarstva i ostalih elemenata pomoći. Smatra da će se vjerojatno promaći mehanizam da im se pomogne.
- Neki kažu da su i marže danas veće nego što su bile prije nekoliko godina, no sada su zamrznute. Ja se nikad nisam bavio neposredno trgovinom, to nije moje područje, ali pretpostavljam da će Vlada nekim svojim mjerama olakšati položaj tih distributera, istaknuo je.
O činjenici kako je udio premium goriva u prodaji i dalje velik unatoč skupljoj cijeni rekao je kako to ovisi o ukusu potrošača.
- Kupci vole premium goriva jer ljudi vole automobile. Pretpostavljam da će se možda nešto malo smanjiti pri eventualno nekom većem poskupljenju. Ako cijene ostanu u ovom sadašnjem pojasu vjerojatno će proporcija premium i običnih goriva ostati ista, misli Dekanić.
O informaciji iz SAD-a gdje se razmatra ograničavanje cijena na uvoz ruske nafte rekao je kako takvo što dosad nije zabilježeno.
- Moram priznati da nisam dosad čuo i ne poznajem takvu mjeru, a donekle dobro poznajem povijest naftne industrije. Ograničavanje cijena na globalnom tržištu je doista nemoguće i ne znam kako to tehnički provesti. Nafta se prodaje na robnim burzama, tko će ograničiti cijenu na tokijskoj ili singapurskoj robnoj burzi, pa i na njujorškoj i čikaškoj? Da se promijeni mehanizam ograničenja cijena na robnoj burzi trebalo bi mijenjati fundamente regulacije tržišta. Druga je stvar može li SAD politički utjecati na glavne kupce pa im reći vi nemojte više platiti. No mnogi ugovori za kupovinu nafte su poslovna tajna i teško je na to utjecati. Ovo je informacija iz seta političkih deklaracija kojima je cilj utjecati na tržište, a ne ostvariti neke konkretne rezultate, smatra Dekanić.
- Sve što je vezano uz uvoz nafte iz Rusije, a dolazi iz SAD, je zapravo na razini deklaracije. Amerikanci su prije ove krize uvozili 4-5 milijuna tona nafte i derivata iz Rusije. U odnosu na 700 milijuna tona njihove domaće potrošnje to je praktički ništa. Njima je to puno lakše nego Europi koja je uvozila 200 milijuna tona ruske nafte godišnje, rekao je zaključno Dekanić.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!
Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora